Religionen tar plats
I dag har Svenska kyrkan släppt ett pressmeddelande om en undersökning man har låtit göra. Vet människor varför vi firar jul? Ja, det visar sig att nära 80% av svenska folket som svarat på enkäten vet varför vi firar jul.
Mer än 80 procent av Sveriges befolkning vet att julen firas med anledning av Jesu födelse. Det visar en Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Svenska kyrkan.
– Julen har många motiv men jag är glad att firandet av Jesu födelse ses som en självklar orsak av nästan alla, säger ärkebiskop Anders Wejryd.
Du kan läsa hela pressmeddelandet här
MyNewsDesk: Stor kunskap om varför vi firar jul>>
Jag läser också en artikel av Ulla Johansson som skriver i SydSvenskan och fullständigt ondgör sig över religionens plats i samhället, i medier och i skolan.
Sydsvenskan: "Varför denna religiösa propaganda?">>
Varför denna religiösa propaganda? Varför stödjer SR:s och SVT:s ledning Svenska kyrkan och andra kristna samfund med så generös programtid? Det behövs en diskussion kring programmens karaktär. Varför förbigår landets intellektuella elit dem med tystnad?
Sverige är en sekulär stat och statens institutioner ska inte
påverkas av religiösa regler eller föreställningar. Inte heller ska de påverka människor i denna riktning.
(…)
Mindre barn påverkas med Bibeläventyret, som lär barnen bibelns berättelser.
Små barn tror på vad vuxna berättar – i detta fall kristna sagor och myter. Här sker således en öppen indoktrinering där kyrkan får hjälp av skolorna. Men skolorna borde inte släppa in Riddarskolor eller Bibeläventyret. De är inte konfessionsfria ”äventyr”.
Ja… Religionen… Visst är det intressant att religionen berör och rör så mycket? Och det handlar inte bara om religionen i sig. Det handlar också om de stora berättelserna. Vilket jag tror att Ulla Johansson totalt missar. Som författare, oavsett vilken inriktning, borde hon förstå att religionen och dess berättelser utgör en betydande del av hela vårt samhälle.
I helgen var jag på två olika musikaler. "The book of Mormon" och "Spamelot". Två musikaler som på olika sätt också tar upp religion och trosfrågor.
"The book of Mormon" handlar om mormoner och deras bok. Den driver hejdlöst med deras religion, hur den har uppstått, vad den står för och hur den sprids. Men vet ni vad – i programbladet är det två stora annonser som Mormonerna satt in. De tar alltså chansen att göra reklam för sig själva när folk samlas för att se en parodisk musikal om deras tro.
Vi ska aldrig skämmas för vår tro. Mormonerna gör det helt klart inte utan tar chansen att göra reklam. De ställer sig i flödet. Lyckas Svenska kyrkan med det?
"Vi kan inte låta bli att tala om vad vi har sett och hört!"
POSKs vision är tydlig och klar!
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.
