fbpx

Vem ska kommunicera vad?

Just nu befinner jag mig på Svenska kyrkans KOM-dagar i Upplands Väsby. Det är 350 kommunikatörer från olika delar av Svenska kyrkan som samlats för nätverkande, föreläsningar och seminarier.

Vad jag dock saknar här på dessa dagar är fler präster och kyrkoherdar. För vi pratar om hur viktigt det är att vi kommunicerar och vad vi kommunicerar. Om kyrkans budskap. Och det är väl ändå det som prästerna håller på med?

Prästerna och kommunikatörerna måste jobba tillsammans för att vi ska kunna sprida budskapet! För att kunna stärka varje medlem i vår kyrka att vara bärare av budskapet.

Jag är i alla fall glad att jag är här. Det är viktigt att få träffa vänner och nätverka.

Ur POSKs vision och program:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

POSK vill att Svenska kyrkan ska

• erbjuda närvaro, gemenskap, växt och fördjupning
• förmedla tillit, befrielse, hopp och livsmod
• se och ta vara på varje människa som en gåva i församlingens liv
• respektera individen och glädjas åt mångfalden
• vara en profetisk röst i samhället och visa på ett liv i rättvisa och frihet
• vara en brobyggare mellan kyrkor
• sträva efter en sann och öppen dialog mellan människor av olika tro

Svenska kyrkans KOM-dagar>>

Jacob Sunnliden: Hur rund är den runda kyrkan?>>

Ewa Almqvist: Varför kommunikation?>>

Göteborg!

I dag har jag hållit på att förbereda för helgens styrelsemöte som riksPOSK ska ha i Göteborg, på huvudkontoret.

Ett Göteborg som tar emot med varmt ljummet vårväder, blommande körsbärsträd och fågelkvitter.

Det ska bli roligt att träffa styrelsen igen. Få rapporter, få prata, diskutera, lägga upp planer, strategier och tillsammans få jobba för vår vision:

POSK  – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

Jag vill också dela med mig av den film som Stadsmissionen i Göteborg har spelat in. Här pratas om Göteborg, men det kan vara vilken stad som helst.

 

PR-tips till Svenska kyrkan

I mitt flöde på internet hittar jag en bloggpost med tips för Svenska kyrkan. Det är en av Svenska kyrkans medlemmar, Åsa-Mia Fellinger, som varit på en gudstjänst, eftersom hennes son skulle spela piano.

Efter den gudstjänsten har hon satt samman en lista med tips för Svenska kyrkan. Om Svenska kyrkan lyckades med dessa punkter på listan så vet hon att åtminstone hon skulle återvända.

Renewmag:se Trendspaning och PR-tips för Svenska kyrkan>>

Hennes förslag är:

  • Skippa eller åtminstone lätta upp de stela liturgierna.
  • Prata om Jesus etc i vardagliga termer och relatera hans budskap till nuvarande kontexter.
  • Predika överhuvudtaget i vardagliga termer. Relatera hela tiden
    till livet som vi lever nu. Ge vägledning, utan att moralisera, kring
    vanliga livsfrågor.
  • Skippa de pråliga prästkläderna. De skapar bara en distans och högtidliga associationer.
  • Använd gärna musik och bild för att både förstärka och illustrera predikan.
  • Ge vägledning, diskutera tvivel, diskutera värderingar. Hur kan man tillämpa exempelvis Dekalogen i vår samtid
  • Modernisera psalmboken.
  • Gå runt i salen under predikan, stå inte stilla på en tron.
  • Förbättra ljudförhållandena. Både unga och gamla ska kunna höra vad som sägs.
  • Bjud in till fika efteråt.
  • Erbjud individuell vägledning.
  • Ordna återkommande tema-events kring tros-och värderingsfrågor. Och existensiella frågor.

Lyckas ni med detta, så kommer jag gärna till Svenska kyrkan för själslig påfyllnad. Och jag lär inte bli ensam om det.

Jaha… är det något som klingar bekant i dessa förslag? Visst har vi hört det förut? (Att sedan hålla reda på alla våra biskopar, så att biskop emirita Krook plötsligt blev ärkebiskop är inte så lätt.)

Och visst är det så att i många av våra kyrkor och församlingar gör man just precis det här? Inbjuder till vuxenkatakumenat och alpha-kurser. Inbjuder till kyrkfika efter varje gudstjänst. Använder nyskriven musik. Tänker på liturgin och förenklar språk och tilltal. Inbjuder till samtal, både enskilt och i grupp.

Självklart kan det göras mer. Och att det inte slår igenom överallt är ju uppenbart eftersom författaren känner sig föranledd att skriva tipsen.

Det är hela tiden den delikata balansen mellan ett lättuggat och tillrättalagt budskap i förhållande till tradition, djup teologi och historia. Det ena borde inte utesluta det andra.

En församling i Göteborg, Lundby, passar nu under påsken på att göra lite extra reklam/information om påsken. Den första filmen släpptes i dagarna. Nya filmer ska komma på skärtorsdag, långfredag och påskdagen. Ett sätt att försöka förenkla och förklara.

Ur POSK vision och program>>
Kyrkans tro tar sig uttryck i en församlingsgemenskap med ett levande gudstjänstliv som centrum. Att bygga levande och missionerande församlingar på dopets grund är kyrkans viktigaste uppgift och en gemensam kallelse för alla som tillhör kyrkan. Gudstjänsten är hela församlingens gåva och ansvar. Frivilligas ansvarstagande i gudstjänsten ska uppmuntras.

I förtroende

I dag har jag varit med som "sidekick" i en utbildning för nyvalda förtroendevalda. Utbildningen genomfördes i Göteborg och för Göteborgs kyrkliga samfällighet.

Eftersom Göteborgs kyrkliga samfällighet fick en dispens så gäller fortfarande kyrkoordningen för 2013 och inte den för 2014 i Göteborg.

Det var en härlig skara med nyvalda (en del var också omvalda) personer som vi fick möta i dag. De fick en duvning i sammanträdesteknik, juridik, styrning och ledning och verksamhetsstyrning.

Ett av utbildningsmaterialen som användes var korta klipp från "halvvägs till himlen" som diskuterades. Hur man bemöter varandra, hur ett kyrkorådsmöte går till, om härskarteknik och så vidare.

Boken som också användes var givetvis "Uppdrag förtroendevald". Maria Ottensten, som har skrivit inledningen till alla kapitlen och sammanfattningen i boken var där.

Trots att det är så många olika orsaker till att man blivit förtroendevald, så är jag personligen fullt och fast övertygad om att Gud har en alldeles särskild uppgift till alla oss som är förtroendevalda. Gud har utvalt oss, gett oss en gåva, att vara med och ta ansvar. Vad vi behöver göra är att bejaka den gåvan och uppgiften och göra vårt bästa.

http://blogg.svenskakyrkan.se/fortroendevald/>>kyrkoordning för smart mobil och datorplatta>>

Hålla tyst – eller?

Bikt och tystnadsplikt har diskuterats livligt de senaste dagarna på Sociala medier och i papperstidningarna. Anledningen är att Uppdrag Granskning (UG) har gjort dolda inspelningar med ett antal präster där de låtsats vara människor i själslig nöd som är osäkra på sin sexualitet.

De har sökt hjälp hos en präst för att ta reda på vilka råd de i så fall får.

Kritiken mot UG har inte varit nådig. Tidningen Dagen skrev bland annat flera artiklar igår.

Dagen: Uppdrag granskning respekterar inte själavårdsrummet>>

Jacob Sunnliden har kritiserat UG på sin blogg
Öppet brev till Uppdrag granskning>>

Kyrkans Tidning: Dold inspelning av själavårdsamtal väcker vrede bland kyrkfolk>> 

Bikten är något som Svenska kyrkan erbjuder varje människa som söker förlåtelse och avlösning. På wikipedia står det bra om bikten:

Bikt (lågtyska bîcht(e) ’bekännelse’) är en individuell syndabekännelse inför en präst med åtföljande tillsägande av syndaförlåtelse, avlösning. Prästen är ålagd absolut tystnadsplikt vad gäller det som sägs under bikt eller själavårdande samtal. Det innebär ett undantag från vittnesskyldigheten i domstol.

Svenska kyrkan gjorde en stor utredning om tystnadsplikten 2010. Du kan läsa hela utredningen här. Ordförande var biskop Esbjörn Hagberg.

 

I kväll kommer Jacob Sunnliden att medverka i Debatt för att diskutera Uppdrag granskning metoder med Nils Hansson.
Jacob Sunnliden>>

Jag hoppas att den diskussionen lyfter den komplexilitet som präglar de själavårdssamtal präster och diakoner har med konfidenter. Alla själavårdssamtal blir inte biktsamtal – men det är viktigt att båda parter ska känna sig säkra med situationen. En situation som handlar om tillit och förtroende.

Ur POSKs vision och program:
För en öppen folkkyrka är det angeläget att skapa relationer med så stora delar av befolkningen som möjligt. Detta sker genom de kyrkliga handlingarna vid avgörande tidpunkter i människors liv – dop, konfirmation, vigsel, begravning – och genom själavård, diakonal/social verksamhet, undervisning, kulturaktiviteter samt delaktighet och ansvarstagande i samhället. Centrum i kyrkans liv är gudstjänsten – utan gudstjänst ingen kyrka.

Vart går våra fastepengar

Nu är det sista veckan på Svenska kyrkans fasteinsamling. Församlingar runt om i Sverige har gjort otroligt bra insatser för att samla in pengar till det internationella arbetet.

Mer om det internationella arbetet kan du läsa om här:
Fastekampanjen -Allt för att utrota hungern!>>

Så här står det på en av sidorna:

Var åttonde person på vår jord, 842 miljoner människor, får inte tillräckligt med mat. Orsakerna är komplexa men inte värre än att vi kan göra något åt dem. Vi måste bara bestämma oss! Var med och utrota hungern!

De flesta som går hungriga lever på landsbygden. Trots att de sliter hårt kan många familjer inte äta sig mätta. Genom att ge en gåva är du med och bidrar till:

  • Mikrolån som ger människor chans att låna pengar och starta verksamhet för att försörja sig.
  • Utbildning som ger småbönder kunskap hur de kan odla så att de
    får större skördar, få mat för dagen och ett överskott till skola,
    hälsovård och annat.
  • Toaletter ​som minskar dödliga sjukdomar och ger friskare barn som orkar gå i skolan.
  • Matpaket som behövs när krisen är som störst och hungern som
    värst.

När du ger en gåva så ger du en människa möjlighet att själv skapa sig en tryggare vardag!

Se också filmen om familjen Dupres på Hatiti:

Haiti är det fattigaste landet på västra halvklotet. Familjen Dupres kämpar mot klimatförändringar och fattigdom. Genom stöd från Svenska kyrkan har Abel fått utbildning i jordbruk och Imaculadora har kunnat ta ett litet lån genom en kvinnogrupp. Klicka på filmen ovan. (Längd 3 min:20 s.)

Ur POSKs vision och program:
Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige.

Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till
vänförsamlingsprojekt. POSK anser att pastoraten bör anslå medel till
internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

En diakonipastoral

Från Svenska kyrkans intranät hittar jag följande nyhet:

Nu finns ett webbverktyg som stöd vid planeringen av församlingens diakonala arbete.

En diakonipastoral utvecklas under fem steg där varje steg innehåller verktyg och frågor som för processen framåt. Resultatet blir en diakonipastoral med konkreta handlingsplaner för det diakonala arbetet.

​Att utöva diakoni är hela församlingen uppdrag. Utifrån självförståelse, identitet och roll i det lokala samhället utmanas varje församling – stor som liten – att tydliggöra och prioritera sitt diakonala arbete i förhållande till omgivningens behov och tillgängliga resurser.

Hur ser vi på diakoni i församlingen?
Hur ser behoven och resurserna ut i närsamhället och i församlingen? Vilka diakonala verksamheter ska vi ha? Hur följer vi upp och gör nya bedömningar av arbetet framöver? De här och andra frågor får ni hjälp att bearbeta med hjälp av webbverktyget.

Diakonipastoralen är tänkt att komplettera och fördjupa församlingsinstruktionens pastorala program. Ni kan med fördel involvera både anställda och ideella medarbetare i processen.

Länk till sidan på intranätet 
För mer information kontakta Elisabeth Hjalmarsson

Ur POSKs vision och program>>:

I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk
diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra. POSK anser att det bör finnas minst en diakon i varje pastorat.

Fastekampanjens slutspurt

Från Svenska kyrkans internationella arbete kommer bland annat följande information:

Ladda inför spurten!
Runt om i landet arbetar ombud och församlingar hårt med fastekampanjen. Tillsammans hoppas vi kunna samla in minst 34 miljoner kronor som ska användas för att utrota hungern i världen.

Det är med stor glädje och tacksamhet jag tar del av allt det goda arbete som görs.

Nu är det april och vi går in i slutspurten av kampanjen. Då gäller det att ladda ordentligt för att komma i mål som planerat. Att ge varandra energi att kämpa tillsammans.

Ett sätt att få nya krafter är att ta del av och låta oss inspireras av varandras kampanjinsatser. Det görs storartade insatser runt om i landet. Vissa församlingar hittar nya grepp medan andra finslipar beprövade metoder med gott resultat.

Ett annats sätt att ladda batterierna är att ta del av berättelserna från de människor som fått nytt hopp tack vare de olika projekten i Svenska kyrkans internationella arbete.

Projektkartan>>  som lanserades i mars är ett bra redskap för den som vill veta mer om hur alla gåvor kommer till användning.Tack alla ni som drar ert strå till stacken och gör fastekampanjen så bra.

Tillsammans får vi vandra i Kristi fotspår och förändra världen. Lycka till!

Erik Lysén
Internationell chef

Vad har ni gjort i er församling? Kommer ni kanske att ha en storsamling i slutet av fasteperioden? Eller hade ni er storsamling i början? Finns ert projekt och satsning med på kartan?

Läs hela informationsbrevet från Svenska kyrkans internationella arbete här>>

Guldvargen till kampanjen "Finns Gud?"

Svenska kyrkan i Karlstad>> vann två priser vid marknadsföreningens möte den 30 mars. Motiveringen för Guldvargen löd:

En kampanj som träffar både hjärta, hjärna och mage. Med starka bilder och copy lyckas man få betraktaren att stanna upp, fundera och ifrågasätta sitt eget beteende. Och öppna porten till någon som är villig att lyssna på funderingarna. Guldvargenvinnare är Svenska kyrkan Karlstad och Bulldozer.

Motiveringen för O2C löd:

Det är modigt att ifrågasätta sig själv. Att ifrågasätta gamla
uppfattningar. Mod krävs också för att göra kommunikation som sticker ut och som vill förändra bilden av avsändaren. Mod är något som vinnaren i kategorin O2C verkar ha gott om. Vinnare i kategorin O2C är Svenska kyrkan Karlstad och Bulldozer.

Grattis till priserna!

Kyrkans Tidning: Svenska kyrkan i Karlstad prisad för kampanj>>

Albin träffar ärkebiskopen

Albin Olsson (Johan Glans) träffar ärkebiskop Anders Wejryd i Uppsala och berättar om sin (tycker han) lysande idé under fasteinsamlingen.

Filmen är gjord av Svenska kyrkan i Helsingborg och är en del av Svenska kyrkans fasteinsamling. Kanske har ni i er församling gjort något extra under fasteinsamlingen?

(Stort tack till bla Jacob Sunnliden för idé och genomförande!)

Ärkebiskopen påminner Albin om möjligheten att SMSa HOPP till 72950. Så dras 50 kronor på din mobiltelefonräkning och pengarna går till Svenska kyrkans internationella arbete.

För den som befinner sig i Göteborg under lunchtid i dag så kan man köpa soppa från Svenska kyrkans Foodtruck. Köp en soppa och stöd arbetet. Köp plusmeny – vilket betyder att du betalar dubbelt så mycket och stödjer arbetet än mer!

Fasteinsamlingen>>

Foodtruck>>

Kyrkans Tidning: Premiär för fastefilm med Glans och Wejryd>>