fbpx

2017

I dag avslutades Världens fest i Karlstad med en härlig utomhusmässa i strålande sol. En fin avslutning.

Men det blev ingen boll som gick vidare till nästa stad. Inte som när Växjö lämnade vidare till Malmö och sedan när Malmö lämnade vidare till Karlstad. Denna gång berättade bara ärkebiskop Anders att inget är bestämt. Men det kommer att hända saker.

Troligen blir det 2017. Ett år med två stora händelser. Dels (som varje välinformerad POSKare vet) är det kyrkoval den 17 september 2017. Men det är också reformationsjubileum. Något som Svenska kyrkan firar och som man framförallt firar i Tyskland, Wittenberg, med ett Lutherdecennium. Med ett nytt tema varje år.

Men Sverige kommer också att fira och information om vad som gjorts och vad som väntar finner du på webbsidan om jubileet.

Så vi får vänta och se vad när och var Världens fest dyker upp nästa gång!

Svenska kyrkan Lutherjubileum>>

En styrelseledamot, två motioner och många POSKare

I dag har varit en oerhört intensiv dag.

Det började med att jag satte upp POSKs utställningsbord i utställningshallen på KCCC i Karlstad. Sen blev jag avlöst där. Gick till Norrstrandskyrkan och var med på kyrkomötesträffen en stund som sedan avlöstes av årsmötet.

Nära 70 personer slöt upp på årsmötet. Det var roligt.

Årsmötet beslutade att välja in Eva Noreborg, Uppsala, istället för Emma Hedlundh som hade avsagt sig omval. Två motioner förelåg på årsmötet. En om fairtrade och en om stadgar. Båda motionerna bifölls av årsmötet efter liten diskussion.

Årsmötet fick också ta del av den planering som styrelsen gjort inför mandatperioden och en valanalys.

Efter årsmötet så var det snabba puckar tillbaka till KCCC och vår monter. Många POSKare har kommit och sagt hej, både gamla välkända och nya! Väldigt roligt. Är du i Karlstad i morgon så titta gärna in. Flera roliga samtal om POSK och kyrkovalet har vi också haft med intresserade.

På kvällen var vi allihopa i Löfbergs arena. Inte för att se Ishockey utanför att fira gudstjänst tillsammans. Det är ganska mäktigt att få sjunga psalmer och mässmusik till full orkester och 300 personers kör – förutom oss 3000 personer som var med på gudstjänsten.

I morgon är det fullt program. Massor att välja på. Jag ska mest stå i vår monter, men ska försöka hinna med någon programpunkt också.

Gå in och titta på vårt twitterkonto och vår facebooksida för att se alla foton. Jag ska försöka ladda upp dem senare också via flckr.

 

Att kunna göra skillnad

I dag måste jag få dela med mig av en bloggpost från Svenska kyrkans internationella arbete. Det är läkaren Mats Målqvist som skriver och berättar om projektet om mentorsmammor i Siphilileprojektet i Swaziland

Hur viktiga våra mammor är för våra liv kan inte nog betonas. I
samband med att mors dag firas i Sverige passar vi på att uppmärksamma mammorna i Swaziland där många gravida kvinnor och nyblivna mödrar lever i utsatthet. För dem är mentormammorna i Siphilileprojektet betydelsefulla förebilder.
(…)

När vi åker tillbaka i bilen är även Phumzile märkbart lättad. Jag lovordar henne för att hon idag har gjort en stor skillnad. Att hon genom sin närvaro och sitt engagemang för sin klient inte bara har löst ett medicinskt problem utan också gett lite av hopp tillbaka. Phumzile har nu arbetat som mentormamma i fyra månader, och hon berättar att hon i början inte visste vad hon skulle kunna bidra med. Att hon första dagen hon skulle ut i fält varit jätterädd. Vad hade hon att komma med?

Men sen berättar hon att hon sagt till sig själv att bara berätta om det hon lärt sig på träningen, så fick det bli som det ville. Första dagen hade varit en stor överraskning för henne. Hon märkte direkt att kvinnorna hon träffade lyssnade på henne, att det hon sa var viktigt och gjorde skillnad. Nu är hon stolt över att vara en ”Siphilile woman”, och efter dagens tur till sjukhuset har hon all anledning att vara det än mer. För idag har vi gjort skillnad på ett rätt tydligt sätt. Kanske känns det inte så varje dag, att det vi gör verkligen förändrar.

Men Phumzile, Constance och de andra mentormammorna kommer fortsätta att träffa kvinnor och barn i utsatta situationer, fortsätta att finnas närvarande,
lyssna och ge råd. Och ibland är det just det som gör en livsviktig
skillnad.

Läs hela bloggposten här: Idag har vi gjort skillnad>>:

Detta är ett av alla viktiga projekt och verksamheter som Svenska kyrkans internationella arbete driver och stöttar! Det gör mig stolt att tillhöra Svenska kyrkan!

Ur POSKs vision och program:

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Foto: IKON

Svenska kyrkans sociala roll

I fredags den 16 maj var jag med på ett frukostseminarium "Varför vill Göteborgs Stad inte ha idéburen vård?"

Det var Göteborgs kyrkliga stadsmission, Bräcke diakoni, Göteborgs räddningsmission och Skyddsvärnet i Göteborg, fyra medlemsorganisationer i Famna som bjöd in till seminariet.

Famna>> är en paraplyorganisation som verkar för att regering och riksdag utvecklar en samlad politik för den idéburna vård- och omsorgssektorn i syfte att stimulera dess utveckling och tillväxt. Särskilt viktiga är frågorna om upphandlingar och avtal, tillgång till ekonomiska medel för utveckling och/eller nyetablering samt behovet av kunskap och synliggörande av den verksamhet och de värden som idéburen vård och social omsorg utan vinstsyfte representerar.

I Göteborgs bjöds de ledande företrädarna för kommunens partier in till en debatt som leddes av Lina Färm. I Göteborg har kommunen beslutat sig för att inte erbjuda LOV – Lagen om valfrihet. Det är socialdemokraterna och de röd-gröna som röstade ner förslaget när alliansen ville införa LOV. Socialdemokraterna förklarade att man var rädd för att den lagen skulle öppna för enbart vinstdrivande företag och inte kunna garantera kvaliteten av vården.

Lotta Säfström, direktor för Stadsmissionen i Göteborg, inledde morgonen med att berätta om vilka olika verksamheter som de och de övriga organisationerna erbjuder och hur många volontärer som engageras i deras verksamheter. Och hon avslutade med att säga att om tio år kommer de troligen inte att vara kvar ifall politikerna i Göteborg inte ändrar sin inställning till organisationerna som vill driva verksamhet inom socialt företagande.

Bräcke Diakonis direktor Martin Ärnlöv avslutade seminariet med att berätta att för ett par år sedan drev de sextio procent av sin verksamhet i Göteborg, nu har de bara kvar sexton procent av sin verksamhet i Göteborg. Bräcke diakoni är det största nonprofit-företaget i Sverige.

På lördagen läser jag en krönika i Göteborgs-Posten. Det är Tomas Sjödin som skriver under rubriken "Allergisk mot konkurrens", där han berättar om besök han gjort på olika arbetsintegrerade sociala företag. Han berättar också om en dag som ordnades på Svenska mässan där Stora sociala företagsdagen ordnades. Där samlades 350 människor från alla hörn av samhället. Och så skriver han:

"-Vad mycket spännande som sker i Göteborg! Och vad mycket som kan hända när myndigheter, företag, föreningar, kyrkor, enskilda och, jag höll på att säga – Gud vet allt – samarbetar. Göteborg ligger i täten i landet vad sociala företag beträffar och visionen är att de drygt trehundra som i dag är anställda på detta sätt inom några år ska vara tusen."

Där ser man hur olika det kan uppfattas. Å ena sidan ligger Göteborg i framkant – å andra sidan kommer verksamheterna att läggas ner inom tio år om inte reglerna förändras i Göteborg.

Debatten i fredags fick mig att förstå vikten av att vi i Svenska kyrkan på alla plan visar att vi kan och vi vill vara med som en aktör när det gäller den sociala rollen i svenska samhället. Att vår kompetens och kvalitet när det gäller människovärde och diakonal omsorg är omistlig som ett komplement i det svenska samhället. Och därför gäller det också att vi är med och påverkar våra politiker och driver de sociala frågorna på alla plan

Ur POSKs vision och program>>

Svenska kyrkans sociala roll

Vi lever i ett samhälle som snabbt förändras. Det finns nu möjligheter för Svenska kyrkan att på ett nytt sätt vara aktör i samhället och därigenom möta människor i nya sammanhang. Staten och SKL (Sveriges kommuner och landsting) har slutit en överenskommelse med organisationer inom den ideella sektorn i syfte att underlätta och öka det samhälleliga ansvarstagandet från dessa och här finns stora förväntningar på att kyrkan tar ansvar som aktör. Svenska kyrkan är i dag den klart största organisationen inom denna sektor.

POSK vill verka för att församlingar och pastorat noga följer denna utveckling och utifrån sitt uppdrag som kyrka överväger på vilket sätt man kan ta ansvar och finnas närvarande i samhällslivet. Exempel på detta är verksamhet inom förskola, fritidsgård, hemtjänst och boenden av olika slag. POSK anser att även begravningsbyråverksamhet har en naturlig anknytning till församlingens grundläggande uppgift med
dess diakonala och liturgiska dimension. Begravningsbyråverksamhet i Svenska kyrkans regi bör därför vara tillåten.

Svenska kyrkan har en lång tradition av engagemang inom bland annat sjukvård och skola. Det är fortsatt en angelägenhet för kyrkan att, när det finns förutsättningar, själv bedriva sådan verksamhet. För verksamhet som kräver större investeringar och mycket personal bör man finna organisatoriska former som inte riskerar att sådan verksamhet sammanblandas med och urholkar de lokala enheternas ekonomi. Sådana verksamheter bör därför normalt bedrivas organisatoriskt fristående från, men i nära samverkan med församlingar och pastorat.

Läs vad POSK säger om Kyrkans roll i den sociala ekonomin>>

Rapport från gårdagen

I går stod POSK som en av utställarna vid Jesusmanifestationen i Kungsträdgården i Stockholm. För sjunde året i rad var Jesusmanifestationen där och samlade många kristna och många olika kyrkor till gemensam lovsång och gudstjänst. Det är stort och mäktigt.

Tillsammans med mig stod Gert, Lars och Johan under dagen. Några POSKare kom och sa hej, en POSKare, Sigvard, hade vi i utställningsbåset bredvid.

Gert var också med i bönevandringen som gick innan själva gudstjänsten började. Så här berättar han.

Det var en strålande vacker och skön försommardag i Stockholm. Betydligt roligare att stå där igår än förra året när det var så kallt att jag frös hela tiden.

Jag funderar varje år på om själva manifestationen har överlevt sig själv. Eller om det är bra. Och jag kommer inte fram till något tydligt eller klart svar på den frågan. Det är givetvis bra att ekumeniskt komma samma på det här viset. Att visa att vi kristna är många och att vi kan göra saker tillsammans.

Samtidigt undrar jag om det finns en tendens till att det blir en klubb för inbördes beundran? Det räcker att gå runt hörnet om Kungsträdgården så märker man inte av Jesusmanifestationen alls.

Ja, jag är som ni förstår inte helt klar över det här. Men jag tycker ändå att Jesusmanifestationen är något bra. Jag skulle önska att den rymde ännu fler av våra svenskkyrkliga församlingar. Jag skulle önska att våra svenskkyrkliga biskopar också var med. Som den, till antalet, största kyrkan i Sverige borde Svenska kyrkan kunna bidra med mer under Jesusmanifestationen, tycker jag.

Ur POSKs vision och program:

Liksom de stora kyrkorna i världen rymmer Svenska kyrkan många andliga traditioner. POSK ser mångfald som en rikedom och vill verka för respekt, förståelse och möten mellan olika traditioner. POSK-grupperna lokalt, i stiften och på riksnivå vill vara mötesplatser i kyrkan där en förtroendefull dialog kan föras och en stark gemenskap kan uppstå trots skilda bakgrunder och traditioner. Bibel och bekännelse är grundläggande och omistliga för Svenska kyrkans identitet.

Möt POSK på Jesusmanifestationen

I dag kommer POSK att vara en av utställarna under Jesusmanifestationen i Kungsträdgården.

Kom gärna och säg hej till oss – eller om du vill stå och dela ut material tillsammans med oss går det också bra.

Mellan 12.30-16.30 finns vi i Kungsträdgården. Välkommen!

En del uppdateringar via twitter, facebook och eventuellt bambuser kommer under dagen om vi hinner.

Varför är POSK med på Jesusmanifestationen? Därför att väldigt många aktiva församlingsbor från Svenska kyrkan också är med på Jesusmanifestationen. Och vi tycker det är viktigt med mångfalden. Att passa på att dela ut information och nätverka med människor som vill vara med och ta ansvar i kyrkan.

http://www.jesusmanifestationen.se/>>

http://www.jesusmanifestationen.se/program>>

Världens fest – här har du programmet

Nu är det inte många dagar och veckor kvar till Världens fest i Karlstad.

Du kan läsa allt om Världens fest här>>

Kyrkans Tidning: Världens fest till Karlstad>>

Programtidningen är klar (med reservation för ev ändringar). Den kan du läsa här nedan och börja planera dina dagar i Karlstad.

Och du – glöm inte bort att POSK håller sitt årsmöte i Karlstad på fredag 30 maj 2014 kl 12.00-14.00 i Norrstrands kyrkan.Om du inte har anmält dig till årsmötet så gör du det här>>
Alla POSKare har rättighet att närvara men om du är anmäld så får du lunchpåse. Ombuden måste vara anmälda i förväg.

 

Biskoparna skriver om klimatet och miljön

Biskoparna i Svenska kyrkan har skrivit ett biskopsbrev om klimatet. Det är ett teologiskt bidrag till klimat- och hållbarhetsdiskussionen i landet, med tydliga uppmaningar till bland andra svenska och internationella beslutsfattare.

Biskoparnas skrift

Ett biskopsbrev om klimatet inleds med en sammanfattning av kunskapsläget och utmynnar i konkreta uppmaningar till Svenska kyrkan och kyrkor i hela världen, till beslutsfattare i Sverige och internationellt, till företag och organisationer såväl som till enskilda människor.

Svenska kyrkans biskopar uppmanar  …

  • Svenska kyrkan, församlingar och stift att fortsätta arbeta för
    en hållbar livsstil och att låta förvaltningen av kyrkans tillgångar
    visa hur en teologisk syn på skapelsen kan påskynda klimatomställningen.
  • Alla människor i Sverige att reflektera över sitt eget ansvar
    och använda sin rätt som medborgare och väljare verka för en kraftfull klimatomställning.
  • Svenska beslutsfattare att införa styrmedel så att Sveriges
    inhemska klimatutsläpp minskar till ett ton per capita år 2050, verka för en höjd ambitionsnivå i EU:s klimatpolitik och stöd
    utvecklingsländers klimatarbete utöver biståndsmålet om 1 procent av Sveriges BNI.
  • Företag och organisationer att inte invänta internationella
    avtal eller nationella styrmedel, utan att utifrån sina egna roller och resurser investera i förnybar energi, energieffektivisering och affärsstrategier som bidrar till utvecklingen hållbart samhälle.
  • Internationella beslutsfattare och organisationer att agera
    skyndsamt och konstruktivt så att globala, bindande klimatavtal kan träffas, nu närmast i Paris 2015, som är ambitiösa nog att kunna förhindra en farlig klimatförändring.
  • Kyrkoledare i hela världen att sträva efter att stärka kyrkornas
    och religionernas bidrag till klimaträttvisa och klimatomställning och att låta internationell ekumenik och interreligiöst samarbete bli till ett fungerande redskap i arbetet.

Biskop Antje berättar om biskopsbrevet.

Pressrelease>>

Biskoparnas webbsida>>

 

Biskoparnas brev om klimatet>>

Pressmeddelande: Biskoparna efterlyser politiskt mod i klimatfrågan>>

Världens fest och POSKs årsmöte

Har du anmält dig? Till Världens fest i Karlstad och/eller till POSKs årsmöte?

Vi valde ju att lägga årsmötet i Karlstad i år för att alla POSKare som ändå var på Världens fest kunde komma på årsmötet.

Vi hoppas därför att så många som möjligt kommer. Både till Världens fest och POSKs årsmöte.

Läs mer om Världens fest här>>

Läs om POSKs årsmöte och anmäl dig här>>

Tro och politik = sant?

Tidningen Dagen skriver om boken Tro och politik. Går det ihop? av Prästen Carl Henric Svanell och etikforskaren Andreas Linderyd.

Jag har inte läst boken men blir väldigt nyfiken när jag läser artikeln. Dagen: Går tro och politik ihop?>>

Boken är en sammanställning av åtta olika skribent där bland annat Anjte Jackelén är en av de som skrivit. Boken ger enligt författarna inte svar på frågan egentligen. Men lyfter olika aspekter av frågeställningen.

Det tycker jag givetvis är superintressant. Jag ser fram emot att läsa boken. Artikeln avslutas:

– Som församling gäller det att lägga örat mot marken och lyssna in vilka frågor som är aktu­ella i samhället. I vår bok diskuteras aktuella frågor, alltifrån argument för att hitta bra relationer till skolorna till att kunna förklara varför religion och politik faktiskt hör ihop. Alltför ofta förfäktas idén att reli­gion och politik inte kan, säger­ Carl Henric Svanell.

I två dagar har jag varit med på Svenska kyrkans KOM-dagar. Informatörer och kommunikatörer som har pratat kommunikation i Svenska kyrkan. I går skrev jag om hur jag saknade prästerna – de som är en viktig del av kyrkans kommunikation utåt.

Vi kommer nog aldrig att bli överens om ett enda gemensamt budskap. Hur det ska sägas och till vem det ska sägas. Men vi har grundidén klar för oss. Budskapet om Jesus Kristus – det som vi vill berätta om. Frälsningen. Och vad frälsningen gör med oss, viljan att vara nära Jesus, vad det gör med oss. Vilket ansvar det får oss att ta.

Därför är boken "Tro och politik. Går det ihop?" intressant!

Ur POSKs vision och program:
POSK strävar efter att våra representanter ska vara kunniga och
kompetenta. De har ambitionen att leda utvecklingen av Svenska kyrkan, drivs av sitt engagemang för kyrkan och har förmåga att stimulera andra att stiga fram och ta ansvar. POSK driver fram förändring genom att sätta kyrkans frågor på agendan, reflektera över kyrkans roll, och göra kyrkan synlig i samhället. POSK är med och bygger den kyrka som Sverige behöver, och ser till att den finns där den behövs.