fbpx

Svenska kyrkan påverkar biståndspolitiken

Från Svenska kyrkans internationella arbete kommer följande pressmeddelande:
My News desk: Ris och ros till biståndspolitiken>>

På tisdagen presenterade regeringen den nya biståndspolitiska
plattformen inför riksdagen. Svenska kyrkan har tidigare skickat in
synpunkter på skrivelsens innehåll och flera av kommentarerna har nu hörsammats i plattformen.

Den nya skrivelsen uppvisar såväl framsteg som områden där utmaningar kvarstår. Svenska kyrkan lyfte under remissperioden en rad utmaningar, många som regeringen nu tagit fasta på i sin skrivelse. 

– Vi ser många märkbara positiva ändringar. Bland annat står det nu att svenskt bistånd ska förhålla sig till religiösa aktörer. Man betonar både vikten av att människor tillåts bidra till och dra nytta av ekonomisk tillväxt, samtidigt som man lyfter betydelsen av sociala trygghetssystem för hållbar utveckling och för att bekämpa ekonomiskt utanförskap, säger Erik Lysén, Internationell chef för Svenska kyrkan. 

Såväl i den globala utvecklingsagendan som i den svenska har aktörer i näringslivet fått en alltmer framträdande roll i utvecklingssamarbetet. Svenska kyrkan har tillsammans med andra civilsamhällesorganisationer lyft behovet av att näringslivsaktörer också agerar med ett tydligt fattigdomsperspektiv och strävar efter att upprätthålla respekten för mänskliga rättigheter. 

–Vi ser att regeringen nu för ett utförligare resonemang kring
näringslivets roll, och lyfter behovet av att näringslivsaktörer agerar med respekt för mänskliga rättigheter, och även agerar enligt principer för företags sociala ansvar (CSR). Vi välkomnar även att regeringen strävar efter att tydliggöra styrningen i det svenska biståndet, med fokus på fattigdomsbekämpning och transparens, säger Erik Lysén.

Samtidigt som regeringens nya skrivelse visar på många framsteg återstår många av de utmaningar som Svenska kyrkan, och andra aktörer, påtalade när skrivelsen var ute på remiss. 

– Det saknas ett resonemang kring behovet av att diskutera ekonomisk tillväxt i förhållande till hållbar utveckling och inom ramen för världens resurser, säger Erik Lysén, som också pekar på att plattformen inte förankrar i de pågående processerna om att ta fram nya Millenniemål, den så kallade Post-2015-processen.

Svenska kyrkan pekar också på att regeringen i plattformen inte heller lyfter den viktiga roll som civilsamhällesorganisationer har när det gäller att utkräva ansvar från beslutsfattare, bilda opinion och förändra attityder och normer.

Ur POSKs vision och program:

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans
nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till
administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är
viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda
internationella ombud i församlingarna och stödet till
vänförsamlingsprojekt.

POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Kyrkans Tidning: Förbättrad biståndsplattform>>

Regeringen: Biståndspolitisk plattform>>

Finns på kartan

Twittercensus 2014>> har skapats av intellecta och Hampus Brynolf. Det är en karta med alla twitterkonton i Sverige. Uppdelade i olika kategorier där man enkelt kan hitta sitt eget konto – se vilka som följer mitt konto och var de finns. Och man kan också se vilka jag följer och var de finns.

Vilka är med i grafen?
Grafen visat de mest aktiva svenska twittrare. För att vara med på kartan måste alla följande krav vara uppfyllda: Konton ska ha twittrat mer än 1 gång per dag i snitt. Twitterinläggen ska främst vara på svenska. Kontot får inte vara låst. Kontot måste vara registrerat innan februari 2014. Kartan kan alltså sägas illustrera den mest aktiva delen av twitter, innehåller drygt 90 000 konton vilket motsvarar cirka 15 de svenskspråkiga twitterkontona som identifierats i Twittercensus. Har du några frågor? Kontakta @hampusbrynolf

Är det viktigt att finnas i de sociala medierna egentligen? Om detta kan man ha olika meningar givetvis.

Som informatör tycker jag att det är viktigt. För många av Svenska kyrkans medlemmar finns i de sociala medierna. Och vi ska finnas där medlemmarna finns och där de behöver oss.

Det finns inte ett sätt att nå ut till våra medlemmar. Det finns många vägar. Vi kan inte göra en TV-reklam eller en tidningsannons och tro att det räcker.

Vi har våra församlingar med personal och frivilliga. Vi erbjuder själavårdsamtal och bikt med absolut tystnadsplikt. Men människor behöver samtala och ställa frågor även när det inte är själavårdssamtal. De existensiella frågorna är stora och små och kommer när som helst på dygnet.

Vi i POSK har valt att finnas med på facebook och twitter bland annat. Vi använder säkert inte dessa medier optimalt, men vi vill finnas där och kunna sprida information om oss och ge ytterligare en möjlighet till dialog med oss.

Alla måste inte göra allt – alla måste inte finnas på facebook eller twitter eller något annat socialt medie. Men bara för att jag inte finns där så betyder det inte att ingen annan ska låta bli.

Och framförallt ska Svenska kyrkan finnas i alla kanaler! Det tycker jag är viktigt!

Ur POSKs vision och program:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.
(…)
Svenska kyrkan bör eftersträva ökad öppenhet på internet. POSK anser att alla ska ha tillgång till en större del av den information som man i dag måste vara anställd eller förtroendevald för att komma åt.

Mission och inspiration

Den här helgen har jag varit på en unconferense – eller en knytkonferens som man kan säga på svenska. En konferens som ordnas helt av ideella krafter.

Jag har varit på Webcoast – för oss som älskar webben>>. Det är en konferens för alla som på ett eller annat sätt älskar internet och webben. Och det finns inget program bestämt innan. Utan alla kommer dit utan att veta vad det ska handla om – det är deltagarna som gör programmet. 20 eller 40 minuter kan man bidra med, vad man vill föreläsa om, diskutera eller hålla workshop om.

Det är fantastiskt inspirerande och energirikt att vara på den här konferensen. Det är en stor variation av personer; män, kvinnor, gamla, unga, "nördar" och amatörer. Det som vi har gemensamt är intresset för webben. Utan det intresset hade de flesta av oss aldrig träffats.

Som del av Svenska kyrkan så börjar jag givetvis fundera över hur likt det egentligen är vår egen organisation. Vi är medlemmar i Svenska kyrkan, gamla, unga, "nördar" och "nybörjare" och vi delar något gemensamt – nämligen vår tro och bekännelse av Jesus Kristus.

Tänk om vi i Svenska kyrkan skulle våga vara som den här "knytkonferensen"! Att dela med sig av det vi vill berätta om. Att våga bjuda på sig själv. Att vilja föreläsa, diskutera och hålla workshop.

Vi var flera som på ett eller annat sätt också hade anknytning till Svenska kyrkan. Och vi pratade om hur vi skulle kunna använda oss av idéer och koncept inom vårt område. Vi fick många idéer!

För visst handlar det om att våga dela med sig. Hela tiden! Det jag tror på och det jag vet är något som är bra för mig – det vill jag ju också dela med mig av… eller hur?

Ur POSKs Vision och program:

Svenska kyrkan har uppdraget att ge tron vidare i varje tid. POSK anser att det är nödvändigt med en genomarbetad missionsstrategi som är välkomnande och sändande, där varje människa uppfattas som en gåva och en resurs i församlingen. För dem som i vuxen ålder närmar sig kyrkan ska församlingen kunna erbjuda en genomtänkt och inbjudande vuxenundervisning där människor möts med respekt och erbjuds stöd att växa i kyrkans tro och gemenskap.

Mitt i fastan

Fastekampanjen pågår för fullt. En massa inspiration finner du på Svenska kyrkans webbplats och på intranätet.

Det finns bland annat filmer som ni kan använda i församlingsarbetet eller när ni ska ha kollekt. Har ni möjlighet så kan ni till exempel visa den här filmen i samband med kollekten.

Det finns alltså en massa information, affischer, förslag på aktiviteter, filmer och bilder på Svenska kyrkans webbsida och intranätet. Det är bara att hämta och lära sig mer.

http://www.svenskakyrkan.se/internationelltarbete

http://www.svenskakyrkan.se/internationelltarbete/nu-pagar-fastekampanjen-var-med-och-utrota-hungern

Ur POSKs vision och program:
Internationellt arbete

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Matbussar för att utrota hungern

Svenska kyrkan skriver i ett pressmeddelande om aktioner under fasteinsamlingen: Svenska kyrkan på food truck-turné>>

Som en del av årets fastekampanj – ALLT för att utrota hungern – åker Svenska kyrkan på food truck-turné. Totalt görs tio stopp runt om i landet.  Ett av målen med årets fastekampanj är att samla in 34 miljoner kronor till kampen för alla människors rätt till mat.

Svenska kyrkan åker den 14-29 mars på en food truck-turné för att skapa uppmärksamhet kring hungersituationen i världen. Det rullande gatuköket kommer att servera två soppor inspirerade av köken i Haiti och Kambodja, som är fokusområden för årets kampanj. Sopporna är framtagna av David Frenkiel och Luise Vindahl Andersen som står bakom den vegetariska matbloggen Green Kitchen Stories. En sopplunch kostar 50 kronor och pengarna går till insamlingen. Food trucken erbjuder också en plusmeny där man i stället för att köpa mer mat till sig själv skänker ett mål mat till en medmänniska i ett annat land.

Under kampanjperioden besöker Svenska kyrkans food truck tio församlingar runt om i landet. Vid varje destination aktiveras food trucken i samarbete med den lokala församlingen i syfte att driva intresse och engagemang för fastekampanjen lokalt.

– Det är viktigt att vi skapar uppmärksamhet för kampanjen men framför allt är det viktigt för de människor som lever i utsatthet runt om i världen. Ett sätt att göra det är genom vår egen annorlunda food truck. En lunch från vår food truck både smakar och gör gott, säger Claes Anckarman, projektledare för fastekampanjen.

Stockholm första anhalten
Det första stoppet äger rum den 14 mars på Tulegatan i Stockholm klockan 11:00-13:30. Ärkebiskop Anders Wejryd är då på plats och hjälper till att servera soppa till allmänheten. Även Claes Anckarman, projektledare för fastekampanjen, kommer vara på plats. Se turnéplan nedan.

ALLT för att utrota hungern
Idag går över 842 miljoner människor hungriga. Orsakerna till att så många inte har tillräckligt med mat är komplexa men i grunden handlar det om fattigdom, demokrati och rättvisa.
Därför bedriver Svenska kyrkan, som en av Sveriges största biståndsorganisationer, ett brett och omfattande arbete för en rättvis värld utan hunger, fattigdom och förtryck. För fjärde året i rad är temat för fastekampanjen ALLT för att utrota hungern – en uppmaning till svenska folket att aktivera sig i kampen för en bättre och mer rättvis värld.

Fastekampanjen pågår mellan 2 mars och 13 april.

För mer information, kontakta:Ewa Almqvist,
pressekreterare Svenska kyrkan
Tel: 018-16 96 77 eller 0705-46 96 77
E-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Turnéplan för Svenska kyrkans FOOD TRUCK:
Fredag 14/3 – Stockholm (Tulegatan)
Lördag 15/3 – Västerås
Söndag 16/3 – Uppsala
Tisdag 18/3 – Lerum
Fredag 21/3 – Göteborg
Lördag 22/3 – Halmstad
Söndag 23/3 – Malmö
Tisdag 25/3 – Höör
Torsdag 27/3 – Vårgårda
Lördag 29/3 – Stockholm (Täby)

Tider: från kl 11 till ca 13-13.30

Församlingar satsar inför fastan!

Järfälla församling är alltid "på" och har en mycket duktig informatör, Jiang Millington. Inför årets fasteinsamling har de lagt till en funktion på sin församlingsapp. Nämligen fasteinsamlingen 2014.

(Appen Järfälla församling laddar du ner till din smartphone, sök på Järfälla församling eller Svenska kyrkan)

Med ett enkelt knapptryck kan du skänka 50 kronor från din telefon till fasteinsamlingen. Du får också information om vad pengarna går till och vad Svenska kyrkans internationella arbete gör.

Och Svenska kyrkan i Helsingborg (Tack Jacob Sunnliden!) kom på idén att låta kh Albin Olsson (Johan Glans karaktär från Halvvägs till himlen) träffa ärkebiskopen och berätta om sin lysande idé för att samla in pengar i fasteinsamlingen. Så här står det på Helsigborgs webbsida:

Sopigt eller inte?
Ärkebiskopen står i godan ro och läser viktiga papper när Johan Glans karaktär från Halvvägs till himlen, Albin Olsson, plötsligt dyker upp för att delge honom världens bästa idé om hur Svenska kyrkan ska samla in massor av pengar till fastekampanjen. Eller är idén så bra egentligen? Den 21 mars får du veta Albins idé och ärkebiskopens reaktion.

En liten teaser ligger på YouTube – hela filmen kommer den 21 mars.

Här kan du läsa mer om hela fasteinsamlingen
Svenska kyrkan: Fasteinsamlingen>>

Så här står det bla på webbsidan:

Var åttonde person på vår jord, 842 miljoner människor, får inte tillräckligt med mat. Orsakerna är komplexa men inte värre än att vi kan göra något åt dem. Vi måste bara bestämma oss!
De flesta som går hungriga lever på landsbygden. Trots att de sliter hårt kan många familjer inte äta sig mätta. Var med och bidra till:  

  • Mikrolån som ger människor chans att låna pengar och starta verksamhet för att försörja sig.
  • Utbildning som ger småbönder kunskap hur de kan
    odla så att de får större skördar, få mat för dagen och ett överskott till skola, hälsovård och annat.
  • Toaletter ​som minskar dödliga sjukdomar och ger friskare barn som orkar gå i skolan. 
  • Matpaket som behövs när krisen är som störst och hungern som värst.  

När du ger en gåva så ger du en människa möjlighet att själv skapa sig en tryggare vardag! Sätt in pengar på Plusgiro 90 01 22-3 eller Bankgiro 900-1223 eller sms:a HUNGER till 72 950 så ger du 50 kronor. 

Vad gör du under fastan? Hur kan du bidra?

Ur POSKs vision och program:
Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt.

POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Uppdrag förtroendevald : Församlingsinstruktion

På den alldeles utmärkta webbplatsen Uppdrag förtroendevald>> läggs det hela tiden upp nytt material. Det finns därför anledning att med jämna mellanrum återvända till den sidan för att uppdatera sig om material eller läsa nytt.

Senast så kom det upp en film om hur man gör en församlingsinstruktion. Vad det är och vad den ska användas till. Så filmen här – den är bara 3min 20 sek lång.

 Så här står det på webbplatsen om församlingsinstruktionen:

För varje församling ska det finnas en församlingsinstruktion. Församlingar som ingår i ett pastorat ska ha en gemensam församlingsinstruktion.
Förslag till församlingsinstruktion ska utarbetas av kyrkoherden och kyrkorådet i samråd med domkapitlet. När det gäller en gemensam församlingsinstruktion ska kyrkorådet även samråda med församlingsråden inom pastoratet. Det är kyrkofullmäktige som beslutar om församlingsinstruktionen och så godkänns den av domkapitlet.

Jobbet med församlingsinstruktionen är en spännande resa, men det gäller att man ser till att själva instruktionen också blir ett dokument som är levande på det viset att det går att följa upp det som står där och mäta resultat. Det ska inte vara "snömos" och vackra ord.

Snart börjar Svenska kyrkans fastekampanj

Var åttonde människa i världen går till sängs hungrig. Två miljarder människor har inte tillgång till näringsrik mat. Samtidigt lever stora delar av världens befolkning med ett överflöd av mat. Så kan vi inte ha det! Var med i årets fastekampanj och gör ALLT för att utrota hungern.

Med temat ALLT för att utrota hungern ligger fastekampanjens fokus på det vi tillsammans kan göra i Sverige och världen för att minska hungern. Vi tittar särskilt på Haiti och Kambodja i 2014-års kampanj. I båda länderna stödjer Svenska kyrkan projekt för att stärka människors självförtroende, arbeta för jämställdhet och lära ut hur man på ett hållbart sätt kan få rikare skördar – samtidigt som man minskar sårbarheten i jordbruket.

svenskakyrkan.se/matkasse

Svenska kyrkans matkasse levererar inga varor vid dörren. Istället får utsatta människor runt om i världen redskap att försörja sig själva och få mat på bordet. Kassen innehåller bland annat brunnar, träd, små lån, utbildning i jordbruk och bevattningsteknik. Helt enkelt; allt som krävs för att människor ska kunna försörja sig själva.

På webbsidan svenskakyrkan.se/matkasse kan enskilda personer själva gå in och köpa Svenska kyrkans matkasse. Tipsa gärna om att besöka webbsidan!

Här hittar du mer information och inspiration om årets fastekampanj.

https://internwww.svenskakyrkan.se/internationelltarbete/fastekampanjen-2014

Äntligen! Diskussion om surrogatmödrar samt om eutanasi!

Jag läser i Kyrkans Tidning (stod på webben 4 februari) att delar av biskopsmötet har haft en utbildning om surrogatmödraskap.

Så här stod det på webben hos Kyrkans Tidning: "Biskoparna lär sig om surrogatmödraskap">>
I fredags hade ett antal biskopar tillsammans med delar av kyrkostyrelsen ett andra seminarium om reproduktionsmedicin. Det var efter Statens medicinsk-etiska råds rapport om assisterad befruktning, där man bland annat sa ja till ett altruistiskt surrogatmödraskap, som biskopsmötet tog initiativ till dem. Seminarierna är till för diskussion och ska inte resultera i något yttrande. – Det här är lite nytt för biskopsmötet. Biskoparna ges möjlighet att fördjupa sig i frågor men behöver inte omedelbart ge ett svar, säger Cristina Grenholm, kyrkosekreterare och chef för Sekretariatet för teologi och ekumenik vid kyrkokansliet i Uppsala.  Docent i etik, Kristin Zeiler, vid Linköpings universitet och universitetsadjunkt i juridik, Jane Stoll, vid Uppsala universitet har medverkat. Senare i februari anordnas ett liknande seminarium om eutanasi. 

Elisabet Sandberg
elisabet.sandberg@kyrkanstidning.se

Jag säger Äntligen!

Svenska kyrkan måste hantera dessa frågor och biskopsmötet är verkligen en av instanserna där de måste sätta sig in dessa komplexa frågor. Det är biskoparna som ska vara vägledande i de teologiska frågorna, det är biskoparna som sitter i läronämnden och i teologiska kommittén och de ska veta vad detta handlar om.

Och när de vet vad det handlar om så ska de sätta frågorna i ett djupare teologiskt perspektiv. Och det tror jag att var och en av oss förstår att det är inget som man river av på 15 minuter. Utan detta måste få ta tid, det måste få diskuteras, ältas och konfronteras på olika sätt.

För när lagstiftningen sedan är klar i samhället så ska kyrkan var klar med sitt ställningstagande.

Och jag förstår att det finns många sidor av detta. Men det är därför vi behöver hjälpa att belysa det.

Särskilt glad är jag att det också ska bli ett seminarium om eutanasi. Detta är en fråga om jag har försökt att lyfta flera gånger i kyrkomötet, för jag önskar att Svenska kyrkan skulle vara tydliga med att man säger nej till dödshjälp. Där är vi inte ännu. Men kanske kan ett utbildningsseminarium för biskoparna hjälpa till att lyfta frågan ytterligare.

För Svenska kyrkan kan inte yrvaket stå inför fullbordad lagstiftning och säga att vi inte vet vad vi tycker.

Att se ett ljus i mörkret – även som förtroendevald

I går var jag på utbildning för nyvalda förtroendevalda. De som höll i kursen tittade lite skeptiskt på mig när jag kom… "…men, du kan väl redan allt?" sa de. Men nej, nej, så är det inte alls. Trots att jag har varit förtroendevald sedan förra seklet så kan jag inte alls allt!

Framförallt så är det många nya regler som kyrkomötet infört i kyrkoordningen. (även om jag varit med och beslutat om dem så innebär det inte att jag kommer ihåg allt.)

Och sen är det alltid bra att höra vad de helt nya får höra på en utbildning.

Jag pratade med en av deltagarna som var helt ny som förtroendevald. Hon hade blivit invald i en församling där hon bor, men inte bott så länge. Hennes nomineringsgrupp hade fått fem mandat, men de hade bara en person på listan.

Nu sitter hon i församlingens kyrkofullmäktige, församlingens kyrkoråd och församlings arbetsutskott. Hon sa att hon kände sig helt förvirrad och inte riktigt visst hur hon skulle ta in allt. Det kändes nästan övermäktigt.

Och visst kan det kännas så – det är helt naturligt när man kommer in i en en helt ny uppgift. Men tanken med de utbildningarna som erbjuds är just att hjälpa till att räta ut frågetecknen och att man ska få ett ansikte på personer som man kan fråga om man har någon mer fråga. Det går att se ett ljus i mörkret!

Jag uppmanar er alla – gamla som nya förtroendevalda, att försöka vara med på så många utbildningar som möjligt. Det kommer att erbjudas utbildningar i början på mandatperioden, men även senare.

Och våga fråga! Be någon i ditt kyrkoråd att de kan vara mentor till dig, så att du har någon som du kan fråga. Ingen fråga är för dum eller svår. Allt går att få en rätsida på, även om det ibland kan ta lite tid.

Den boken som utbildningen igår hänvisade till är den utmärkta boken "Uppdrag Förtroendevald" utgiven av Verbum. Det är en bok som jag hoppas att ni alla har tillgång till om du är förtroendevald. Till boken finns en alldeles utmärkt och levande webbsida där du hittar mer information och superbra länkar till olika nyttiga webbsidor. Reglelverk, tips, information och allt annat som kan vara bra att ha tillgång till som förtroendevald.

Gå gärna in och titta på den webbsidan! (där hittar du också till utbildningen i barnkonsekvensanalys)

www.uppdragfortroendevald.se