fbpx

Chatta med jourhavande präst

I tidevarv där de sociala medierna finns i princip i varje persons ficka utökar Svenska kyrkans sina möjligheter att nå jourhavande präst. Så här skriver man i sitt pressmeddelande:

MyNewsDesk: Nu kan man chatta med jourhavande präst>>

Jourhavande präst i Svenska kyrkan utökar sin tjänst genom att öppna två nya kanaler för kontakt. Från och med måndag är det möjligt att chatta med och skriva digitalt brev till Jourhavande präst.

Den 1 september öppnar Jourhavande präst två nya kanaler på nätet: chatt och digitalt brev. På svenskakyrkan.se/jourhavandeprast kan man nå Jourhavande präst via en chatt, måndag-torsdag mellan kl 20-24, eller skriva ett digitalt brev och få svar inom 24 timmar. Ingenting av det som skrivs sparas och prästen har absolut tystnadsplikt också på nätet. Jourhavande präst via telefon når man som förut via 112 varje dag kl 21-06.

Nollvision för självmord
– Idag kommunicerar många, framförallt unga, mer via nätet än via telefon.  Därför är det viktigt att det också ska finnas möjlighet att nå Jourhavande präst via Internet, säger Monica Eckerdal, nationell samordnare för Jourhavande präst.
– Genom att utöka Jourhavande präst med ytterligare två kanaler vill Svenska kyrkan bidra till att samhällets nollvision för självmord kan bli verklighet. Antalet självmord har ökat och det är djupt oroande, säger hon.

Hjälp för döva
De utökade tjänsterna förbättrar kontakten med till exempel döva som tidigare behövt tolk i sin kontakt med Jourhavande präst. Att utöka tjänsten med två kanaler är ett sätt att erbjuda större möjlighet till kontakt och stöd när det krisar och livet känns tungt.

Bra att Svenska kyrkan använder fler kanaler så att människor kan få möjlighet att få andlig och själslig hjälp i svåra stunder.

Ur POSK vision och program:
I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra. POSK anser att det bör finnas minst en diakon i varje pastorat.

Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Frihet att välja

En av POSKs hjärtefrågor – eller valfrågor – är frågan om att stärka kyrkans roll i den sociala ekonomin. Förra året skrev vi en del om det (du kan läsa det här>>)

För POSK är det viktigt att kyrkan, med all den kompetens som vi har när det gäller människovärde och själavård, får möjlighet att också ta del i den sociala ekonomin. Att driva förskolor, skolor, äldrevård, vårdcentraler eller begravningsbyråer. Vi tror och vi vet att vi har en viktig dimension att tillföra.

På några ställen är det tillåtet och en del församlingar ligger långt framme, där de har möjlighet och resurser.

Men i Göteborg är det omöjligt. Göteborgs kommun låter inte idéburna vårdföretag vara med och ta ansvar i samhället. Göteborgs kyrkliga stadsmission, Räddningsmissionen, Bräcke diakoni med flera som är med i Famna Väst skriver i dag en debattartikel i Göteborgs-Posten.

GP: Göteborg stänger ute idéburna vårdföretag>>

I stället finns inom Göteborgs stad ett kategoriskt motstånd mot
privata utförare, där alla buntas ihop och väljs bort. Oavsett om de är kommersiella bolag som delar ut vinst till aktieägare – eller idéburna organisationer som återinvesterar i verksamheten.
Ett talande exempel är Bräcke diakoni, som vuxit till en av landets
största non profit-aktörer. Expansionen sker dock främst i bland annat Stockholm och Jönköping. I hemstaden Göteborg har man i stället fått draner på verksamheter.

(…)
Trots att det sedan 2012 finns en överenskommelse om samverkan mellan kommunen och den sociala ekonomin anlitas våra organisationer allt mindre av Göteborgs stad. Flera välfungerande verksamheter har fått avvecklas därför att kommunen i stället har byggt upp egna.

Den verksamhet som Svenska kyrkan startat genom Göteborgs kyrkliga stadsmission och Bräcke diakonigård är omistlig! Det är viktiga verksamheter, både för samhället och för Svenska kyrkan. Och framför allt för alla patienter, vårdtagare och medlemmar. Om den verksamheten läggs ner i Göteborg så kommer samhället i Göteborg att bli väldigt fattigt och förlorar en del av sin själ som har präglat staden under lång tid.

Flera motioner i årets kyrkomöte tar upp frågan om socialt företagande. Och flera utredningar har också gjorts under åren. Bland annat av biskop Per Eckerdal som då var direktor för Bräcke diakoni.

Per Eckerdal: Arbetsformer i förändring>>

Rapport: Svenska kyrkan och välfärden av Miriam Hollmer och Anders Bäckström>>

Ur POSKs vision och program:

Svenska kyrkans sociala roll

Vi lever i ett samhälle som snabbt förändras. Det finns nu möjligheter för Svenska kyrkan att på ett nytt sätt vara aktör i samhället och därigenom möta människor i nya sammanhang. Staten och SKL (Sveriges kommuner och landsting) har slutit
en överenskommelse med organisationer inom den ideella sektorn i syfte att underlätta och öka det samhälleliga ansvarstagandet från dessa och här finns stora förväntningar på att kyrkan tar ansvar som aktör. Svenska kyrkan är i dag den klart största organisationen inom denna sektor.

POSK vill verka för att församlingar och pastorat noga följer denna utveckling och utifrån sitt uppdrag som kyrka överväger på vilket sätt man kan ta ansvar och finnas närvarande i samhällslivet.
Exempel på detta är verksamhet inom förskola, fritidsgård, hemtjänst och boenden av olika slag.

POSK anser att även begravningsbyråverksamhet har en naturlig anknytning till församlingens grundläggande uppgift med dess diakonala och liturgiska dimension. Begravningsbyråverksamhet i
Svenska kyrkans regi bör därför vara tillåten.

Svenska kyrkan har en lång tradition av engagemang inom bland annat sjukvård och skola. Det är fortsatt en angelägenhet för kyrkan att, när det finns förutsättningar, själv bedriva sådan verksamhet. För verksamhet som kräver större investeringar och mycket personal bör man finna organisatoriska former som inte riskerar att sådan verksamhet sammanblandas med och urholkar de lokala enheternas ekonomi. Sådana verksamheter bör därför normalt bedrivas organisatoriskt fristående från, men i nära samverkan med församlingar och pastorat.

Vad gör Svenska kyrkan egentligen?

Det kom ett nyhetsbrev i dag från Svenska kyrkans internationella arbete där de berättar om sina akutinsatser och sina långvariga insatser för kristna och nödlidande världen över.

Du kan läsa hela brevet här>>

Så  här inleder Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete, brevet:

Välkomna tillbaka efter en ovanligt varm sommar. Jag hoppas att ni haft en fin tid och gjort sådant som hör årstiden till. Men sommaren har också kantats av mörka moln och det är med bestörtning vi följer utvecklingen i Mellanöstern.

Människor har dödats och skadats i Gaza och Syrien och utvecklingen i Irak, där kristna assyrier och andra minoritetsgrupper hotats till livet och fördrivits från sina områden, är förfärande. Miljontals människor befinner sig nu på flykt och hjälpbehoven är enorma.

Just nu arbetar vi med akuta humanitära insatser, i första hand med att ge fler människor trygghet och skydd samt tillgång till vatten, mediciner, sjukvård och tillfälliga bostäder. Som kyrka engagerar vi oss både i det konkreta hjälparbetet och i det globala ekumeniska nätverket för att försöka få stopp på våldet och främja en fredlig utveckling i regionen.

Ert engagemang och stöd är ovärderligt för att vi ska kunna bidra till att hjälpa människor som nu lever under mycket svåra omständigheter. I flera svenska städer har det hållits och kommer att hållas ekumeniska manifestationer till stöd för kristna grupper i Irak och Syrien.

I september uppmärksammar Svenska kyrkan världsveckan för fred i Palestina och Israel, vilket känns mer angeläget än någonsin. 

Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete

En sak som nyhetsbrevet tar upp är att numret för att skicka in SMS-gåvor är ändrat.

Gåvor via sms – nytt nummer är 72905

Från och med 1 augusti har Svenska kyrkans internationella arbete ny sms-leverantör och nytt sms-nummer för gåvor – 72905. Det gamla numret har upphört.

Ge snabbt och enkelt utan kontanter
Idag är det allt färre som bär på kontanter. Sms-gåvor är därför ett bra gåvoalternativ, som dessutom är ett snabbt och enkelt sätt att stödja Svenska kyrkans internationella arbete. För att ge en gåva skickar givaren ett sms-ord, exempelvis ordet HOPP, till nummer 72905.

Givaren bidrar då med 50 kronor som dras på mobilräkningen. Som bekräftelse på gåvan får givaren ett svarsmeddelande till sin mobil.  Se lista med aktuella sms-ord i faktaruta. Läs mer här>>

Samla in via sms i församlingen
I många församlingar finns ett behov av att ta emot kontantlösa gåvor, bland annat vid kollekter och vid kampanjinsamlingar. Sms-gåvor är ett enkelt alternativ till kontanter. Genom att uppmana församlingens besökare att skicka ett sms till något av de aktuella sms-orden bidrar de till Svenska kyrkans internationella arbete.

Se till att nya numret sprids!
I allt nytt material med gåvouppmaning via sms måste nummer 72905 anges som mottagarnummer. I samband med bland annat kampanjer finns en del trycksaker med gåvouppmaningar till det gamla numret. Det kan vara en god idé att gå igenom gammalt tryckt material och slänga inaktuella foldrar och broschyrer, särskilt de som hänvisar till det gamla numret (72950).

Din sanning, Birro, gäller inte min kyrka!

Marcus Birro spyr återigen sin galla över Svenska kyrkan. I sin krönika i Expressen den 9 juli så fullständigt skåpar han ut allt i Svenska kyrkan.

Expressen: Jag konverterar fullt ut till katolicismen>>

Han säger att Svenska kyrkan inte talar om Gud, Jesus eller upprättelse, man kan inte få själavård för alla är rädda och kyrkan pratar bara om sådant som vilket parti som helst skulle prata om.

Känner ni igen er församling i detta påstående?

Jag gör det inte! Givetvis har Birro en poäng och han sätter tummen på saker som måste luftas och diskuteras. Och jag förstår att man som krönikör måste skruva sin krönika så att den sticker ut.

Men jag vill faktiskt å det bestämdaste protestera!!!

I de allra flesta kyrkor och gudstjänster som jag har deltagit i så pratar prästerna om Gud och Jesus. Präster, diakoner och frivilliga som på olika sätt ställer upp och lever det kristna budskapet i ord och liv. Konfirmandgrupper där tonåringar kommer till tro. Levande församlingar där ord och handling levs i ljuset av Kristus.

Så Marcus Birro – jag gratulerar dig till att ha funnit dig tillrätta hos Katolska kyrkan. Det är stort för dig. Det förstår jag. Men var så vänlig och släng inte skit på min Svenska kyrka och sprid rykten som om din sanning gällde överallt. För det gör den inte!

Och jag skulle gissa att många av mina kamrater runt om i landet håller med mig!

Ur POSKs vision och program:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

Foto: IKON

Biskop Antje hetast!

Det blev biskop Antje som blev utnämnd till hetast i Almedalen. Hon säger själv

"-Jag är van att tro, men det här trodde jag inte, säger hon."

Juryn motivering lyder:

Ärkebiskop Antje Jackelén står för allt det som Almedalsveckan är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. I sociala och traditionella medier, liksom på gator och torg, står hon upp mot hat och intolerans. På kort tid har hon blivit en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde. Svenska kyrkans klockringning satte tonen för en Almedalsvecka präglad av manifestationer för mångfald.

Jag har förstått att ärkebiskop Antje haft ett ganska tufft och intensivt program under Almedalen. Kanske som ett stålbad? Men gick ur det med förnyad kraft och sätter Svenska kyrkan och dess frågor på agendan. Det är många som bidragit till det och ärkebiskop Antje får ge det ett ansikte.

Så ta åt er – alla som kämpar med att lyfta medmänsklighet och mångfald och Guds rika kärlek i Svenska kyrkan! Det här priset tycker jag gäller alla!

Och stort grattis till biskop Antje!

Pressmeddelande Westander: Ärkebiskop Antje Jackelén är Hetast i Almedalen>>

Kyrkans Tidning: Ärkebiskop Antje Jackelén Hetast i Almedalen>>

Dagen: Antje Jackelén hetast i Almedalen>>

Svenska kyrkans intranät: Ärkebiskop Antje Jackelén är Hetast i Almedalen>>

Jacob Sunnliden: Du vann #hetastialmedalen #svenskakyrkan>>

 

(Bilden är från mottagningsgudstjänsten i domkyrkan. Den uppmärksamme ser att två rader bakom drottningen sitter en kvinna i röd klänning och tittar upp. Det är jag.)

Vad händer i Almedalen?

Vad händer egentligen i Almedalen? Det är nog ingen som kan svara på det. För det händer så väldigt mycket hela tiden. Och olika organisationer tar chansen att få lobba, berätta och sprida information.

Svenska kyrkan finns med, det har jag berättat flera gånger. Dagliga program om viktiga frågor. Både egna program och deltagande i andras seminarier.

http://www.svenskakyrkan.se/almedalsveckan/>>

En av de egna verksamheterna är Nikodemussamtalen i Visby domkyrka. För den som vill veta vad som sagts där så kan man följa twitterflödet här:

#nikodemus2014 tweets

Och du kan också läsa Kyrkans Tidnings blogg där Inger Harlevi skriver dagligen.

http://blogg.kyrkanstidning.se/>>

Inger Harlevi är bland annat kyrkopolitiker på Gotland. I kyrkosammanhang sitter hon för POSK.

Svenska Kyrkan Unga har också flera arrangemang. Bland annat lyfter de ungas psykiska ohälsa. Du kan se ett av deras seminarie här på YouTube:

Ur POSK vision:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att
Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

POSK vill att Svenska kyrkan ska
• erbjuda närvaro, gemenskap, växt och fördjupning
• förmedla tillit, befrielse, hopp och livsmod
• se och ta vara på varje människa som en gåva i församlingens liv
• respektera individen och glädjas åt mångfalden
• vara en profetisk röst i samhället och visa på ett liv i rättvisa och frihet
• vara en brobyggare mellan kyrkor
• sträva efter en sann och öppen dialog mellan människor av olika tro

Foto från Kyrkans Tidnings blogg. Löfvén utfrågas av Mats Hermansson och Barbro Matzols. Foto: Mattias Wahlgren, Visby domkyrkoförsamling

Full verksamhet mitt i stiltjen

Det är lätt att tro att Svenska kyrkan inte driver någon verksamhet under sommaren. Inga grupper, inget bibelstudium, ingen kör. Men inget kunde väl vara mer fel.

Givetvis är det förändringar i verksamheten. Även vår församlingspersonal behöver semester.

Men den senaste tiden har åtminstone mitt sociala medie-flöde svämmat över av konfirmandläger och annan verksamhet som pågår i Svenska kyrkan. Det ordnas familjeläger, körläger och sommarläger. Det ordnas musikgudstjänster och specialgudstjänster. Och det firas alldeles vanliga gudstjänster varje vecka i våra kyrkor!

Befinner man sig i Almedalen den här veckan så finns det över 1000 olika seminarier och föredrag att delta i. Svenska kyrkan finns med och har flera olika och bland annat står man för de populära och välbesökta Nicodemus-samtalen i Domkyrkan.
Hela programmet kan du läsa här:
http://www.svenskakyrkan.se/almedalsveckan>>

Svenska kyrkan i Göteborg har producerat en tidning för de som firar semestern hemma. "Hemester" som det kallas. Du kan läsa tidningen här:

 

Du kan också hämta tidningen i en kyrka i Göteborg.

Jacob Sunnliden, informatör och kommunikatör i Helsingborg skriver på sin blogg om Svenska kyrkan på Instagram. Det finns ett vandringskonto som heter Svenska kyrkan. Varje vecka är det en ny medlem; anställd, frivillig eller förtroendevald som delar Svenska kyrkans vardag ur deras perspektiv.  Jacob skriver att det nu finns 1574 bilder som speglar Svenska kyrkans vardag ur olika vinklar. Det är en fantastisk skatt.

Jacob Sunnliden: Bilder som upprör #svenskakyrkan #instagram #SoMe>>

Det pågår alltså full verksamhet runt om i Svenska kyrkan. Glädje och sorg. Smått och stort. Viktigt och mindre relevant.

Fler unga vill vara volontärer

Fler unga vill vara med och göra en ideell insats i samhället. Det skriver tidningen Dagen.

Tidning Dagen: Fler unga vill göra ideella insatser>>

Fler unga vill göra ideella insatser
Intresset hos unga att engagera sig ideellt ökar. Många gör direkta hjälpinsatser som att sitta i telefonjourer eller vara stödperson åt asylsökande.

– För ideella organisationer är det viktigt att tänka på hur de kan ta tillvara på det engagemanget och ge unga den möjligheten, säger Vanja Höglund, kommunikatör på Volontärbyrån, som presenterar en färsk
undersökning om ideellt arbete.

Undersökningen visar att unga drivs av att få stödja andra människor,
sex av tio gör praktiska eller direkta hjälpinsatser för andra människor. Nästan alla, 98 procent, säger även att de vill göra en ideell insats under det kommande året, visar undersökningen.

– Det är otroligt roligt att viljan att fortsätta att engagera sig är så stor,
eftersom vi vet att människor mår bra av att engagera sig ideellt och
att vara delaktiga i samhället, säger Vanja Höglund i ett
pressmeddelande.

Fler resultat från undersökningen: 52 procent engagerar sig i barn-, ungdom, kvinno– och pensionärsföreningar, 58 procent gör praktiska eller direkta insatser för andra människor. 51 procent engagerar sig från en gång i veckan till några gånger i månaden, 48 procent har hjälpt/gett stöd åt andra människor och gjort en konkret insats, 98 procent kan tänka sig att under det kommande året engagera sig igen.

Volontärbyrån>>

POSK skriver i sin vision och program:
I Svenska kyrkan finns det och behövs många som tar ansvar och gör ideella insatser inom olika områden. POSK vill, som ett uttryck för vår kyrkosyn, värna om det ideella engagemanget och ta till vara de frivilligas olika kompetenser samt stimulera och utveckla engagemanget genom utbildning, delaktighet, inflytande och ansvar.

Rädda Åh stiftsgård!

I Göteborgs stiftsstyrelse är en av de stora och kontroversiella frågorna huruvida Åh stiftsgård ska få vara kvar eller om den läggas ner och säljas av. Beslut tas i stiftsstyrelsen tisdag 10 juni.

En av punkterna som POSK i Göteborgs stift gick till val på var:

POSK vill att Göteborgs stift utvecklar Åh stiftsgård som en inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

Det är tyvärr många stiftsgårdar i vårt land som har avvecklats. Men låt det inte bli en till! Åh stiftsgård har vänt ett negativ ekonomiskt resultat till vinst under de tre senaste åren! Åh stiftsgård vill fortsätta utvecklas och driva verksamhet.

Åh stiftsgård har under sina drygt 70 år i stiftet bidragit till stor andlig fördjupning och en näringskälla för framförallt ungdomar men också vuxna.

Av de drygt 250 brev som skickats till alla stiftsstyrelsens ledamöter, inför beslutet, så framgår vad gården har fått betyda för människor över åren.

Det har gjorts utredningar och det finns underlag. POSK tycker dock att underlagen har fel fokus, där utredarna enbart har tittat på ekonomi och fastigheter och inte vilken vision och framtidssyn på utveckling av gården som är möjlig.

Och framförallt så tycker POSK att man inte har sett till eller lyssnat på Åh styrelse som har en tydlig plan för hur man vill fortsätta att driva gården. (här kan du läsa Åhstyrelsens svar på utredningen>>)

Församlingsutskottet som har förberett frågan inför stiftsstyrelsen har som förslag att stiftstyrelsen först ska besluta om avveckling av gården. Därefter ska det tillsättas en utredningen som ska belysa andra idéer och alternativ som ger unga människor i hela Göteborgs stifts möjlighet att möta, utveckla och fördjupa kristen tro och kristet liv.

Mot detta beslut reserverades sig POSKaren Mats Rimborg tillsammans med Tord Nordblom (Frimodig kyrka). I reservationen står det:

Vi har inget emot att stiftet gör en bred ungdomssatsning. Men varför ska man göra en nedläggning av Åh till en förutsättning för en sådan satsning, och hur blir det bättre för ungdomarna av att man tar bort något som fungerar innan man ens har något alternativ att jämföra med? Vi har hittills fått nära 250 brev som vittnar om både vad Åh har betytt och vad stiftsgården fortfarande betyder för de ungdomar som åter dit i dag.

Stiftet fick ett överskott på 10 miljoner kronor 2013 och satsar dessutom miljontals kronor på att bygga upp administrativa system och servicebyråer. Det saknas alltså inte pengar. Åh har, inklusive verksamhetsbidrag, visat överskott de senaste tre åren och har presenterat en plan för att klara även de kommande fem åren.

Det går fort att riva ner, men det tar betydligt längre tid att bygga upp något nytt, och det vore en stor förlust för Göteborgs stift att nu bli av med Åh. Gör gärna andra saker för ungdomarna också, men vänta med en eventuell avveckling av Åh tills nya alternativ ger resultat. Först då kan vi avgöra det långsiktiga behovet av Åh stiftsgård.

Åh stiftsgård har en historia som sträcker sig mer än 75 år tillbaka i tiden. Så här står det på Åhs webbsida>>:

Den 5 maj 1937 köpte pastor Gunnar Rudborg på eget initiativ egendomen, men bakom honom stod en grupp präster från Göteborg som bildade ”Stiftelsen Åh Kyrkliga Ungdomshem”. Dessa präster tillsammans med några lekmän bildade också styrelsen. Man såg behovet bland ungdomarna i stiftet, att få samlas på gemensamma kurser och läger med kristen förankring.

Visionen som fortfarande finns kvar präglades av optimism och framtidstro för kyrkan. Man ville betona enkelheten, det varma och personliga i Gudsförhållandet. Åh fylldes av ungdomar från allra första början. Arbetet bedrevs i ”fri kyrklig” regi. Inga medel kom från församlingarna, pastoraten eller stiftet. Man levde på frivilliga gåvor.

En av de präster som stod bakom Gunnar Rudborg var Hugo Eckerdal, nuvarande biskopens pappa. Både Hugo och hans fru var djupt engagerade i Åh stiftsgård och satsningen på ungdomarna.

Tiden och förutsättningarna ser annorlunda ut än de gjorde för 75 år sedan. Men behovet av en viloplats, en lägerplats och ett plats för andlig påfyllnad är fortfarande stort. Det vore oklokt att lägga ner Åh innan stiftet vet hur man vill satsa på ungdomarna i stiftet.

POSK vill att Göteborgs stift utvecklar Åh stiftsgård som en inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

En ny bönewebb

Från Svenska kyrkans intranät hittar jag följande nyhet>>:

På bönsöndagen var det premiär för Svenska kyrkans bönewebb med ny layout där du förutom att be också kan tända ett ljus. Den uppdaterade bönewebben är bättre anpassad till mobil, surfplatta och dator.

– Som besökare klickar du på ljussymbolen och kanske väljer du att skriva en text. ”Jag tänder ett ljus för min syster”. Ljusen syns då i ett flöde av ljuslågor där vissa ljus blir mer framträdande, säger Maria Svensk, kommunikatör vid kyrkokansliet i Uppsala.

Böner och ljus kommer till skillnad mot den gamla bönefunktionen inte att röra sig, utan framträda på skärmen i fyrkanter. I ett senare skede kommer stilla musik att läggas in i bakgrunden.

Den nya bönewebben växlar färg med kyrkoårets liturgiska färger. Alternativt kan man själv ställa in den färg man föredrar. Färgsättningen bygger på Svenska kyrkans grafiska profil, som i sig är inspirerad av de liturgiska färgerna. På sikt är det tänkt att de som har behörighet som redaktörer i församlingarna ska kunna skapa egna rum, exempelvis ett eget hörn där man tänder ljus för Syrien. Det ska då gå att se antalet ljus som tänts för Syrien.

Bönewebben populär
Den nya bönewebben är ett modernare verktyg med mer teknik än den gamla och är enklare att jobba med för de som administrerar det. Den första versionen som kom 2009 började bli gammal, svårsökbar och fungerar inte optimalt för mobil och surfplattor. Webben behövde uppdateras. Ursprungligen byggdes den för kyrkovalskampanjen samma år.

– Den blev så populär att den fick vara kvar! Bönewebben blev en kampanj över all förväntan och underlättade människors kontakt med Gud i våra digitala kanaler. Men den behövde förnyas, säger Maria Svensk.
 
132 000 böner
På bönewebben har det i genomsnitt skrivits 50-100 böner dagligen. Genom åren har det blivit drygt 132 000 böner. Webben har också fått uppmärksammade utmärkelser, som Epica D-or 2009, Europeen premier international creative awards för utomordentlig kreativitet.

Skapare av bönewebben är reklambyrån Forsman & Bodenfors. – Forsman & Bodenfors föreslog inför det stundande kyrkovalet att göra en del strategiska satsningar. De ville sätta en lampa på Svenska kyrkan och var modiga att välja ett ämne som bön. Ibland är vi nog själva dåliga på att prata om Gud. Det var roligt att förslaget kom utifrån, funderar Maria Svensk.
Roland Asplund

Se den nya bönewebben här>>

Från POSKs vision och program:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.