fbpx

Stöd internationella arbetet mot Ebola!

Om inte Ebola kan stoppas inom 45 dagar så står vi inför en katastrof. Det fick vi höra på nyheterna i går.

Många organisationer kämpar nu för att på alla sätt stoppa epidemin som sprider sig som en löpeld. Människor riskerar sina liv för att ta hand om dem som smittats. Ekonomin och försörjningen i de drabbade områdena hotas att gå under, eftersom människor är sjuka och ingen vågar åka dit.

En av alla de organisationer som är med och stöttar arbetet för att hindra Ebola är ACT alliance, där Svenska kyrkan är med.

Genom att stötta Svenska kyrkans arbete så bidrar du också till att stoppa spridningen av Ebola.

Professor Hans Rosling berättar oerhört pedagogiskt och tydligt varför det är så viktigt att stoppa Ebola nu!

 Läs här på Svenska kyrkan internationella arbete vad de gör och hur du kan hjälpa till!>>

Ditt bidrag går till:

  • att utbilda nyckelpersoner i samhället. Det viktigaste för att stoppa spridningen är att människor känner till symptom och hur viruset smittar. De som får utbildning i första hand är byledare, religiösa ledare, traditionella medicinmän, barn i åldrarna 6-12 år samt ungdomar. Vi räknar med att nå cirka 14 000 nyckelpersoner som beräknas sprida den livsviktiga informationen till cirka 85 000 personer.
  • riskutbildning och olika former av stöd till sjukvårdspersonalen.
  • uppbyggnad och utrustning av en ny isoleringsavdelning för ebolapatienter.
  • psykosocialt stöd till de som överlevt ebola ch deras anhöriga.
  • mat och andra förnödenheter till drabbade byar.

Ge direkt via sms
Sms:a ”ebola” till 72905 så ger du 50 kronor.
Sms:a "ebola100" till 72905 så ger du 100 kronor.

Du kan också sätta in pengar på plusgiro eller bankgiro.
Plusgironummer: 90 01 22-3
Bankgironummer: 900-1223

Ur POSKs vision och program:
Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. (…) POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

 Uppdaterad 16:15
Kyrkans Tidning: Biskop Thomas Söderberg vädjar om bön och kollekt för eboladrabbade >>

Fika rättvist i dag!

I dag är det stora Fairtrade – dagen. En stor utmaning om att fika rättvist och att överhuvudtaget lyfta rättvisemärkta varor. Många är de arbetsplatser och organisationer som har anmält sig och därmed pekar på vikten med att faktiskt välja rättvisa produkter.

Eva-Maria Munck är koordinator för Kyrka för Fairtrade och dessutom kyrkomötesledamot för POSK.

De skickar ett pressmeddelande där de skriver>>:

Föreningen för Fairtrade och Sveriges kristna råd lanserade diplomeringen ”Kyrka för Fairtrade” för församlingar som främjar etisk konsumtion och rättvis handel 2009. Den 16 oktober får Sverige den hundrade diplomerade församlingen när Redbergskyrkan i Göteborg diplomeras under fikadagen Fairtrade Challenge.

För att bli diplomerad som Kyrka för Fairtrade ska församlingen använda Fairtrade-certifierade produkter i sin verksamhet, informera och utbilda sina medlemmar om rättvis handel, samarbeta med andra aktörer i samhället för att på olika sätt främja etisk konsumtion och rättvis handel. Alla församlingar och kyrkor som uppfyller kriterierna kan bli diplomerade. Många församlingar driver frågorna om rättvis handel ekumeniskt.

– Om inte vi som kyrka jobbar handfast och konkret med rättvisa och bröd åt alla, vem skulle då göra det?", säger Klara Holmin, ungdomsledare Redbergskyrkan.

Följande församlingar blir Kyrka för Fairtrade-diplomerade i oktober och november:

  • Svenska kyrkan i Oxie och Glostorp, Svenska kyrkan, Lunds stift, diplomeras den 12/10
  • Tierp-Söderfors församling, Svenska kyrkan, Uppsala stift, diplomeras den 12/10
  • Redbergskyrkan, Equmeniakyrkan, Region Väst, diplomeras den 16/10
  • Moheda Missionsförsamling, Equmeniakyrkan, Region Öst, diplomeras den 19/10
  • Hortlax församling, Svenska kyrkan, Luleå stift, diplomeras den 19/10
  • Vintrosa Missionsförsamling, Equmeniakyrkan, Region Svealand, diplomeras den 9/11
  • Kolmårdens församling, Svenska kyrkan, Linköpings stift, diplomeras den 16/11
  • Tyresö församling, Svenska kyrkan, Stockholms stift, diplomeras den 30/11

– Att hundra församlingar blir Kyrka för Fairtrade är mycket glädjande med tanke på att den ekumeniska rörelsen kring rättvis handel har lång och stark tradition. Samtidigt behöver vi också påminna oss om vad som är vår drivkraft och framtida förhoppning – rättvis handelsrörelsen finns för att vi inte ska behöva finnas, säger Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges kristna råd.

Fairtrade Challenge är en kampanj som anordnas av Fairtrade Sverige och i år äger rum torsdagen den 16 oktober. Syftet är att sprida information om och öka konsumtionen av Fairtrade-märkta  produkter. Förra året deltog cirka en halv miljon människor i fikadagen, varav cirka 16 000 personer var registrerade i 250 fikapauser från församlingar runt om i Sverige. I likhet med Sveriges kyrkoledare kommer många församlingar i flera samfund delta och har registrerat sina fikapausar i laget ”Kyrkor för Fairtrade” som finns med på topplistan över fikalagen.

Om Du vill komma i kontakt med församlingarna som diplomeras, göra intervjuer eller få mer information om projektet, hör av dig till Eva-Maria Munck, koordinator för Kyrka för Fairtrade, 08-453 68 08 eller eva-maria.munck@skr.org

Mer information om Kyrka för Fairtrade finns på: www.kyrkaforfairtrade.org

Det finns också en debattartikel i dagens Kyrkans Tidning där det bland annat står:

Många av dem som varje kväll går och lägger sig hungriga är också de som producerar våra livsmedel. Orättvisan är stor och utmaningen att utrota fattigdom är arbetskrävande men inte omöjlig. Fairtrade Sverige har nyligen släppt en bananrapport som visar på de problem som finns inom bananindustrin gällande usla arbetsvillkor och bristen på mänskliga rättigheter. Samtidigt visar rapporten att det finns ett stort intresse för konsumenter i Sverige att göra hållbara val.

Fortfarande har många bananodlare inte råd att ställa ordentligt med mat på bordet eller möjlighet att täcka familjens basbehov som utbildning, hälso- och sjukvård. Många anställda utsätts också för usla arbetsvillkor och det utbredda användandet av kemiska bekämpningsmedel utgör en fara både för de som arbetar direkt med bananodlingen och deras närmiljö.

Läs hela artikeln här>>

I POSKs vision och program står det:
POSK vill att kyrkan ska tala tydligt om miljökonsekvenserna av ett kortsiktigt utnyttjande av jordens resurser på ett ohållbart sätt, och vikten av rättvisare resursfördelning av tillgångar i fattiga länder.

Förutom sociala orättvisor och miljöförstöring orsakar en ohållbar
livsstil också klimatförändringar. Alla, främst våra medmänniskor i de fattigaste länderna, riskerar att drabbas av klimatförändringarnas konsekvenser. Vi kan bromsa den negativa utvecklingen genom att värna skapelsen. Ett sätt att ta ansvar är att efterfråga och konsumera varor och tjänster som producerats i en god arbetsmiljö som gynnar en hållbar utveckling i samklang med hela skapelsen.

POSK förespråkar därför rättvis handel och ett hållbart nyttjande av jordens resurser, och stöder ett aktivt miljöarbete i stift och församling.

Svenska kyrkan och Ebola

Svenska kyrkans internationella arbete skriver om sina insatser för att hejda Ebola – så här står det på Svenska kyrkans intranät>>:

Var med och stoppa spridningen av ebola!

Du och församlingen kan vara med och stoppa spridningen av ebola! Svenska kyrkan gör just nu stora insatser i Liberia för att förhindra att fler människor dör.
Fler gåvor behövs!

Den höga dödligheten i sjukdomen ebola är en grym verklighet, men vi kan göra mycket för att förhindra att viruset sprids. Liberia är det land som hittills drabbats allra värst.

Läs mer på Svenska kyrkans externwebb hur vi arbetar i Liberia  >>
Det här kan du göra:

  • Ta upp kollekt och märk den i Kollekt- och betalsystemet med kod K234 – ebola.
  • Sms:a "ebola100" till nummer 72905 och skänk 100 kronor eller sms:a "ebola" och skänk 50 kronor.
  • Ge en egen gåva wia webben eller på PG 900122-3, BG 900-2213 och uppmana vänner och familj att göra det samma.
  • Be för eboladrabbade och för dem som kämpar mot sjukdomen. Svenska kyrkan i Luleå stift har skrivit en bön som du hittar på Svenska kyrkans bönewebb >>

Foto: Ahmed Jallanzo/EPA/TT

Ur POSKs vision och program>>:

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

POSKare skänker sina arvoden

Från Sören Nordström, POSK på Ekerö, får jag följande artikel, publicerad i "Mälaröarnas Nyheter". Är det någon som funderar i samma banor? Kan snöbollen komma i rullning?

De förtroendevalda i Ekerö pastorat kommer inte att ta ut några arvoden för de sammanträden och utskottsmöten de deltar i. I stället skänks motsvarande belopp till Svenska kyrkans internationella katastrofhjälp.

Under den sammanlagda mandatperioden detta kommer att ske, blir det flera hundra tusen kronor som bl a går till Syriens och Afganistans flyktingbarn. Mat, kläder, tak över huvudet, sjukvård och medmänskligt stöder kommer till ”de små som saknar allt”.

– Vi förtroendevalda i Ekerö pastorat har liksom så många andra lyckligare lottade människor undrat över vad vi skulle kunna göra för barnen, för allas barn. Vi tror att våra arvoden har större betydelse hos dem än här hemma, säger Sören Nordström, gruppledare POSK (Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan).

– Ännu större betydelse skulle vårt beslut få om fler arbetsplatser och förtroendevalda hakade på. Kyrkor, kommuner, föreningar kan fånga bollen och skicka den vidare. Snöbollen kan komma i rullning. Och vi får bättre nattsömn, säger Gunilla Tovatt, gruppledare i Kyrkans Bästa.

EWA LINNRO Sewa@malaroarnasnyheter.se

Från POSKs vision och program:
POSK anser att återhållsamhet med arvodering av förtroendeuppdrag ska iakttas, särskilt i den egna församlingen. Däremot bör man få ersättning för förlorad arbetsförtjänst.

Fairtrade Challenge 2014

Fikadagen för Fairtrade äger i år rum torsdagen den 16 oktober. Låt bli många som fikar Fairtrade-märkt under en och samma dag.

http://www.kyrkaforfairtrade.org/

Målet är att ännu fler än tidigare år ska fika med Fairtrade-märkta produkter under en och samma dag, för att göra ännu större skillnad för de människor som odlar och producerar våra varor. Förra året fikade en halv miljon! Det var allt från enskilda personer och butiker, arbetsplatser och kommuner, församlingar och företag som deltog och bjöd in till fika. I år hoppas vi på en ännu större uppslutning.

Anmäl ditt fika på www.fairtradechallenge.se och välj laget ”Kyrkor för Fairtrade” när du registrerar en fika i din församling.

Fikadagen den 16 oktober är en del i kampanjveckorna Fairtrade fokus som äger rum vecka 41 och 42. På www.fairtradefokus.se hittar du all information inför kampanjen som i år har banantema.

Nyligen släpptes kampanjfilmen ”Banankontakt” och inom kort släpps del två av Fairtrade-rapporten ”Schyssta bananer”, som tittar närmare på den svenska bananmarknaden.

Ur POSKs vision och program:

Ett sätt att ta ansvar är att efterfråga och konsumera varor och
tjänster som producerats i en god arbetsmiljö som gynnar en hållbar utveckling i samklang med hela skapelsen. POSK förespråkar därför rättvis handel och ett hållbart nyttjande av jordens resurser, och stöder ett aktivt miljöarbete i stift och församling.

En av våra POSKare i kyrkomöte, Eva-Maria Munck, arbetar med Fairtrade. Ta gärna kontakt med henne om du har fler frågor.

En ny biskop i kollegiet

I dag har Härnösand stift valt sin nya biskop. Det blev kh Eva Nordung Byström.

Kyrkans Tidning: Nordung Byström vald till ny biskop i Härnösand>>

Svenska kyrkan Härnösands stift>>

Jag känner inte alls Eva Nordung Byström, bara det jag har sett och läst på nätet.

Hon kommer att vigas till biskop den 14 december i Uppsala.

Jag skulle vilja lyfta sak när det gäller biskoparna. Det är ju snart biskopsval i ytterligare två stift – Västerås och Växjö.

Vem tar ansvar för att kompetensen i biskopskollegiet blir bred och djup? Nu är det stiften som själva väljer sin biskop. Och det är sällan jag hör att man vill ha en biskop som har en teologisk bred kompetens eller akademisk utbildning.

Hur ser den samlade kompetensen ut i dag i biskopskollegiet? Och hur blir det efter valen nästa år? Och  – vem tar ansvar?

Det är så lätt att tro att biskopen måste ha en lokal stiftsförankring, att biskopen måste ha en församlingsförankring och att biskopen måste vara en bra chef.

Men då ser man inte behovet som hela Svenska kyrkan har av helikopterseende biskopar som har bra relationer ekumeniskt och internationellt. Som har kompetens, kan se den stora bilden, har historien och kan peka med hela handen.

Vem tar ansvar för det?

Det är något helt annat att välja biskop mot att välja en kyrkoherde eller församlingsherde.

Så vem tar helhetsansvaret för det?

Ur POSKs vision och program>>:

Svenska kyrkan är en episkopal kyrka, indelad i stift med biskopar som ledare. Biskopen ska tillsammans med stiftet främja församlingarna i deras uppgift. POSK vill verka för att stiften lyhört uppfattar församlingarnas behov och främjar deras liv. Stiften ska inspirera till uthållighet i tider av vikande kyrklighet men ökat andligt intresse. Församlingarnas självklara närvaro i människors viktiga livssituationer är betydelsefull.

(…)

Alla frågor kan inte bli föremål för ett enkelt demokratiskt avgörande, eftersom Svenska kyrkan är knuten till sin evangelisk-lutherska bekännelse. Det är därför särskilt viktigt hur hanteringen av lärofrågor är utformad. I en episkopal kyrka av Svenska kyrkans karaktär har biskoparna en särskild läro- och tillsynsfunktion, och de har förutom sin roll i läronämnden ett särskilt inflytande när kyrkomötet beslutar i lärofrågor. POSK menar att biskoparna dessutom borde vara fullvärdiga ledamöter i kyrkomötet.

Vad händer nu?

I dag vaknar Sverige upp och vet att vi har bytt regering. Men vi vet inte hur den regeringen kommer att se ut. Bakom lyckta dörrar sker nu samtal och möten med överläggningar, löften, tjänster och gentjänster.

Det Sverige som vi vaknar upp till i dag är kallare. Ett kallare Sverige för det finns krafter som är välpolerade och välskräddade – men som på ett försåtligt sätt gömmer rasismen under vackra ord och använder rädslan som påtryckningsvapen.

Vi i kyrkan måste vara en tydlig kraft och visa på medmänsklighet, på öppenhet, hopp, nåd och kärlek. Det är inte alltid lätt. Det är helt enkelt himla komplicerat och det är en sak att prata om en hypotetisk fråga, en helt annan sak att se en människa sitta och tigga utanför affären eller sova under en buske.

Men vi ska inte blunda! Vi, Svenska kyrkan, ska ta debatten, ska sprida värmen och smälta bort den kyla som sprider sig.

För när 13 procent av Sveriges befolkning röstat på Sverigedemokraterna så innebär det troligen att du har flera arbetskamrater eller grannar som har lagt sin röst på dem. Vi måste hjälpas åt att våga prata, att våga säga ifrån, att sätta ner foten och argumentera. Och nu talar inte jag om klockringning och manifestationer – utan jag talar om det vardagliga pratet. Att markera medmänsklighet och solidaritet istället för att tiga när det fälls rasistiska eller liknande kommentarer.

En av alla våra många POSKare som vill och vågar ta debatten är Helena Taubner som på sin blogg har skrivit flera olika inlägg just om Sverigedemokraterna. Du kan läsa dem här:

http://taubner.blogspot.se/search/label/Politik

För oss som sitter i kyrkomötet så kommer den kommande mandatperioden att innebära att vi får sverigedemokraterna i våra utskott. Och då ska de få förklara sig och ta ansvar för sina åsikter – precis som vem som helst av oss andra får göra när det gäller våra frågor. Vi ska och vi vågar ta debatten!

Och det är viktigt att påpeka att det gäller inte bara debatten när det gäller rasister. Utan debatter från alla olika partier som föreslår ett kallare och kyligare och mindre medmänskligt klimat i Sverige.

Kyrkan som politisk aktör

Det finns på flera håll en uppfattning om att kyrkan inte ska engagera sig politiskt. Men precis som Jesus var politisk behöver kyrkan vara det. Jesus har under seklernas lopp använts av de flesta politiska schatteringar. Så nog var han politisk men omöjlig att fånga i någon partifålla.

(…)

Om tre år firar vi att det gått 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina teser på kyrkporten i Wittenberg. Därmed startade den kyrkliga revolt som fått namnet reformationen. Inför jubileet publicerar den evangeliska kyrkan i Tyskland en rad skrifter. I en antologi med namnet ”Reformation und Politik” konstaterar Johannes Goldenstein att ”samhället har rätt att få del av kyrkans andliga bidrag i aktuella och långsiktiga samhällsfrågor och politik”. Han skriver vidare att kyrkan har ett medansvar för samhällsgemenskapen och det offentliga livet.

(…)

Detta speglar vad kyrkans politiska engagemang handlar om; det gäller inte att skaffa sig makt, utan om att tron tvingar oss att vara en kraftfull röst i samhällsutvecklingen.

Så skrev biskop Åke Bonnier i måndags på DN debatt.
DN: Kyrkan måste fortsätta vara en politisk kraft>>

Det är självklart att kyrkan ska vara en del av samhället. Lika självklart blir det då att kyrkan också blir en politisk kraft. Det vill säga, tycker och tänker om politiska frågor som berör människovärdet och diakonala frågor i samhället.

Men lika självklart blir det för kyrkan att inte vara partipolitisk.

Kyrkan är en kraft att räkna med i samhället. Kyrkan är en kraft och en röst som tydligt ska ljuda – med evangelium om Jesus Kristus och Guds kärleksbudskap.

Lika självklart är det att enskilda människor, som utifrån sina övertygelser, tar ett samhällsansvar och ställer upp på olika partiers listor inför valet på söndag. Där deras politiska övertygelse går hand i hand med deras tro och önskan att ta ansvar och arbeta för ett gott samhälle.

Och för oss i POSK är det lika självklart att när vi kommer in i kyrkans hägn och beslut så är det Jesus Kristus i första hand och ingen partipolitik som styr oss.

Ur POSKs vision och program>>:

POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

POSK vill att Svenska kyrkan ska

• erbjuda närvaro, gemenskap, växt och fördjupning
• förmedla tillit, befrielse, hopp och livsmod
• se och ta vara på varje människa som en gåva i församlingens liv
• respektera individen och glädjas åt mångfalden
• vara en profetisk röst i samhället och visa på ett liv i rättvisa och frihet
• vara en brobyggare mellan kyrkor
• sträva efter en sann och öppen dialog mellan människor av olika tro

Vad kostar det för mig – egentligen?

För ett tag sedan skrev jag om möjligheten att skicka in pengar till Svenska kyrkans internationella arbete via SMS. Det kan ju göra på numret 72905 Läs mer här>>

Till den bloggposten kom en fråga:

Jag har frågat Svenska kyrkan vad som kommer fram om man skickar 50 kronor via SMS, men får inget svar på det. Först svarade de att administrationen kostar 3%, men det gäller rent genomsnittligt. Min följdfråga om vad företaget bakom WyWallet behåller i detta specifika exempel förbigicks med tystnad.

Men den ordinarie transaktionsavgiften är 7,50 kronor för att förmedla 50 kronor, vilket skulle innebära att 15% går till en privat mellanhand som ägs av mobiloperatörerna. Om man tror att Svenska kyrkan är bättre på bistånd än andra organisationer så borde man åtminstone skicka pengarna via bankgiro så de kommer fram oavkortat. Att överföra pengar via SMS och WyWallet är nästan lika dumt som att ta SMS-lån.

Så jag har ställt frågan vidare till kyrkokansliets personal och fått följande svar:

___________

Hela det belopp en givare sms:ar kommer fram till Svenska kyrkans
internationella arbete. Kostnaderna för sms-gåvor faktureras Svenska kyrkan separat av de leverantörer vi har avtal med.

Exempel: En gåva på 50 kronor från en givare kostar Svenska kyrkan 4,50 kronor (WyWallets avgift är 3,25 kr). En gåva på 100 kronor från en givare kostar Svenska kyrkan 6,25 kronor (Wywallets avgift är 2,50 kr).

Ny lagstiftning kräver att en givare av sms-gåvor är identifierbar. För givaren krävs ett användarkonto. Det innebär att alla sms-gåvor förmedlas via WyWallet, som ägs av fyra teleoperatörer. Svenska kyrkan har direktavtal med WyWallet, som är ett av Finansinspektionen kontrollerat betalinstitut som säkerställer att rätt person blir debiterad för sms-gåvorna. För givaren är tjänsten är kostnadsfri.

Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll, vilket garanterar att kostnaderna inte överstiger de tillåtna kostnaderna för administration och insamling för att en organisation ska få ha ett s.k. 90-konto. Enligt dessa kriterier får högst 25 procent användas till detta.

Svenska kyrkans sammanlagda administrations- och insamlingskostnader är endast 11 procent (tre procent för administration och åtta procent för  insamlingskostnader). Kostnaderna för sms-gåvor ingår i insamlingskostnaderna.

________

Givetvis går det också att sätta in pengar direkt på Svenska kyrkans plusgiro och bankgiro.

Plusgironummer: 90 01 22-3
Bankgironummer: 900-1223

Och glöm inte bort att du får skattereduktion på dina gåvor! Här kan du läsa allt  om reglerna>>.

""

Invigning av utbildningsinstitutets lokaler

På måndag är den officiella invigningen av utbildningsinstitutets lokaler.

Svenska kyrkans utbildningsinstitut>>

Så här står det i pressmeddelandet:

MyNewsDesk: Snart öppnas dörrarna till nya utbildningsinstitutet>>

På måndag den 1 september sker officiell invigning av Svenska kyrkans utbildningsinstitut i Uppsala. Lokalerna vid gamla Fjellstedtska skolan på Linnégatan1 är nyrenoverade och klara att ta emot de första studenterna. Öppnande av institutets verksamhet i Lund sker på tisdag den 2 september. Det nya utbildningsinstitutet kommer att ge pastoralteologisk utbildning för diakoner, församlingspedagoger, kyrkomusiker och präster i Svenska kyrkan. Årligen kommer cirka 200 elever efter respektive fackutbildning att genomgå ett slutår eller en sluttermin på utbildningsinstitutet.

Välutbildad personal
– På institutet vill vi skapa en studiemiljö där vi kan utveckla professionalitet, växa i tro och kärlek till Svenska kyrkan och där vi stärker vår förmåga att analysera vår samtid och formulera evangeliets tilltal till varje människa i varje tid, säger rektor Anne-Louise Eriksson, chef för ca 25 anställda.
– Utbildningsreformen syftar till att Svenska kyrkans församlingar också i framtiden ska ha professionell, välutbildad personal som kan samverka med varandra, säger hon.

För blivande diakoner, församlingspedagoger och kyrkomusiker sker intag till ny kurs en gång per år. För blivande präster sker intag varje termin. För kyrkomusiker startar utbildningen första gången vårterminen 2015. Institutet kommer att bedriva verksamhet också i Lund där invigning sker på tisdag – se nedan.

INVIGNINGSPROGRAM

UPPSALA 1 SEPT Kl 10.00 högtidsgudstjänst i Uppsala domkyrka. Därefter mingel och lätt förtäring på Linnégatan 1. Tal av ärkebiskop Antje Jackelén och Wanja Lundby-Wedin, kyrkostyrelsens förste vice ordförande. Visning av utbildningsinstitutets lokaler. 

LUND 2 SEPT Öppnande av institutets verksamhet i Lund sker på tisdag. 
Kl 10.30 högtidsgudstjänst i Lunds domkyrka. Därefter mingel och lätt förtäring på Scheelevägen 17 hus Beta 6. Tal av stiftets biskop Johan Tyrberg, Mats Hagelin, kyrkostyrelsens andre vice ordförande och generalsekreterare Helén Ottosson Lovén. Visning av utbildningsinstitutets lokaler.

FAKTA
Utbildningsinstitutet bildar en ny avdelning inom kyrkokansliet i
Uppsala. Rektorn kommer att ingå i kyrkokansliets ledningsgrupp som leds av generalsekreteraren. Anne-Louise Eriksson är sedan 2004 forskningschef vid kyrkokansliet i Uppsala. Hon prästvigdes 1975 i Stockholm är docent i tros- och livsåskådningsfrågor vid Uppsala universitet. Kyrkokansliet ansvarar för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan och har drygt 460 anställda varav 160 är stationerade utomlands. Kansliet samordnar, utvecklar och driver frågor som rör organisation och ekonomi, ansvarar för gemensam information och internationellt arbete, ofta i samarbete med de 13 stiften och med olika kyrkor runt om i världen.

Ur POSKs vision och program:
Rekrytering och utbildning

Utbildningarna till tjänst i kyrkan ska tillföra den kompetens som församlingarna behöver för att fullgöra sitt uppdrag. POSK anser att Svenska kyrkans anställda behöver ha en god teoretisk och praktisk utbildning. Utbildningarnas innehåll och utformning ska vara attraktiv. Antagningarna till vigningstjänst ska vara rättssäkra och likvärdiga i stiften. POSK anser att nyvigda präster och diakoner ska ha likartade villkor under sin introduktionstid.

Svenska kyrkan behöver stärka rekryteringen för tjänst inom kyrkan. POSK menar att de gudstjänstfirande gemenskaperna är en naturlig bas för rekrytering. Att finna blivande kyrkoarbetare är en viktig uppgift i
alla församlingar och stift. Gruppen unga konfirmandledare är ett av
kyrkans största ungdomsarbeten och därför en viktig rekryteringsbas.
POSK vill verka för möjligheten att vara volontär i Svenska kyrkan som
ett sätt för unga människor att pröva hur det är att arbeta där.

Avgörande för rekryteringen av kyrkomusiker är att ungdomar tidigt uppmuntras och får möjligheter att sjunga och spela. Därför bör kyrkomusikernas tjänster innefatta instrumentalundervisning. Rekryteringen behöver förstärkas för att undvika att det uppstår brist på kvalificerade kyrkomusiker i Svenska kyrkan.

Varje församling behöver väl fungerande arbetslag där företrädare för de olika områdena har en hög yrkeskompetens och kan verka tillsammans för att församlingens grundläggande uppgift ska bli utförd på ett bra sätt. Såväl kyrka som samhälle är stadda i ständig förändring och därför anser POSK att det måste finnas möjligheter till kontinuerlig fortbildning.