fbpx

Låt fler få fylla fem!

Påminner återigen om Svenska kyrkans julkampanj. Låt fler få fylla fem.

Så här står det på Svenska kyrkans webbsida:

Varför dör så många barn före fem års ålder?

Brist på mödravård och brist på jämställdhet är några av anledningarna till att FN:s millenniemål med att minska barnadödligheten inte kommer att uppfyllas 2015.

Den ebolaepidemi som just nu härjar i västafrika riskerar att förvärra dödligheten för barn under fem. Ebola hotar inte enbart livet på den som blivit sjuk – hela familjer, byar och samhällen drabbas:

Barn lämnas ensamma utan omsorg då deras föräldrar och familjemedlemmar smittats. Vård av ebolasmittade tar resurser från övrig sjukvård såsom mödravård och barnavård.

I Afrika söder om Sahara dör ett av tio barn innan sin femte födelsedag. Siffran riskerar stiga i eboladrabbade områden.
Läs mer om vårt arbete för att stoppa ebola >>
Här kan du läsa mer om hur vi arbetar för att minska hungern i världen >>

Läs mer om julkampanjen här>>

Låt fler få fylla fem!

Årets julkampanj heter "Låt fler få fylla fem!" På Svenska kyrkans intranät finns mer information så att församlingarna kan planera kampanjen.

Svenska kyrkans intranät>>
Svenska kyrkan driver en årlig julkampanj med insamling och engagemang för det internationella arbetet. På dessa sidor finns all information samlad för dig som vill engagera dig och hjälpa till att sprida årets kampanjbudskap: Låt fler få fylla fem!

Varje dag dör tusentals barn under fem års ålder för att de inte får tillräckligt med näringsrik mat, rent vatten eller sjukvård. Brist på mödravård och brist på jämställdhet är några av anledningarna till att FN:s millenniemål med att minska barnadödligheten inte kommer att uppfyllas 2015. Men det finns hopp – och det går att förändra! Var med i Svenska kyrkans julkampanj 2014/2015!

Julkampanjen pågår mellan första advent, i år 30 november, till trettondagen den 6:e januari 2015. Under kampanjen är målet att alla som besöker Svenska kyrkans församlingar ska mötas av julkampanjens budskap och få möjlighet att skänka en gåva och tända ett ljus, påverka och påverkas – för att göra världen mer rättvis. 

Julkampanjen startar på första advent söndag 30e november 2014.
Julkampanjen avslutas på Trettondedag jul den 6e januari 2015.

Rikskollekter till det internationella arbetet under julkampanjen:
30e november (Första advent!)
28 december
1 januari
6 januari (Trettondedag jul!)

Se till att berätta om de människor som vårt internationella arbete är till för!
Här hittar du särskilda kollektcirkulär med kollektvädjan för det internationella arbetet att läsa upp under kollekten>>.

Julkampanjens egna filmer
Nu finns filmklipp från våra projekt med mentormammor i Swaziland på Youtube. Alla församlingar fick även ett utskick med en dvd-skiva i slutet av september. Filmerna är mellan 4-7 minuter långa och är till för att visa under julkampanjen Låt fler få fylla fem! Kan du ordna så att filmen Mentormammor går att visa i kyrkan på första advent?  

Gåvor via mobiltelefonen
I år har vi ytterligare en nyhet: Nu finns möjlighet att sms:a eller swisha sin gåva med mobiltelefonen. En SMS-gåva på 50 kronor ges enkelt genom att SMS:a LJUS till 72905. En Swish-gåva på valfritt belopp ges genom att ladda ner Swish på sin smartphone och swisha vald summa till  9001223.

Från POSKs vision och program>>:

Internationellt arbete

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Inget stöd till Crossroads

I går kväll hade Göteborgs kyrkofullmäktige möte. På föredragningslistan stod det flera ärenden. Information om Göteborgsutredningen (remissen som skickats ut till alla församlingar), svar på flera motioner och budgeten för 2015.

En av de motioner som behandlades hade lämnats av Per Bodemar (Frimodig kyrka). Han föreslog att halva det överskott som samfälligheten gjort 2013 skulle lämnas till Stadsmissionen för arbetet med EU-emigranter.

Överskottet på drygt 14 miljoner kommer sig av att börsen gått bättre än väntat samt en stor återbetalning av pensionspengar. Det är alltså inget som församlingarna sparat in. Hälften, drygt 7 miljoner, var förslaget att Göteborgs kyrkliga stadsmission skulle få – som ett engångsbelopp att användas på Crossroads under tre år.

Men tyvärr valde kyrkofullmäktige att rösta ner motionen. Argumenten var flera. Att det var viktigare att diakonin utfördes av församlingarna, att pengarna skulle delades ut till församlingarna till diakonin, att folk har det än värre i tex Rumänien och att man borde hjälpa till där istället.

Men motionären tänkte sig inte att det skulle vara antingen eller. Utan detta var något som vi kunde göra med pengarna nu. En kostnad som skulle hjälpa alla de EU-emigranter som kommer till Göteborg. Och Stadsmissionen hade redan en upparbetad kanal och har också överblicken över behovet.

Men detta ville alltså inte majoriteten av kyrkofullmäktige. Med röstsiffrorna 37-30 (två tre avstod, rättad 5 nov) så avslog alltså kyrkofullmäktige en diakonal insats via stadsmissionen för EU-emigranterna i Göteborg.

POSK, Frimodig Kyrka, FiSK och två ÖKA röstade för bidraget. Alla andra, dvs Socialdemokraterna och resten av ÖKA röstade nej. MPSK avstod (eller hade en tom stol) och ViSK och SD var inte närvarande.

Personligen tycker jag det är sorgligt att Svenska kyrkan i Göteborg inte vågar ta ett stort grepp, där pengarna kunde komma till omedelbar hjälp, genom Stadsmissionen. Det är ynkligt!

Ur POSKs vision och program>>:
I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk
diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra. POSK anser att det bör finnas minst en diakon i varje pastorat.

(Uppdaterad 5 november. Kyrkofullmäktige består av 81 mandat. Fem av dessa mandat står tomma efter valet pga tomt på listorna. Sex personer var frånvarande utan ersättare. Det var alltså 70 personer med rösträtt i lokalen. 67 röstade, tre avstod.)

OMG

OMG – betyder Oh my God och är en förkortning som används när man skriver korta meddelanden via SMS eller andra sociala medier. Det finns en massa liknande förkortningar som används, så ibland kan ett meddelande se helt obegripligt ut – men för den som klarar av att läsa ut förkortningarna så blir det fullständigt begripligt.

Nu har Svenska kyrkan skapat en sida på internet som heter OMG – en sida där man riktar sig mot unga människor, där de kan ställa frågor och få svar. Ungefär som Bibelsajten som las ner för några år sedan.

http://omg.svenskakyrkan.se/

Så här skriver Svenska kyrkan på sitt intranät om OMG-sidan>>:

OMG (Oh My God) är en sajt för ungdomar med frågor och svar om Svenska kyrkan, livet och kristen tro. Under våren har fokusgrupper hjälpt till att utvärdera webbplatsen och nu är det dags att börja lansera den.

Länk till webbplatsen: omg.svenskakyrkan.se
Från och med den 3 november 2014 finns det resurser redo att besvara de frågor som kommer in till sajten inom tre dygn. Dessa är i startskedet kommunikatörer och präster, men vilka som besvarar frågorna ska senare anpassas efter vilka frågor som kommer in.

Dessutom omarbetas frågan och svaret för att passa in på sajten. På det sättet utökas materialet hela tiden och sajten växer med hjälp av besökarna. 
 
Bakgrund
Sajten OMG är utvecklad av kyrkokansliet i Uppsala tillsammans med det externa företaget Phosworks.

Målet med sajten är att skapa en digital plattform där ungdomar från 13 år och uppåt får svar på sina frågor om Jesus, kristen tro och Svenska kyrkan. I sin första version är sajten en ”fråga-svar-webb” där man kan få svar på sina egna frågor och samtidigt få del av andras frågor och funderingar.

Från och med november 2014 är det tänkt att de som ställer en fråga på sajten ska få ett personligt svar inom tre dygn. Dessutom omarbetas frågan och svaret för att passa in på sajten. På det sättet utökas materialet hela tiden och sajten växer med hjälp av besökarna.  

Förhoppningsvis kan OMG bli ett komplement till konfirmandundervisning och skolundervisning.

Testperiod våren 2014
Under våren 2014 pågick en testperiod där bland annat konfirmationsgrupper, ungdomsgrupper och Svenska kyrkans unga har bidragit med tankar och utvecklingsidéer.
Fokusgrupperna svarade bland annat på frågor om sajtens utseende, namn och innehåll, samt vad det tycker att Svenska kyrkan ska satsa på om vi ska fortsätta utveckla digitalt material för ungdomar. 

Tack vare testperioden har vi en hel del tankar och idéer kring hur vi kan utveckla OMG, både tekniskt och innehållsmässigt. Just nu pågår dock ingen utveckling av sajten. 

Jag tror personligen att det är jättebra att Svenska kyrkan finns på många olika arenor. Det pågår ett fantastiskt arbete i våra församlingar med kompetenta församlingspedagoger, präster och diakoner samt frivilliga som möter ungdomar varje dag. Men vi måste också finnas på de arenor där ungdomar som inte kommer till våra verksamheter finns. Det här är ett sätt!

Ur POSKs vision och program>>:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.

Församling i förändrat samhälle

Torsdagen den 29 oktober var jag på ett heldagsseminarium i Göteborg med temat "Församling i ett förändrat samhälle".

Under dagen fick vi lyssna på biskop Per Eckerdal som berättade om sin utredning "Arbetsformer i förändring" och den utredning som kom efter den ""Att färdas väl" (Av Kerstin Alberius) och vad som har hänt efter dessa två utredningar.

(Båda utredningarna kan du läsa här>>)

Vi fick höra om Göteborgs stift som gjort en stor kartläggning och omvärldsanalys, i samarbetet med Stadsmissionen och Bräcke diakoni, som ska ligga till grund för det fortsatta arbetet inom den sociala ekonomin i stiftet.

Västerås stift kom och berättade hur de arbetat med sitt projekt "Aktör för välfärd">> och vad som kommit ut ur det.

Det var egentligen var mest intressant under dagen var docent Filip Wijkström från Handelshögskolan i Stockholm. Han hade också gått igenom den kartläggning som Göteborgs stift gjort och han ställde många spännande frågor utifrån utredningen. Wijkström har också varit inblandad i Västerås och hade därför erfarenhet från fler stift.

Han säger att frågan Varför? – de idéburna särart som borde prägla ett engagemang – frågan varför blir hängande i luften. Varför gör vi det här?

Ska kyrkan vara en del av välfärden? Varför då? Är vi en del av samhället eller av välfärden – och vad blir det för skillnad? Och hur visar vi att det är bibeln som är grunden för det vi gör?

Filip Wijkström tycker att Svenska kyrkan ska argumentera för bättre villkor och särbehandling och inte spela på samma arena som andra aktörer. För vi har en ytterligare dimension som är viktig och vi ska hävda vår särart!

Det här var en mycket intressant dag som kanske får uppföljningar så småningom.

POSK ser tydligt att Svenska kyrkan har en uppgift inom den sociala ekonomin. Detta är ett område som vi kommer fortsätta bevaka och verka för!

I vårt program säger vi>>:

Svenska kyrkans sociala roll

Vi lever i ett samhälle som snabbt förändras. Det finns nu möjligheter för Svenska kyrkan att på ett nytt sätt vara aktör i samhället och därigenom möta människor i nya sammanhang. Staten och SKL (Sveriges kommuner och landsting) har slutit en överenskommelse med organisationer inom den ideella sektorn i syfte att underlätta och öka det samhälleliga ansvarstagandet från dessa och här finns stora förväntningar på att kyrkan tar ansvar som aktör. Svenska kyrkan är i dag den klart största organisationen inom denna sektor.

POSK vill verka för att församlingar och pastorat noga följer denna utveckling och utifrån sitt uppdrag som kyrka överväger på vilket sätt man kan ta ansvar och finnas närvarande i samhällslivet. Exempel på detta är verksamhet inom förskola, fritidsgård, hemtjänst och boenden av olika slag. POSK anser att även begravningsbyråverksamhet har en naturlig anknytning till församlingens grundläggande uppgift med dess diakonala och liturgiska dimension. Begravningsbyråverksamhet i Svenska kyrkans regi bör därför vara tillåten.

Svenska kyrkan har en lång tradition av engagemang inom bland annat sjukvård och skola. Det är fortsatt en angelägenhet för kyrkan att, när det finns förutsättningar, själv bedriva sådan verksamhet. För verksamhet som kräver större investeringar och mycket personal bör man finna organisatoriska former som inte riskerar att sådan verksamhet sammanblandas med och urholkar de lokala enheternas ekonomi. Sådana verksamheter bör därför normalt bedrivas organisatoriskt fristående från, men i nära samverkan med församlingar och pastorat.

Kyrkans Tidning: Kan kyrkan bidra till välfärden?>>

En bön och ett ljus

Allhelgonahelgen är den stora ljuständningshelgen. En tradition som blivit större och större den senaste åren, tycker jag. Det har alltid varit gravsmyckning och ljuständning, men nu gör också församlingarna mer. Det erbjuds andakter och gudstjänster och det är minnesgudstjänster med ljuständning för dem som avlidit under året.

Svenska kyrkan satsar i år på att uppgradera sin bönewebb. Fredag kl 18.00 ska det bli möjligt att tända ett ljus på kyrkogården, när man skriver en bön på bönewebben. Ljuset brinner sedan i tre timmar. Ljusslingorna finns på fyra kyrkogårdar i landet, Krematoriekyrkogården i Helsingborg, Frösöns kyrkogård utanför Östersund, Ruds kyrkogård i Karlstad och kyrkogården vid Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm. 

http://be.svenskakyrkan.se/#/

Så här skriver Svenska kyrkan på Mynewsdesk:

Varje år besöker mer än hälften av svenskarna en anhörigs grav för att tända ljus i samband med alla helgons dag. Det gör det till en av de mest populära traditionerna i Sverige. Under allhelgonahelgen och två veckor framåt kommer Svenska kyrkan skapa ljusinstallationer på fyra kyrkogårdar runt om i landet genom att klä stora träd med hundratals LED-lampor. På Svenska kyrkans bönewebb kan besökare tända ett virtuellt ljus och med hjälp av webbkameror uppsatta vid kyrkogårdarna samtidigt se sitt ljus tändas i ett av träden.

Under allhelgonahelgen söker sig många till Svenska kyrkans kyrkogårdar för att tända ljus vid sina anhörigas gravar och visa vördnad. Det har också blivit allt mer populärt att tända ett digitalt ljus på Svenska kyrkans bönewebb (www.svenskakyrkan.se/be).

Från och med den 31 oktober och två veckor framåt kopplar Svenska kyrkan ihop den fysiska världen med den digitala genom att, tillsammans med besökarna på bönewebben, skapa ljusinstallationer på fyra kyrkogårdar i Sverige: Krematoriekyrkogården i Helsingborg, Frösöns kyrkogård utanför Östersund, Ruds kyrkogård i Karlstad och kyrkogården vid Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm. Ljusinstallationerna består av hundratals lampor som hängs upp i stora träd på respektive kyrkogård.

Lamporna tänds när besökare tänder ett digitalt ljus på bönewebben. Via en webbkamera placerad vid trädet får besökaren se sitt ljus tändas i ljusträdet. Ljusträden blir i sin tur mäktiga ljusinstallationer tänkta att ha samma funktion som ljusbärarna i svenska kyrkor.

– Under allhelgonahelgen besöker många våra kyrkogårdar och tänder ljus för sina saknade kära. Att tända ett ljus är för många ett sätt att uttrycka det som inte kan sägas med ord, men alla har inte möjlighet att ta sig till den kyrkogård man önskar. Genom att tända ett virtuellt ljus ger vi människor ytterligare en möjlighet att kunna uttrycka sorg, längtan och hopp, säger Kristin Molander, präst i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans bönewebb lanserades 2009. Bönewebben erbjuder besökaren två tjänster: att skriva en bön och att tända ett digitalt ljus. Besökaren kan också se de böner och ljus som andra har lämnat.  Varje dag skrivs nya böner av människor runt om i världen och i mitten av oktober 2014 hade över 80 000 böner publicerats och fler än 38 000 ljus tänts på webbplatsen. Bönewebben är en plats där besökaren kan lätta sitt hjärta och bejaka behovet av att sätta saker och ting på pränt. I en tid då många upplever att tankar och känslor försvinner i bruset ger bönewebben en känsla av det blir mer på riktigt.

– Med bönewebben och ljuständningsfunktionen skapar vi en ny möjlighet för en stunds eftertanke, andakt och närhet. Var vi än är, är vi sammankopplade som mänsklighet, både på nätet och i den fysiska världen. Att ett ljus som tänds på nätet blir ett ljus i ett träd på en kyrkogård är ett sätt att synliggöra detta, säger Kristin Molander.

Läs också på Svenska kyrkan: Svenska kyrkogårdar lyses upp via nätet under Allhelgona>>

[iframe src=”http://www.youtube.com/embed/byEBNI3moXE?rel=0" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen">

Ur POSKs vision och program:
För en öppen folkkyrka är det angeläget att skapa relationer med så
stora delar av befolkningen som möjligt. Detta sker genom de kyrkliga
handlingarna vid avgörande tidpunkter i människors liv – dop,
konfirmation, vigsel, begravning – och genom själavård, diakonal/social
verksamhet, undervisning, kulturaktiviteter samt delaktighet och
ansvarstagande i samhället. Centrum i kyrkans liv är gudstjänsten – utan gudstjänst ingen kyrka.

Foto: Svenska kyrkan IKON

Att vi har oroshärdar, krig och orättvisor överallt i världen är inget nytt – men kriget i Kongo är så avskyvärt och så fruktansvärt cyniskt och förödande att det inte går att förstå.

För den som vill stödja Penzisjukhuset och arbetet där så kan du ge en gåva till PMU:s arbete vid Panzisjukhuset på pg 90 00 50-6, eller genom att gå in här och välja "Panzisjukhuset."
SMS:a PANZI100 till 72 980 så skänker du 100 kr till arbetet.