fbpx

Låt fler fylla fem

Om en månad drar Svenska kyrkans stora advent- och julkampanj gång. Så här står det på Svenska kyrkans intranät.

Nu är det snart dags igen: den årliga julkampanjen med insamling till Svenska kyrkans internationella arbete. I år har vi målet att samla in 42 miljoner kronor, pengar som behövs för att vi ska kunna arbeta internationellt och stötta människor som lever i stor utsatthet.

Var femte sekund dör ett barn som inte hunnit fylla fem år. Barn dör av undernäring, infektioner och bristande omsorg. Din insats behövs – var med och sprid julkampanjens budskap: Låt fler få fylla fem!

Julkampanjen 2015 ”Låt fler få fylla fem” börjar på första advent 29 november 2015 och pågår till trettondagen 6 januari 2016.

På intranätet hittar du mer information, insamlingstips, annonser, artiklar, filmer och en massa annat som du och din församling kan behöva för insamlingen. Kanske ska ni beställa hem adventskalendern och dela ut vid 1:a advent till alla familjer?

https://internwww.svenskakyrkan.se/julkampanjen

Foto: Svenska kyrkan, Eric Miller

Så här hittar din församling volontärer

Många församlingar har volontärer och frivilliga av olika slag. Flera församlingar har också ett stort behov av volontärer, särskilt nu när man tar emot flyktingar.

Volontärbyrån, där man gratis kan registrera sig, erbjuder en plattform för att hitta rätt volontär till rätt jobb.

Här kan du läsa hur du helt gratis registrerar din församling och de volontärjobb församlingen har att erbjuda>>

Volontärbyrån i Svenska kyrkan får ny webbplats>>

Kyrkans Tidning: Många fler vill vara ideella i kyrkan >>

Ur POSKs vision och program:

I Svenska kyrkan finns det och behövs många som tar ansvar och gör ideella insatser inom olika områden. POSK vill, som ett uttryck för vår kyrkosyn, värna om det ideella engagemanget och ta till vara de frivilligas olika kompetenser samt stimulera och utveckla engagemanget
genom utbildning, delaktighet, inflytande och ansvar.

Konfirmandarbete genom mobilen

I Skövde nyheter läser jag att Svenska kyrkan tillsammans med högskolan i Skövde håller på att ta fram en app, ett spel till mobilen, som ska hjälpa till med konfirmandarbetet. Pengarna har fåtts från projektet "Dela tro- dela liv"

Projektet startas 2015 och kommer att fortgå till 2017.

Skövde nyheter: Kristet spel till mobilen>>

KYRKOSPEL
I framtiden kommer konfirmander att kunna lära sig mer om kristen tro genom ett spel i mobilen. I ett nystartat projekt samverkar Svenska kyrkan, Högskolan i Skövde och iUS Innovation AB för att tillsammans utveckla spelet som kan få spridning i hela Svenska kyrkan.

Jag trycker det här är helt lysande. Ytterligare en kanal för att nå ungdomar och vuxna som gillar att spela spel i sin mobil. Här får de en chans att göra det och samtidigt lära sig något om kristen tro och kanske våga ställa fler frågor när de träffar präster, pedagoger eller andra kristna i sin närhet.

Det ska bli spännande att se det här spelat när det väl blir färdigt.

http://www.lidkopingsnytt.nu/2015/10/15/framtidens-konfirmation-ett-dataspel/

Herre Gud & Co

Har du sett de där underbara bilderna från "Herre Gud & Co"? Det är Royne Mercurio som på kvällarna sitter och ritar en liten bild som han lägger ut och delar på nätet. Först via en blogg, numera också via facebook och instagram.

Bilderna har nått en publik långt utanför den kyrkliga och bilderna delas friskt i de sociala medierna.

I samband med bokmässan kom den ut en bok med 365 bilder i ett praktiskt format som går att ställa på bordet.

Läs om Royne i Kyrkans Tidning här>>

Det står i artikeln att det var lätt att få ett bokkontrakt. Jag har fått höra att Verbums förlag gjorde en "Astrid Lindgren". Dvs de förstod inte hur bra detta var och därför är boken utgiven på Libris istället.

http://www.libris.se/herregud-co-1.369415

Royne Mercurio är till vardags kommunikatör för Svenska kyrkan i Linköpings domkyrkopastorat. Men ritar det gör han på kvällarna när han kommit hem från jobbet. Då kan man ställa sig frågan vilken av Roynes uppgifter som sprider mest goodwill för Svenska kyrkan. Det som han gör där han får betalt eller det som han gör när han ritar på sin fritid? Nej, det ena förtar verkligen inte det andra. Men det får mig att fundera lite.

Jag är glad över de härliga teckningar som Royne så generöst delar med sig av. Och jag är glad att han har fått ge ut en bok.

http://herregudochcompany.blogg.se/

https://www.facebook.com/herregudco

https://instagram.com/herregudco/

Bild: Royne Mercurio Herre Gud & Co

Upprop för skuldsatta

Flera diakoner från Lunds stift har tagit ett initiativ med ett upprop till regeringen för de skuldsatta i Sverige. Eftersom särskilt barnen far väldigt illa när en förälder är djupt skuldsatt.

Så här står det på Svenska kyrkans webbsida>>
Över 500 diakoner i Sverige slår larm om att allt fler har skulder de inte kan betala. Just nu samlar de in namnunderskrifter och kräver att lagstiftare och beslutsfattare snabbt vidtar åtgärder för att hjälpa dem som hamnat i skuldfällan.

Uppropet initierades av diakonerna Cheryl French, Peter Juhlin, Lena Hansén och Elinn Leo i Lunds stift, och kommer att lämnas över tillriksdagen i december.   

Ytterst vill diakonerna belysa situationen för barnen, som påverkas negativt av föräldrarnas skulder. År 2013 levde drygt 161 000 barn i Sverige i familjer där minst en förälder hade ett skuldkonto hos Kronofogden. Då räknas inte barn in, vars föräldrar exempelvis har skulder hos inkassobolag.

Föräldrar till alla dessa barn har sämre förutsättningar än andra attbetala för fritidsaktiviteter, barnkalas, julfirande, födelsedagspresenter, vinterkläder och semesteraktiviteter. 

Den sista december 2014 fanns det 426 046 skuldsatta personer registrerade i Kronofogdens register.  
"Vi som möter människor i denna situation märker tydligt av deras känslor av hopplöshet när det gäller deras möjligheter att förändra sina liv. Vi och andra sociala aktörer kan oftast bara hjälpa till kortsiktigt, medan den långsiktiga hjälpen återfinns på en högre samhällelig nivå."  

"Vi vill därför uppmana Sveriges Riksdag att ändra lagstiftningen för att på så sett förhindra att så många människor blir överskuldsatta, till exempel genom ändrad ockerlagstiftning och förstärkt tillsyn av inkassobolag och kreditinstitut. Vi vill också att det satsas mer resurser till hjälp för dem som redan är skuldsatta, så att de snabbare kan komma ur sin skuldsituation", skriver diakonerna i uppropet.  

 På intranätet hittar du hela uppropet på en pdf (i högerspalten)>>

Ur POSKs vision och program:

I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra. POSK anser att det bör finnas minst en diakon i varje pastorat.

Foto: IKON

Är kyrkkaffet hotat?

Nu är Faritrade-veckorna igång>>. Under två veckor pågår kampanjen för att sprida mer information om fairtrade-märkta varor. Det är finns också en tävling där du kan delta och vinna fina priser.

Men titta också på filmen om hur klimatförändringarna hotar kaffeplantagen. Kan kyrkkaffet vara hotat? Kommer en av kyrkans starkaste traditioner att behöva ändras?

Så här gör du om du vill tävla>>:

Fairtrade i varje kundkorg

Allt fler upptäcker hur lätt det är att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom genom att välja Fairtrade-märkta produkter. Under kampanjen Fairtrade Fokus, 5-18 oktober, hoppas vi att få se Fairtrade i varje kundkorg. Vad lägger du i din?

Var med och tävla och sprid budskapet – det är enkelt! Ta en bild på din favoritprodukt. Lägg upp bilden på din egen Twitter/Instagram/Facebook-sida tillsammans med texten “Fairtrade i varje kundkorg! #hejdåfattigdom“

För att ditt tävlingsbidrag ska vara giltigt måste du ha en öppen profil på Instagram för att kunna delta och använda hashtaggen #hejdåfattigdom. På Facebook måste du ange fotot som offentligt. Ett urval av bilderna visas på kampanjsajten.

Under kampanjen drar vi nya vinnare löpande som får en fylld korg med Fairtrade-märkta produkter och en prenumeration på tidningen Camino till ett gemensamt värde av 700kr.

Läs de fullständiga tävlingsvillkoren här>>. 

Ur POSKs vision och program:
Ett sätt att ta ansvar är att efterfråga och konsumera varor och tjänster som producerats i en god arbetsmiljö som gynnar en hållbar utveckling i samklang med hela skapelsen. POSK förespråkar därför rättvis handel och ett hållbart nyttjande av jordens resurser, och stöder ett aktivt miljöarbete i stift och församling.

Troll eller änglar?

I dag har jag varit på "En salig Webbröra" – en "unconferens" om webb och digitala medier inom Svenska kyrkan. Det var Svenska kyrkan i Göteborg som ordnade konferensen och vi höll till i Örgryte församlings församlingshem.

En "unconferens" översätts med ett svenska ord till "knytkonferens". Det vill säga – det är deltagarna själva som utgör programmet. Man hjälps åt. Alla som vill får sätta upp sig på ett tidschema och tala i 20 minuter eller 40 minuter. Det kan vara ett föredrag eller en diskussion eller en workshop. Ett ämne som man tror kan intressera och som man vill dela med sig av.

Jag var på sessioner om facebook i församlingen, om vi ska låta frivilliga hjälpa till med facebooksidor, vilken utrustning en informatör behöver, hur vi får igång bloggandet, vilka frågor vi vill ha svar på inför kyrkovalet 2017 och var vi ser kommunikationen om fyra år (i värsta fall och i bästa fall). Superintressant och så roligt att alla vill dela med sig och nätverka.

Vi fick också höra Per Hård af Segerstam som berättade om kyrkokansliets arbete med att uppgradera och byta ut hela webben på Svenskakyrkan.se. Ett arbete som de lokala webbredaktörerna i församlingarna kommer bli mycket involverade i. Du kan läsa mer om det på utvecklingsbloggen>>

Men vad jag särskilt vill lyfta i dag är den morgonbön som kyrkoherde Maria Ottensten ledde oss i. Hon kopplade arbetet på webben till texterna från söndagen som handlar om kampen mot det onda. Hur ärkeängeln Mikael kämpade mot det onda.

Och hon jämförde detta med den kamp som pågår ute i sociala medier. Bland annat nämnde hon det hat som biskop Eva Brunne utsatts för den senaste tiden. Maria hänvisade till Martin Luther och åttonde budet och dess förklaring:

Åttonde budet
Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
Vad betyder det?
Vi skall frukta och älska Gud, så att vi inte förråder, förtalar eller ljuger om vår nästa, utan försvarar honom, tänker och talar väl om honom och tyder allt till det bästa.

Vi behöver ha detta för våra ögon. Vi behöver verkligen tänka på vad vi skriver och vad andra skriver på nätet. Och vi behöver vara nätänglar – som likt ärkeängeln Mikael strider för Guds rike mot de digitala "troll" som finns på webben. Därför behöver vi hjälpa varandra och "nätvandra" – ta upp kampen mot dåliga ord, hårda påhopp och göra detta på ett kärleksfullt och respektfull och ödmjukt sätt.

Låt oss på nätänglar!

Svenska kyrkan och Världens barn

Från Svenska kyrkans webbsida>>

Svenska kyrkan är stolta över att vara en del av kampanjen Världens Barn. Var med och slå insamlingsrekordet i år! Håll utkik på stan:lördag 3 oktober är nästa stora insamlingsdag.

Tillsammans kan vi förändra! Världens Barn-insamlingen 2014 gav 77,8 miljoner kronor till stöd för barn och ungdomar i utsatthet. Var med och slå insamlingsrekordet i år!

Stöd barn över hela världen
Gåvorna från hela insamlingen fördelas till omkring 100 projekt till stöd för barns rättigheter och möjligheter över hela världen.​ Svenska kyrkans del av gåvorna till Världens Barn går bland annat till stöd för barn i Brasilien. Där stöder vi arbete för att få bort barnen från gatan, att delta i aktiviteter och förändra sina liv.

I Brasilien är inkomstklyftorna enorma, fattigdomen utbredd och miljoner barn och unga tvingas tigga, samla sopor, sälja droger eller sina kroppar för att överleva.

Fotboll och drama når barnen på gatan
Projektet arbetar uppsökande, man tar med sig material och arrangerar olika aktiviteter som fotboll och drama ute på gatorna för att komma i kontakt med familjer som annars är svåra att nå.

Varnas för människohandel
Ungdomarna har dessutom obligatorisk utbildning i ämnen som berör dem, till exempel människohandel. De allra flesta känner till både flickor och pojkar som råkat ut för det.
– Det har ju hänt på många andra ställen så det kan ju hända här också, säger Kaway, 13 år. Nu vet vi vad vi ska se upp för, och inte tro på människor som försöker locka oss.

Ungdomar lär sig snickeri och sömnad
Ungdomarna får också lära sig snickeri, matlagning och sömnad vilket kan ge dem yrkesfärdigheter som de kanske kan försörja sig på.  ​

Årets program i svt
GALAN Fredag 2 oktober kl 20.00-22.00
INSAMLINGEN Söndag 4 oktober kl 18.15-19.00

2013 gick Svenska kyrkans andel av Världens barn-gåvorna bland annat till arbete mot våld i Moldavien. Sveriges Televisions Malin Olsson besökte Moldavien.

När man vill stoppa huvudet i sanden…

Ni vet när det bara blir för mycket…? När man bara känner – nu ORKAR jag inte mer! Nu får det vara nog!!!

Så kan det kännas när vi dagligen översköljs med bilder och texter om flyktingarna som finns runt om i Europa. Det går att hålla det på avstånd när det är "därborta". Men plötsligt står de på vår egen tröskel. Hungriga, rädda och traumatiserade barn och vuxna. Som lämnar hus, hem, släkt, vänner för att rädda sig från krig och fasor.

När huvudet inte orkar ta in med, när nöden blir för stor – då är det skönt att kunna få ett andrum. Att få gå till kören, träffa vännerna där, sjunga så det känns i hela kroppen och i hjärtat. Eller bara få gå på en andakt eller mässa. Lyssna, be, andas in och andas ut "Jesus – Kristus".

Sen – går det att ta till sig bilderna igen. Sen går det att fortsätta arbetet att möta min nästa! Må mitt hjärta och min hjärna aldrig sluta ängslas och våndas över orättvisorna! Låt mig aldrig stoppa huvudet i sanden och låt mig aldrig blunda!

SVT gör en extrasatsning just nu med fyra program om flyktingkrisen i Europa. Ärkebiskop Antje kommer att medverka.
http://www.svt.se/omsvt/extra-flyktingkrisen

Ur POSKs vision och program:

I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk
diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra.

De Ungas Kyrkomöte

I dag är jag i Borås och representerar presidiet i Kyrkomötet på De Ungas Kyrkomöte (DUK).

De Ungas Kyrkomöte har valt ut 14 av de 108 motioner som kyrkomötet ska hantera i höst. Du hittar länken till vilka de är här >>

Nu sitter jag i ett rum med 40-50 ungdomar som på sitt sommarlov och sin ledighet ägnar tid och pratar om våra motioner.

En person från ekumeniska enheten på kyrkokansliet är också här. Och en representant för utlandskyrkan och ordföranden i budgetutskottet.

Vi har fått många frågor från ungdomarna under deras diskussioner. Det är väldigt skönt och befriande att höra deras resonemang och tankegångar. Som vanligt kommer de att lämna ett skriftligt svar på alla motioner de har tittat på. Ett material som delas ut till alla ledamöter i kyrkomötet i höst.

Under förmiddagen delade de upp sig i sex grupper och delade också upp motionerna mellan sig (de fick önska sig vilka motioner de ville jobba med). Efter lunch var det diskussion om alla motioner i storgrupp och alla fick komma med synpunkter om alla motioner. Och sedan går grupperna tillbaka och ändrar eventuellt svaret så att hela mötet kan ställa sig bakom skrivningen.