fbpx

Annandag påsk

När jag var liten och var med i barnkören vill jag minnas att vi sjöng en sång om lärjungarna på väg mot Emmaus. Då hade jag inte riktigt förståelse för innebörden i texten men känslan i sången sitter kvar i mig fortfarande. Den börjar i vemod och byts mot glädje när de inser vem som går med dem till Emmaus. Jag letar febrilt i mitt minne efter textrader och melodislingor för att hitta vilken sång det kan tänkas vara men ännu inget resultat. Om du har något förslag på vilken sång det kan tänkas vara så tar jag tacksamt emot tips!

 

Läs mer om Annandag påsk på Svenska kyrkans sidor om påsken.

 

 

Jungfru Marie bebådelsedag – en kristusfest

Idag är det en av dessa dagar när den liturgiska färgen är vit. Altaret är prytt med sex stycken ljus och buketter med vita liljor. Firas det mässa används julseriens mässmusik. En festdag mitt under fastan!

Kontrasten mellan fastans eftertänksamhet och offer och denna festliga glimt om vad som väntar om nio månader blir stor. Jag kan tycka att det är skönt att få bryta av fastan med fest och för mig blir det tydligt varför jag fastar.

Texterna som läses visar på att stort mod hos Maria. Trots att hon blir rädd så tar hon tills sig ängelns ord och bär dem i sitt hjärta. Hon förstår att det är något stort som är på väg att hända och hon tar på sig uppdraget med stort allvar. Genom bibelns alla berättelser där Maria finns med ser jag att Maria känner en oändligt stor kärlek till Jesus. Från första stund i mötet med ängeln. Det är nog inte alla som klarar av det. Maria gjorde det, och det såg Gud och gjorde Maria till Jesus moder.

Fisken som symbol

Fisken är ett av de äldsta kristna igenkänningstecknen. Under förföljelserna av kristna under Romartiden kände de igen en annan kristen genom att bära ett smycke formad som en fisk eller att rita en fisk. För att säkerställa att den person man mötte var kristen ritade man en båge i sanden. Denna båge utgjorde ena halvan av fisken. Om den andre då var kristen, ritade denne den andra halvan av fisken. På så sätt kunde man testa varandra genom tecknet istället för att säga det rätt ut och riskera att bli avslöjad inför romarna. För detta tecken visste romarna inte om.

Men varför en fisk?

Det finns många teorier kring varför det just blev fisken som blev de tidiga kristnas symbol. En av dem är att begynnelsebokstäverna i den tidiga trosbekännelsen på grekiska bildar ordet ICHTHYS (ΙΧΘΥΣ) – som betydde fisk.
I – Jesus, CH – Kristus, TH – Guds, Y – Son, S – Frälsare.

I Matteusevangeliet (17:24-ff) berättas om en fisk som kommer med en lösepenning för att befria lärjungarna från deras skuld.

I Markusevangeliet (1:16-ff) kallar Jesus sina första lärjungar med ordet ”människofiskare”.

En del teorier tolkar tecknet som ett arv från babylonisk mytologi.

Söndagens rubrik: Kampen mot ondskan

Rubriken kan inte kännas mer aktuell än så. Det känns som om ondskan växer sig starkare för var dag. Kommer närmare. Kryper under skinnet på mig. Det är så mycket som händer i världen just nu som känns så ondskefullt. Det som händer i USA, Syrien och Turkiet … Även i Sverige finns det krafter som verkar få sin energi från ondska.

Försöker hitta godhet. Hittar små guldkorn. Följer dem och inser snart att det finns så mycket godhet i världen. Att det stämmer så bra – tillsammans är vi starka. Tron kan verkligen flytta berg. Vi får inte låta oss tystas. För om de goda rösterna tystnar så har ondskan vunnit.

Läser i bibeln. Söker tröst hos Gud. Funderar över vad Jesus hade gjort. Läser en text (på engelska) som parafraserar Bibeln. Jag är inte ensam om mina reflektioner. Läser tankar inför helgen. Känner att tron är viktigast. Gud är kärlek. Finner ro. Känner mig trygg.