fbpx

Himmelska toner

I söndags avslutades kyrkomusiksymposiet i Uppsala med en festhögmässa.

Tänk dig Uppsala domkyrka fylld med 650 musiker och körsångare. Varje psalm, varje liturgiskt avsnitt och alla körsatser – allt fylldes med himmelsk sång. Det var helt enormt.

Jag brukar bli imponerad varje gång när vi har invigning av kyrkomötet. För då sjunger verkligen alla också. Men detta vänner… detta var något utöver det vanliga! Det var nog så nära de himmelska tonerna man kan komma här på jorden.

Det har varit många spännande seminarier med paneldebatter, panelsamtal, workshops och fortbildning för musikerna. Konserter och gudstjänster.

Det har sagts en mängd viktiga saker. En sak som jag kanske trodde skulle diskuteras betydligt mer var kyrkohandboken, med tanke på den kritik som kyrkomusikerna har väckt mot förslaget. Nu var det väldigt lite diskussion om det, åtminstone som jag hörde.

Frågan lär återkomma.

Det är väl bara att konstatera att vår kyrka skulle vara betydligt fattigare utan musiken och lovsången. Musiken är lovsången där orden tar slut.

Ur POSKs Vision och program:

Musiken i kyrkan är ett redskap för att utforska, förmedla och fördjupa
tron. Detta ska ske med hjälp av en musikalisk bredd. Musiken är en
viktig del i vårt gudstjänstliv och tillför en dimension som förstärker
och förtydligar evangeliet om Jesus Kristus.

Sveriges Kyrkosångsförbund är Sveriges i särklass största körorganisation och körsång är en av Svenska kyrkans största ungdomsverksamheter. Svenska kyrkan är en betydande aktör i det offentliga kultur- och musiklivet i landet. POSK vill med kraft verka för att stärka musiken i
församlingarna.

(…)

Avgörande för rekryteringen av kyrkomusiker är att ungdomar tidigt
uppmuntras och får möjligheter att sjunga och spela. Därför bör
kyrkomusikernas tjänster innefatta instrumentalundervisning.
Rekryteringen behöver förstärkas för att undvika att det uppstår brist
på kvalificerade kyrkomusiker i Svenska kyrkan.

Kyrkomusiksymposiet

Just nu är jag i Uppsala på Kyrkomusiksymposiet , med tema "Musiklivet i kyrkan – kyrkan i musiklivet". Symposiet samlar kyrkomusiker, förtroendevalda och studenter som är intresserade av kyrkomusik, från hela landet.

Det har varit en del fantastiska inslag under dagen och några som kanske inte var riktigt lika bra.

Flera POSKare har jag givetvis träffat – det är alltid lika roligt! Särskilt när ni POSKare kommer fram och säger hej!

På kyrkomusiksymposiet diskuteras stort och smått när det gäller musiken i kyrkan och samhället.

Johannes Landgren, som bla är professor på musikhögskolan i Göteborg, sa något klokt i dag. Han sa:

"- När man kör i en uppförsbacke så måste man gasa för att komma fram."

Detta bland annat med anledningen av diskussionen om pengar och kyrkan och musiken i samhället. Tänker att det även kan gälla för nästan vilken verksamhet som helst inom Svenska kyrkan. Eller vad tror ni?

Dagen har varit blandad med paneldebatter, föreläsningar och konserter.

Jag avslutade dagen med att i domkyrkan titta på dansaren Virpi Pahkinen, som var en av kyrkomötets kulturpristagare.

För er som vill följa lite av det som händer så kan ni göra det genom #kms14 via sociala medier.

Kyrkomusiksymposiet äger rum på Uppsala konsert och kongress – där också kyrkomötet ska vara vecka 39, så det är bra att se lokalerna "in action".

Väldigt social

Sitter på 6-tåget från Göteborg mot Uppsala. Den här helgen ska jag vara med på Kyrkomusiksymposiet och det ska bli väldigt spännande. Jag hade tänkt att vi skulle ha ett utställningsbord, men av olika anledningar blev det inte så. Jag hoppas att de som är intresserade av vad POSK vill med kyrkomusiken ändå kan komma och prata med mig.

Vi skriver ju i vår vision och program:

Musiken i kyrkan är ett redskap för att utforska, förmedla och fördjupa tron. Detta ska ske med hjälp av en musikalisk bredd. Musiken är en viktig del i vårt gudstjänstliv och tillför en dimension som förstärker och förtydligar evangeliet om Jesus Kristus.

Sveriges Kyrkosångsförbund är Sveriges i särklass största körorganisation och körsång är en av Svenska kyrkans största ungdomsverksamheter. Svenska kyrkan är en betydande aktör i det offentliga kultur- och musiklivet i landet. POSK vill med kraft verka för att stärka musiken i församlingarna.

Men jag får berätta mer om Kyrkomusiksymposiet senare i helgen.

Nu vill jag lyfta en rolig grej jag hittade i mitt flöde. Det är Martin Garlöv (en av våra duktiga POSKare i Uppsala stift) som delar med sig av vad han hittat. Påve Franciskus videochattar i en Google Hangout med ungdomar från fem kontinenter, samtidigt!

Who are you video-chatting with? Oh, just with Pope Francis>>

Det här är ju bara så lysande bra! Självklart ska man använda alla nya medel för att nå ut.

Jag har inte hört om någon av våra biskopar har gjort detta, chattat i en hang-out, men jag vet att flera biskopar har ett ungdomsråd som de träffar regelbundet.

Men det är väl hög tid att åter försöka sammanställa en lista över hur sociala våra biskopar är. Jag gör ett försök här (garanterar inte att den är komplett!).

Ärkebiskop Antje Jackelén

Biskop Per Eckerdal, Göteborgs stift

Biskop Tuulikki Koivunen Bylund, Härnösands stift 

Biskop Esbjörn Hagberg, Karlstads stift 

Biskop Martin Modéus, Linköpings stift

Biskop Hans Stiglund, Luleå stift 

Biskop Johan Tyrberg, Lunds stift

Biskop Åke Bonnier, Skara stift

Biskop Eva Brunne, Stockholms stift

Biskop Hans-Erik Nordin, Strängnäs stift 

Biskop Ragnar Persenius, Uppsala stift

Biskop Sven-Bernhard Fast, Visby stift

Biskop Thomas Söderberg, Västerås stift 

Biskop Jan-Olof Johansson, Växjö stift

Ni som går in på länkarna kommer att upptäcka att många av de twitterkonton som finns för biskoparna inte är i bruk.

Det är några få biskopar som är mycket flitiga på de sociala medierna, några är där sporadiskt och några är där inte alls. Om detta kan man tycka olika – men tror inte ni att Jesus hade använt alla de till buds stående medlen för att sprida sitt budskap om han hade haft det?

Nu använde han sig av den metod som fungerar bäst – mun till mun-metoden. Det är samma metod som vi använder i de sociala medierna, det är bara forumet som är annorlunda.

Jag hoppas att vi får se betydligt fler av våra biskopar ute i de sociala medierna, också! Deras olika röster behövs för vår Svenska kyrka!

 

Chatta med jourhavande präst

I tidevarv där de sociala medierna finns i princip i varje persons ficka utökar Svenska kyrkans sina möjligheter att nå jourhavande präst. Så här skriver man i sitt pressmeddelande:

MyNewsDesk: Nu kan man chatta med jourhavande präst>>

Jourhavande präst i Svenska kyrkan utökar sin tjänst genom att öppna två nya kanaler för kontakt. Från och med måndag är det möjligt att chatta med och skriva digitalt brev till Jourhavande präst.

Den 1 september öppnar Jourhavande präst två nya kanaler på nätet: chatt och digitalt brev. På svenskakyrkan.se/jourhavandeprast kan man nå Jourhavande präst via en chatt, måndag-torsdag mellan kl 20-24, eller skriva ett digitalt brev och få svar inom 24 timmar. Ingenting av det som skrivs sparas och prästen har absolut tystnadsplikt också på nätet. Jourhavande präst via telefon når man som förut via 112 varje dag kl 21-06.

Nollvision för självmord
– Idag kommunicerar många, framförallt unga, mer via nätet än via telefon.  Därför är det viktigt att det också ska finnas möjlighet att nå Jourhavande präst via Internet, säger Monica Eckerdal, nationell samordnare för Jourhavande präst.
– Genom att utöka Jourhavande präst med ytterligare två kanaler vill Svenska kyrkan bidra till att samhällets nollvision för självmord kan bli verklighet. Antalet självmord har ökat och det är djupt oroande, säger hon.

Hjälp för döva
De utökade tjänsterna förbättrar kontakten med till exempel döva som tidigare behövt tolk i sin kontakt med Jourhavande präst. Att utöka tjänsten med två kanaler är ett sätt att erbjuda större möjlighet till kontakt och stöd när det krisar och livet känns tungt.

Bra att Svenska kyrkan använder fler kanaler så att människor kan få möjlighet att få andlig och själslig hjälp i svåra stunder.

Ur POSK vision och program:
I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra. POSK anser att det bör finnas minst en diakon i varje pastorat.

Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Massa mässa #svenskakyrkan #massamassa

I mitt sociala medieflöde upptäcker jag en bloggpost från Jacob Sunnliden. Han skriver om Jenny Carlenius som fick en lysande idé. Nämligen att samla ihop ett gäng och gå till en kyrkan som kanske inte är så välbesökt i vanliga fall och vara med på gudstjänsten.

Jacob Sunnliden: Massa mässa #svenskakyrkan #massamassa #kudos>>

Och i söndags genomfördes idén. Tretton ungdomar begav sig till en kyrka i sitt stift där det inte är fullsatt varje söndag. De ville visa att ungdomar visst går i kyrkan, att det är roligt att göra det tillsammans och att det är viktigt.

Jenny Carlenius skriver:

Det började som en fundersam tweet, vilken fick god respons och många glada tillrop. Detta ledde till en Facebook-grupp som fick sitt namn efter hashtaggen #MassaMässa. Här är idén att vi tillsammans ska kunna diskutera och peppa varandra att gå på gudstjänst. Tanken är att detta kommer ske minst en gång i månaden. En kyrka med lite glest i kyrkbänkarna väljs ut och tillsammans beger vi oss och gudstjänst med församlingen.

Tanken är att visa på att kyrkan lever. Att människor vill gå på
högmässa, inte för att de är på ett arrangemang i församlingen eller är på besök med en konfirmandgrupp, utan för att vi är människor som vill gå i kyrkan. Det är inte främst ett initiativ riktat till ungdomar, men eftersom jag tillhör den yngre generationen och metoden jag använder för att synliggöra #massamässa är sociala medier, blir deltagarna yngre än den genomsnittlige kyrkobesökaren.

Jag blir bara så glad och lycklig över Jenny och hennes vänner och deras initiativ! Kanske är det fler som vågar sig på idén? Kanske blir det en rörelse i Svenska kyrkan med #massamässa ? Precis som ungdomar gått före förr om åren och skapat trender!

Och vad spännande för prästen som plötsligt upptäcker att den vanliga församlingen har utökats med ett helt gäng ungdomar eller vuxna. En spännande utmaning när man ska predika kanske?

Ur POSKs vision och program:

Svenska kyrkan har uppdraget att ge tron vidare i varje tid. POSK anser att det är nödvändigt med en genomarbetad missionsstrategi som är välkomnande och sändande, där varje människa uppfattas som en gåva och en resurs i församlingen. För dem som i vuxen ålder närmar sig kyrkan ska församlingen kunna erbjuda en genomtänkt och inbjudande vuxenundervisning där människor möts med respekt och erbjuds stöd att växa i kyrkans tro och gemenskap.
(…)
Centrum i kyrkans liv är gudstjänsten – utan gudstjänst ingen kyrka.

Bilden är lånad från Jacob Sunnlidens bloggpost>>

Årets förnyare jobbar med konfirmander

Just nu pågår Gotlands kyrkvecka i Visby. I samband med kyrkveckan delas priset "Årets förnyare" ut. I år gick priset till Britt-Marie Frisell.

Så här står det i pressmeddelandet>>

Församlingspedagogen Britt-Marie Frisell i Härnösands stift är utsedd till årets förnyare i Svenska kyrkan 2014. Utmärkelsen får hon för sitt mångåriga arbete med att skapa plats åt unga människors engagemang i kyrkan.

Britt-Marie Frisell har som församlingspedagog i Hofors och konfirmandkonsulent i Härnösands stift varit med och skapat en utbildning i tre steg för unga konfirmandledare och bidragit till en rörelse med unga ledare över hela landet. Hon har också varit med om att utveckla det mycket populära samiska konfirmandlägret genom att utbilda unga samer till ledare.

– Det känns otroligt hedrande, kommenterar Britt-Marie Frisell utmärkelsen. Jag är så lycklig  över att det här arbetet lyfts upp. Konfirmandarbetet och utbildningen av unga ledare är en av de viktigaste sakerna vi gör i vår kyrka. Det innehåller allt – undervisning, gudstjänst, diakoni och mission.

Konfirmandarbetet måste hålla hög kvalitet. – Och utan unga konfirmandledare kan man inte hålla denna kvalitet, menar Britt-Marie Frisell.

Juryns motivering: Årets förnyare i Svenska kyrkan 2014 är Britt-Marie Frisell. Hon är församlingspedagog och har under många år skapat plats åt unga människors engagemang i Svenska kyrkan samt bidragit till en rörelse med unga ledare över hela landet. Tidigt byggde hon upp ett utbildningsprogram i tre steg för unga konfirmandledare i Hofors församling, som hon sedan utvecklade vidare i Härnösands stift. Hon har producerat konfirmandledarmaterial, utvecklat konfirmandledarsajten och engagerat sig i det samiska konfirmandlägrets utveckling genom att utbilda unga samer till ledare. Hon har även medverkat i flera forskningsprojekt för att kvalitetsutveckla konfirmandledararbetet.

Årets förnyare:
Priset "Årets förnyare i Svenska kyrkan" ska gå till en person eller grupp som verkat för ett gränsöverskridande och framåtvänd kyrka. Priset vill lyfta fram teologi och kyrkoliv som inspirerar andra och gjuter hopp i Svenska kyrkan. Bakom priset står Kyrkans Tidning, Gotlands kyrkvecka och Visby domkyrkoförsamling. Det delas ut under Gotlands kyrkvecka som pågår på nu.

Britt-Marie Frisell var också medförfattare i den bok om unga konfirmandledare som kom ut 2011. "En erfarenhet för livet". Boken skrev hon tillsammans med Niklas Grahn och Jonas Eek.

Kyrkans Tidning: Hon är årets förnyare i Svenska kyrkan>>

Finns Gud? Ja!

Tänk om det vore så enkelt ändå…

Här är ett underbart YouTube-klipp med komikerduon Anders och Måns:

Visst vore det underbart om vi kunde svara så här enkelt på alla teologiska frågor. För det är ju så här många vill att biskopar och präster ska svara. Snabbt och enkelt, svart och vitt, ja eller nej, raka rör.

Men riktigt så enkelt är det ju inte alltid. För det kommer alltid en fråga till som ska besvaras.

Jag är glad att vi har våra präster, biskopar och teologer som svara på frågor. Även om jag inte alltid tänker som de. Även om jag också funderar "men hur tänkte du nu?"

Varje söndag i kyrkan borde vara den "söndagsskola" där vi får påfyllnad, tankeställare och får rådbråka vår tro men också vila och växa i den.

Så tanken slår mig – kunde inte biskoparna starta en "söndagsskola" på nätet? En "ge mig fem minuter om dagen och jag ger dig en ny kropp"-satsning? En text, en utläggning och några frågor och sen ett forum där man får dela tankar och idéer. Ja, ni hör, det är inte riktigt genomtänkt det här och jag vet inte hur man praktiskt skulle lösa det.

Men en idé kan vara att låta biskoparna en månad var om året ansvara för "biskopsbloggen". De lägger ett blogginlägg i veckan under den månaden. (De måste alltså bara göra fyra insatser under ett år!) Med undervisning. Och sen finns det ett forum för diskussion. Regelrätt bibelundervisning alltså. Med teologiska kommentarer och möjlighet att djupläsa för dem som vill.

Tja – det var min tanke.

Nu tänker jag i alla fall ta semester och därmed kommer bloggen ha semesterstängt ungefär en månad (om det inte skulle dyka upp något som jag bara måste skriva om.)

Vi ses i mitten på augusti!

WWJD på patent

Mycket ska man höra innan örona trillar av.

I dagens GP (11/7) läser jag att skådespelaren Tyler Perry nu har ensamrätt på att använda "What would Jesus do" för film, tv och liveuppträdanden. I sin ansökan betonar han dock att han inte kräver ensamrätt på "Jesus" i andra sammanhang än just den frasen.

Det handlar inte om armband, t-shirt eller annat. Utan bara liveuppträdande. Men…

Jag kan bara säga – What would Jesus do?

http://www.marketplace.org/topics/business/final-note/tyler-perry-just-trademarked-wwjd

http://www.mercurynews.com/entertainment/ci_26083085/tyler-perry-owns-what-would-jesus-do

Din sanning, Birro, gäller inte min kyrka!

Marcus Birro spyr återigen sin galla över Svenska kyrkan. I sin krönika i Expressen den 9 juli så fullständigt skåpar han ut allt i Svenska kyrkan.

Expressen: Jag konverterar fullt ut till katolicismen>>

Han säger att Svenska kyrkan inte talar om Gud, Jesus eller upprättelse, man kan inte få själavård för alla är rädda och kyrkan pratar bara om sådant som vilket parti som helst skulle prata om.

Känner ni igen er församling i detta påstående?

Jag gör det inte! Givetvis har Birro en poäng och han sätter tummen på saker som måste luftas och diskuteras. Och jag förstår att man som krönikör måste skruva sin krönika så att den sticker ut.

Men jag vill faktiskt å det bestämdaste protestera!!!

I de allra flesta kyrkor och gudstjänster som jag har deltagit i så pratar prästerna om Gud och Jesus. Präster, diakoner och frivilliga som på olika sätt ställer upp och lever det kristna budskapet i ord och liv. Konfirmandgrupper där tonåringar kommer till tro. Levande församlingar där ord och handling levs i ljuset av Kristus.

Så Marcus Birro – jag gratulerar dig till att ha funnit dig tillrätta hos Katolska kyrkan. Det är stort för dig. Det förstår jag. Men var så vänlig och släng inte skit på min Svenska kyrka och sprid rykten som om din sanning gällde överallt. För det gör den inte!

Och jag skulle gissa att många av mina kamrater runt om i landet håller med mig!

Ur POSKs vision och program:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

Foto: IKON

Vad händer i Almedalen?

Vad händer egentligen i Almedalen? Det är nog ingen som kan svara på det. För det händer så väldigt mycket hela tiden. Och olika organisationer tar chansen att få lobba, berätta och sprida information.

Svenska kyrkan finns med, det har jag berättat flera gånger. Dagliga program om viktiga frågor. Både egna program och deltagande i andras seminarier.

http://www.svenskakyrkan.se/almedalsveckan/>>

En av de egna verksamheterna är Nikodemussamtalen i Visby domkyrka. För den som vill veta vad som sagts där så kan man följa twitterflödet här:

#nikodemus2014 tweets

Och du kan också läsa Kyrkans Tidnings blogg där Inger Harlevi skriver dagligen.

http://blogg.kyrkanstidning.se/>>

Inger Harlevi är bland annat kyrkopolitiker på Gotland. I kyrkosammanhang sitter hon för POSK.

Svenska Kyrkan Unga har också flera arrangemang. Bland annat lyfter de ungas psykiska ohälsa. Du kan se ett av deras seminarie här på YouTube:

Ur POSK vision:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan – har som vision att
Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

POSK vill att Svenska kyrkan ska
• erbjuda närvaro, gemenskap, växt och fördjupning
• förmedla tillit, befrielse, hopp och livsmod
• se och ta vara på varje människa som en gåva i församlingens liv
• respektera individen och glädjas åt mångfalden
• vara en profetisk röst i samhället och visa på ett liv i rättvisa och frihet
• vara en brobyggare mellan kyrkor
• sträva efter en sann och öppen dialog mellan människor av olika tro

Foto från Kyrkans Tidnings blogg. Löfvén utfrågas av Mats Hermansson och Barbro Matzols. Foto: Mattias Wahlgren, Visby domkyrkoförsamling