fbpx

10 tips på artiklar

Från USA hittar jag tips på 10-i-topp-artiklar att läsa för kyrkoledare (dvs de artiklar som läst och delas mest under 2014 som Leadership Network samlat ihop). Och varför inte? Visst borde även vi som är engagerade i Svenska kyrkan i Sverige kunna hitta guldkorn även i dessa artiklar?

Jag vet inte om vi kan prata om megakyrkor i Sverige. Men visst vore det fantastiskt om vi kunde få en sådan väckelse att även Svenska kyrkan fick bli en riktig megakyrka – med bön, lovsång och bibelläsning, mission och diakoni.

Så ska 2015 bli ett år av väckelse? Kommer kanske #antautmaningen (daglig bibelläsning) att påverka även Svenska kyrkan?

Har du tänkt att hoppa på utmaningen? För dig som redan läser bibeln varje dag så är det här ett sätt att strukturera upp läsandet så att du läser ut 1/4 av bibeln på ett år (eller 1/2 bibeln eller hela bibeln – beroende på hur mycket tid du har på att avsätta varje dag).

http://antautmaningen.se/

Det är ju lite häftigt att veta att väldigt många fler läser just samma texter som jag varje dag. För er som har Facebook så finns det också en grupp som heter "Anta utmaningen" där det kommer delas tips och idéer för er som är med.

https://www.facebook.com/groups/1526256457639132/?fref=ts

Anta utmaningen!

Anta utmaningen – den uppmaningen kommer från Svenska bibelsällskapet. Och utmaningen handlar om att läsa bibeln varje dag. Det gör säkert du redan. Men utmaningen ska hjälpa oss att genom olika "spår" läsa hela bibeln, halva bibeln eller en fjärdedel av bibeln under ett år.

"Anta utmaningen" har också tagit fram små pins (rockmärken) som man kan ha på sig för att visa att man är med och läser bibeln varje dag.

Så här står det bland annat på webbsidan:

Hur har Anta utmaningen vuxit fram?
Ett antal kyrkor, samfund och organisationer har under 2014, eller planerar inför 2015, någon form av bibelår, på ett sätt som ser ut som mer än en tillfällighet. Frågan om bibelbruk är alltså högaktuell. Kyrkor inser att den positiva attityden till Bibeln som finns i allmänhet inte motsvaras av någon större iver att läsa den regelbundet.

Bibelns värld gör man besök i när det är gudstjänst eller då lusten faller på. Men allt för få lever i den på en daglig nivå. Detta faktum har fött vilja till förändring.

Bibelsällskapet har som ett av sina uppdrag att arbeta för att Bibeln ska bli läst. Inför år 2015 då Bibelsällskapet firar 200 årsjubileum har det funnits en vilja att göra framåtriktade insatser.

Bibelsällskapet uppvaktades sommaren 2014 av Oasrörelsens inspiratörer med frågan om bibelläsningen i Sverige. Ur det mötet föddes det som senare fick namnet ”Anta utmaningen” och där även Bibeln idag spelat en avgörande roll. En arbetsgrupp har sedan bildats och olika perspektiv vävts in i arbetet. Inför lanseringen 16 december klev även tidningen Dagen på som medarrangör. Nu finns förutsättningar för ett brett bibelår 2015 som förhoppningsvis inte tar slut när året är till ända.

Här kan du läsa mer om "Anta utmaningen". http://antautmaningen.se
Kanske vill du vara med?

Philani – hoppets plats!

Lisa Tegby, präst och POSKare från Umeå, har just varit på semester och resa i Sydafrika. Då passade hon på att göra en del studiebesök och om detta skriver hon i dagens Västerbottenkuriren:

Akta er för kåkstäderna, sa många när vi skulle åka till Sydafrika. Där är det farligt. Och visst. Det kan vara farligt där. Fattigdom, arbetslöshet och förtvivlan kan leda till brottslighet, våld och missbruk. Och dessutom: Ska man åka och titta på människors elände?

Men vi åkte dit. Vi gjorde det tillsammans med den svenska läkaren Ingrid le Roux. För 35 år sedan började hon arbeta som volontär på en klinik i Khayelitsha. Ganska snart lämnade hon sin läkarkarriär på det stora sjukhuset för att tillsammans med andra sakta men säkert bygga upp ett stödcentrum för kvinnor och barn mitt i kåkstaden.

Nu kommer vi med henne till en oas mitt ibland skjul och marknadsstånd. En liten grön gård omgiven av enkla hus, där det finns förskola och läkarmottagning, väveri och tygtrycksverkstad, en butik, tandläkare och samlingssalar. Och framför allt, glada, engagerade, målmedvetna människor som tror på förändring. Philani heter denna hoppets plats.

(…)

Människor kan, säger Ingrid le Roux. Vi bara stöttar och ger redskapen och hjälper till med organisationen. Hon är lågmäld och kraftfull och fylld av tillit till sina medarbetare. Det var här människor behövde oss, säger hon. Därför blev jag kvar i Sydafrika. Man ska vara där man behövs.

Läs hela artikeln här>>

Foto: Lars-Gunnar Frisk

Nya kanaler når unga

Det är viktigt att Svenska kyrkan använder flera kanaler för att nå ut till människor. Inför och under julen är det många människor som mår dåligt och känner sig ensamma och kan då behöva samtalsstöd. Sedan september i år så erbjuder Jourhavande präst hjälp via chatt på datorn eller möjlighet att få e-brevsvar.

Så här skriver Svenska kyrkan i ett pressmeddelande>>

Antalet samtal till jourhavande präst i Svenska kyrkan har ökat jämfört med 2013, från i snitt 190 samtal/natt till 215. Dessutom har jourhavande präst fört i snitt nära 10 chattsamtal/kväll och tagit emot 1,5 digitalt brev/dygn i de två nya kanalerna som öppnades 1 september för att nå yngre människor.

Vid årets slut kommer cirka 78 000 telefonsamtal, lika många män som kvinnor, ha tagits emot av jourhavande präst via 112, en ökning med cirka 10 % från förra året. Drygt 40 samtal varje natt kommer från människor med så stark ångest och oro att risken finns att det utvecklas till livshotande, om man inte får samtalsstöd. I snitt 8-9 samtal/natt är akuta kris- och självmordssamtal.

– Jourhavande präst fyller en oerhört viktig funktion i vårt samhälle, inte minst under adventstiden då vi får fler samtal än under själva julhelgerna, säger Monica Eckerdal, samordnare för Jourhavande präst.

– Advent är en tuff tid för den som oroar sig mycket inför jul. Det finns så många förväntningar inför julen, och med många helgdagar i följd blir det också en belastning för den som till exempel inte har någon att dela julen med. Det som blir en bonus för den som finns i en gemenskap kan blir oerhört tungt att uthärda för den som står utanför gemenskapen, säger Monica Eckerdal.

Det är få unga som söker sig till jourhavande präst per telefon. Eftersom unga människor kommunicerar via nätet satsar Svenska kyrkan, sedan 1 september, på två digitala kanaler för att unga människor – och döva – i kris skall hitta till jourhavande präst. Alla tre kanalerna –  telefon, chatt och digitalt brev (se nedan), är öppna som vanligt under de kommande helgerna.

– Vi ser redan nu att det är yngre som vänder sig till de nya kanalerna, främst chatten, säger Monica Eckerdal.

Jourhavande präst är en tjänst som Svenska kyrkans församlingar erbjuder gemensamt, med präster från olika delar av Sverige. Vem som helst kan höra av sig, oavsett tro och etnicitet, och man får vara anonym.

Chatten nås via svenskakyrkan.se/jourhavandeprast, måndag-torsdag kl 20-24. Där finns också möjligheten att skicka ett digitalt brev som besvaras inom 24 timmar. Inget av det som skrivs sparas och prästen har absolut tystnadsplikt också på nätet.

Telefonjouren är öppen varje natt kl 21-06, och nås via 112 (SOS Alarm). Samtalet är gratis.

Foto: Svenska kyrkan Magnus Aronsson

Ur POSKs vision och program>>:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det
behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel
i skolan och i gemenskapen på internet.

Låt fler få fylla fem!

Påminner återigen om Svenska kyrkans julkampanj. Låt fler få fylla fem.

Så här står det på Svenska kyrkans webbsida:

Varför dör så många barn före fem års ålder?

Brist på mödravård och brist på jämställdhet är några av anledningarna till att FN:s millenniemål med att minska barnadödligheten inte kommer att uppfyllas 2015.

Den ebolaepidemi som just nu härjar i västafrika riskerar att förvärra dödligheten för barn under fem. Ebola hotar inte enbart livet på den som blivit sjuk – hela familjer, byar och samhällen drabbas:

Barn lämnas ensamma utan omsorg då deras föräldrar och familjemedlemmar smittats. Vård av ebolasmittade tar resurser från övrig sjukvård såsom mödravård och barnavård.

I Afrika söder om Sahara dör ett av tio barn innan sin femte födelsedag. Siffran riskerar stiga i eboladrabbade områden.
Läs mer om vårt arbete för att stoppa ebola >>
Här kan du läsa mer om hur vi arbetar för att minska hungern i världen >>

Läs mer om julkampanjen här>>

"Det ni gjort mot dessa mina minsta…"

I går kom beskedet att en präst, en ungdomspräst, i Uppsala stift häktas på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt mot barn. I medierna kan vi nu läsa att prästen erkänt sexuella handlingar men nekar våldtäkt.

Det finns ingen, jag säger INGEN, förmildrande omständighet eller bortförklaring till att det skulle vara OK att ge sig på barn eller ungdomar på något sätt! Ja, vi har förlåtelse och vi har nåd – men det är inte det det handlar om här. Förlåtelse och nåd handlar om personen och dennes förhållande till Gud.

Nu handlar det om gärningen och att vara en offentlig person i Svenska kyrkan. Detta är helt oacceptabelt och det har Svenska kyrkan också fastslaget. Biskop Ragnar säger att vi har nolltolerans mot trakasserier och övergrepp. Det är bra! Man ska kunna vara trygg med att lämna sina barn och ungdomar i Svenska kyrkans verksamheter.

"De är bara människor, vanliga personer och detta händer överallt i samhället"  – tja, visst. Men de som jobbar i Svenska kyrkan har ett alldeles särskilt ansvar och därför måste kraven också vara högre!

Svenska kyrkan har jobbat med frågan om sexuella trakasserier och övergrepp och har tagit fram riktlinjer. Det finns också kontaktpersoner i alla stift som jobbar med de här frågorna och som man kan ta kontakt med. Du hittar dessa riktlinjer längst ner i blogginlägget.

Uppsala stift i den aktuella frågan>>

Svenska kyrkan mot sexuella övergrepp>>

Biskop Ragnar intervjuas i P4>>

Ut POSKs vision och program:

Utbildningarna till tjänst i kyrkan ska tillföra den kompetens som
församlingarna behöver för att fullgöra sitt uppdrag. POSK anser att Svenska kyrkans anställda behöver ha en god teoretisk och praktisk utbildning.(…)
Varje församling behöver väl fungerande arbetslag där företrädare för de olika områdena har en hög yrkeskompetens och kan verka tillsammans för att församlingens grundläggande uppgift ska bli utförd på ett bra sätt.

Foto: IKON Magnus Aronsson

Kyrkans Tidning: http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/ungdomsprast-haktad

Dagen: http://www.dagen.se/ungdomspr%C3%A4st-misst%C3%A4nkt-f%C3%B6r-v%C3%A5ldt%C3%A4kt-mot-barn-1.298993

OMG

OMG – betyder Oh my God och är en förkortning som används när man skriver korta meddelanden via SMS eller andra sociala medier. Det finns en massa liknande förkortningar som används, så ibland kan ett meddelande se helt obegripligt ut – men för den som klarar av att läsa ut förkortningarna så blir det fullständigt begripligt.

Nu har Svenska kyrkan skapat en sida på internet som heter OMG – en sida där man riktar sig mot unga människor, där de kan ställa frågor och få svar. Ungefär som Bibelsajten som las ner för några år sedan.

http://omg.svenskakyrkan.se/

Så här skriver Svenska kyrkan på sitt intranät om OMG-sidan>>:

OMG (Oh My God) är en sajt för ungdomar med frågor och svar om Svenska kyrkan, livet och kristen tro. Under våren har fokusgrupper hjälpt till att utvärdera webbplatsen och nu är det dags att börja lansera den.

Länk till webbplatsen: omg.svenskakyrkan.se
Från och med den 3 november 2014 finns det resurser redo att besvara de frågor som kommer in till sajten inom tre dygn. Dessa är i startskedet kommunikatörer och präster, men vilka som besvarar frågorna ska senare anpassas efter vilka frågor som kommer in.

Dessutom omarbetas frågan och svaret för att passa in på sajten. På det sättet utökas materialet hela tiden och sajten växer med hjälp av besökarna. 
 
Bakgrund
Sajten OMG är utvecklad av kyrkokansliet i Uppsala tillsammans med det externa företaget Phosworks.

Målet med sajten är att skapa en digital plattform där ungdomar från 13 år och uppåt får svar på sina frågor om Jesus, kristen tro och Svenska kyrkan. I sin första version är sajten en ”fråga-svar-webb” där man kan få svar på sina egna frågor och samtidigt få del av andras frågor och funderingar.

Från och med november 2014 är det tänkt att de som ställer en fråga på sajten ska få ett personligt svar inom tre dygn. Dessutom omarbetas frågan och svaret för att passa in på sajten. På det sättet utökas materialet hela tiden och sajten växer med hjälp av besökarna.  

Förhoppningsvis kan OMG bli ett komplement till konfirmandundervisning och skolundervisning.

Testperiod våren 2014
Under våren 2014 pågick en testperiod där bland annat konfirmationsgrupper, ungdomsgrupper och Svenska kyrkans unga har bidragit med tankar och utvecklingsidéer.
Fokusgrupperna svarade bland annat på frågor om sajtens utseende, namn och innehåll, samt vad det tycker att Svenska kyrkan ska satsa på om vi ska fortsätta utveckla digitalt material för ungdomar. 

Tack vare testperioden har vi en hel del tankar och idéer kring hur vi kan utveckla OMG, både tekniskt och innehållsmässigt. Just nu pågår dock ingen utveckling av sajten. 

Jag tror personligen att det är jättebra att Svenska kyrkan finns på många olika arenor. Det pågår ett fantastiskt arbete i våra församlingar med kompetenta församlingspedagoger, präster och diakoner samt frivilliga som möter ungdomar varje dag. Men vi måste också finnas på de arenor där ungdomar som inte kommer till våra verksamheter finns. Det här är ett sätt!

Ur POSKs vision och program>>:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.

Teologifestivalen i Uppsala

Den 6-8 februari är det den fjärde teologifestivalen i Uppsala.

http://svenskakyrkan.se/teologifestivalen

Temat är ”Se jag gör allting nytt”

Teologifestivalen är en öppen mötesplats för alla med intresse för teologi – oberoende av bakgrund och erfarenhet. Teologifestivalen innehåller presentationer och samtal enligt strömkonceptet, gudstjänster inom det stora temat som sträcker sig bortom den traditionella formen, stora möjlighet till personliga möten till långt in på natten, en festivalkväll som gör skillnad och program av hög nivå.

Fram till den 15 oktober kostar festivalen 1 200 kronor för dig som arbetar eller är pensionär, därefter 1 500 kronor. Du som är ung (upp till 25 år), studerande eller arbetslös betalar 600 kr och det priset gäller hela anmälningstiden.

Sista dag att köpa biljett är 7 december 2014. I priset ingår vegetarisk buffé fredag och lördag kväll samt fika på lördag för- och eftermiddag. Vi lägger på 20 kronor på priset som en klimatkompensationsavgift som används till att plantera träd.

I POSK har vi inga rikskyrkodagar under 2015 utan uppmanar istället POSKs medlemmar att åka på Teologifestivalen som fortbildning 2015. Stiftsföreningarna uppmuntras att ordna lokala kyrkodagar.

En kyrkoeftermiddag kommer att ordnas för stiftsPOSKstyrelserna under söndagen 8 februari 13-16.30. Även andra som vill komma på eftermiddagen är välkomna, givetvis.

Kyrkoeftermiddag 2015

 

Åh stiftsgård i Göteborgs stift

Den 1 oktober togs beslutet i Göteborgs stiftsfullmäktige att Åh stiftsgård ska fortsätta att bedriva verksamhet. En oening stiftsstyrelsen hade ju tagit ett beslut i juni där de föreslog att gården skulle avvecklas och säljas. Pengarna skulle sedan användas till barn och ungdomar (oklart hur).

Men stiftsfullmäktige beslutade att riva upp stiftsstyrelsens förslag och därmed kan gården drivas vidare. Nu har styrelsen för Åh (som är en stiftelse) ett spännande jobb framför sig att fortsätta utvecklingen av verksamheten, tillsammans med stiftet och möta upp mot alla önskemål och behov ute i församlingarna.

Röstsiffrorna vid stiftsfullmäktige blev 33 (för avveckling) och 44 (bevara gården). Rösterna fördelade sig så här mellan de olika nomineringsgrupperna:

S 19 – 0
BA 1 – 4 (1 frånvarande utan ersättare)
C 7 – 0
FiSK 3 – 0
FK 0 – 7
KR 0 – 3
MPSK 0 – 3
POSK 0 – 13
SD 0 – 3 (1 frånvarande utan ersättare)
Vilde (före detta SD) 0 – 1
ViSK 0 – 1
ÖKA 3 – 9 (1 avstår)

När man ser dessa röstsiffror så blir det tydligt att Socialdemokraterna, Centern och FiSK ville lägga ner gården.

Argumenten som framfördes för en nerläggning under diskussionen i fullmäktige var framförallt ekonomiska. Att gården inte hade stöd i hela stiftet eftersom bara 50 procent av församlingarna åkte dit. Och en ledamot från FiSK påstod att det endast var en liten högljudd grupp och ingen stor opinion som stod bakom önskemålet att bevara Åh.

Jag vet inte om det är en liten högljudd grupp när närmare 300 personer satt och bad för fullmäktiges möte och för Åh stiftsgård, just när mötet ägde rum.

  • När Åhs facebook-sida har över 1300 "likes" på facebook, jämfört med stiftets 450 "likes".
  • När Åh har över 4000 ungdomar på läger varje år och över 7500 besökare.
  • När över 3400 skrivit under namninsamlingen för att bevara Åh.
  • När över 100 unika besökare varje dag varit inne och läst på bloggen och webbsidan på räddaåh.nu>> varje dag.
  • När över 300 unika eposter skickades till alla i stiftsstyrelsen där en stor majoritet skrev personliga meddelanden för att vädja om Åhs bevarande.
  • När över 800 tackade ja och tusentals bjöds in till engagemang på facebook när frågan om Åhs nedläggning togs upp.
  • När videon som Rädda Åh producerat laddats ner och tittats på av 4000 personer via sociala medier.

Hur kan FiSK påstå att detta är en liten högljudd grupp?

POSK i Göteborg hade en väldigt tydlig skrivning om Åh stiftsgård i sitt program. Där står:

POSK vill att Göteborgs stift utvecklar Åh som en inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

Nu kommer POSKs ledamöter i sina olika organ att fortsätta arbeta för att infria det vallöftet under mandatperioden.

Hör och se vad POSKs ordförande, tillika ledamot i stiftsstyrelsen, stiftsfullmäktige och Åhstyrelsen Mats Rimborg sa vid fullmäktigemötet.

http://www.raddaah.nu/mats-argument-i-stiftsfullmaktige/

Jag läser runt lite på sociala medier och ser att det, särskilt från de som ville lägga ner gården, pratas om att regnbågsflaggan måste hissas på Åh, att regnbågsmässor måste firas på Åh – annars är det minsann ingen mångfald.

Då blir jag glad när jag ser Per Starkes inlägg på Göteborgs stifts facebook-sida där han skriver:

Fullmäktige har talat, nu är det dags för enighet. Den väg vi tillsammans måste forma är en väg där alla känner sig hemma på Åh stiftsgård och har ett utbyte av att mötas. Oavsett om man är för eller emot regnbågsmässor, oavsett om man är för eller emot karismatiska gudstjänster, oavsett om man är hög, låg, gammal eller plattkyrklig. Ett särskilt ansvar för detta kommer Åh stiftsgård, stiftsgårdsprästen och stiftskansliet att ha, men även alla ni andra som besöker Åh. Nu är inte tid för provokationer och gliringar, Nu är tid för dialog och öppenhet gentemot varandras sätt att förstå verkligheten, livet och tron. Nu är tid för att tillsammans se hur vi på bästa sätt kan utveckla verksamheten på Åh. /Per Starke

Att de nomineringsgrupper som var emot att fortsätta verksamheten på Åh hade mer än ekonomiska argument – som de inte klart deklarerade men som framskymtar i de kommentarer jag sett efteråt.

Därför hoppas jag att alla kan ta till sig Per Starkes ord – "Nu är inte tid för provokationer och gliringar, Nu är tid för dialog och öppenhet gentemot varandras sätt att förstå verkligheten, livet och
tron"

Åh stiftsgård blir kvar!

Ett av POSKs vallöften i Göteborgs stift i kyrkovalet 2013 var att utveckla verksamheten på Åh stiftsgård.

I juni i år tog stiftsstyrelsen ett beslut att avveckla verksamheten på Åh stiftsgård som bland annat POSK reserverade sig emot.

I dag har stiftsstyrelsens beslut varit uppe för bekräftelse eller avslag i stiftsfullmäktige.

Diskussionen var lång och böljande. För och emot. Känslor. Argument. Ekonomi. Det var verkligen omtumlande.

Det som blev väldigt tydligt var att Socialdemokraterna, Centern och FiSK var för att avveckla verksamheten på Åh. POSK, Frimodig kyrka, större delen av ÖKA, ViSK och MPSK var för att bevara Åh.

Och efter den långa debatten med över 30 inlägg, så gick det till beslut. Med röstsiffrorna 33 (avveckling) och 44 (bevarande) så beslutade stiftsfullmäktige att inte avveckla Åh stiftsgård.

Det känns fantastiskt att stiftsstyrelsen förslag gick att vända i stiftsfullmäktige!

Många har jobbat hårt med detta, frivilliga krafter har skrivit, filmat, pratat, delat och bett för att gården ska få vara kvar.

För den som är intresserad så kan du läsa mer på www.räddaåh.nu