fbpx

Full verksamhet mitt i stiltjen

Det är lätt att tro att Svenska kyrkan inte driver någon verksamhet under sommaren. Inga grupper, inget bibelstudium, ingen kör. Men inget kunde väl vara mer fel.

Givetvis är det förändringar i verksamheten. Även vår församlingspersonal behöver semester.

Men den senaste tiden har åtminstone mitt sociala medie-flöde svämmat över av konfirmandläger och annan verksamhet som pågår i Svenska kyrkan. Det ordnas familjeläger, körläger och sommarläger. Det ordnas musikgudstjänster och specialgudstjänster. Och det firas alldeles vanliga gudstjänster varje vecka i våra kyrkor!

Befinner man sig i Almedalen den här veckan så finns det över 1000 olika seminarier och föredrag att delta i. Svenska kyrkan finns med och har flera olika och bland annat står man för de populära och välbesökta Nicodemus-samtalen i Domkyrkan.
Hela programmet kan du läsa här:
http://www.svenskakyrkan.se/almedalsveckan>>

Svenska kyrkan i Göteborg har producerat en tidning för de som firar semestern hemma. "Hemester" som det kallas. Du kan läsa tidningen här:

 

Du kan också hämta tidningen i en kyrka i Göteborg.

Jacob Sunnliden, informatör och kommunikatör i Helsingborg skriver på sin blogg om Svenska kyrkan på Instagram. Det finns ett vandringskonto som heter Svenska kyrkan. Varje vecka är det en ny medlem; anställd, frivillig eller förtroendevald som delar Svenska kyrkans vardag ur deras perspektiv.  Jacob skriver att det nu finns 1574 bilder som speglar Svenska kyrkans vardag ur olika vinklar. Det är en fantastisk skatt.

Jacob Sunnliden: Bilder som upprör #svenskakyrkan #instagram #SoMe>>

Det pågår alltså full verksamhet runt om i Svenska kyrkan. Glädje och sorg. Smått och stort. Viktigt och mindre relevant.

Håll kyrkan levande

Hur håller vi kyrkan och vår kristna tro levande? Prästen i gudstjänsten i går kopplade till alla de tre bibeltexterna. Och han pratade om att det är viktigt att vi som kristna är med och utrotar ensamheten. För Gud vill att vi är kollektiva.

Och det jag framförallt kommer ihåg var att han sa att vi måste ha våra kyrkor. Vi måste ha våra stiftsgårdar. Vi måste ha våra gudstjänster. Våra bibelgrupper, torsdagssoppor, tisdagsmöten, fredagsgrupper och allt det andra vi faktiskt gör i våra församlingar. För med hjälp av dessa kan vi vara en del av att utrota ensamheten och tillsammans komma inför Gud.

Jag firade igår gudstjänst på Åh stiftsgård. Vi hämtade hem sonen från midsommarlägret – där 50 ungdomar varit på läger, fått undervisning bland annat om Den Helige Ande, firat gudstjänster, umgåtts och badat. 

Nu jobbas det på på flera nivåer i Göteborgs stift för att rädda Åh stiftsgård – en av valfrågorna för stiftsPOSK i Göteborg.

POSK vill att Göteborgs stift>>
– utvecklar Åh stiftsgård som en inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

Under tiden, fram till stiftsfullmäktiges beslut den 1 oktober, pågår full verksamhet på gården. Och skulle stiftsfullmäktige, mot förmodan, konfirmera beslutet att avveckla gården, den 1 oktober kommer det ändå att ta ett par år att genomföra en avveckling. Så även nästa år, 2015, kommer det att genomföras läger och konfirmander kommer att beredas plats.

 

Majoriteten i Göteborgs stiftstyrelse vill avveckla Åh stiftsgård

I dag har det varit en intensiv dag för mig. Jag har varit i Uppsala och besökt Uppsala konsert och kongress-hall inför hösten kyrkomöte. Men det kommer jag att skriva om i morgon istället.

Det som också har hänt i dag är att stiftsstyrelsen i Göteborgs stift har beslutat, med röstsiffrorna  9-5 att avveckla Åh stiftsgård. De gick alltså på majoriteten i församlingsutskottets förslag att avveckla Åh stiftsgård och därefter tillsätta en utredning om hur man kan utveckla ungdomsarbetet i Göteborgs stift.

Så här såg röstsiffrorna ut:
POSK (2), Frimodig kyrka (2) och Öka (1) som reserverade sig mot majoriteten, där alltså S (4), C (1), Öka (2), FiSK (1) och biskopen ingick. 9-5 alltså.

POSK och Frimodig kyrka samt en person från ÖKA var alltså emot beslutet.

Och ännu är inte sista ordet sagt. Beslutet ska upp i stiftsfullmäktige den 1 oktober och då kan stiftfullmäktige riva upp stiftsstyrelsens beslut. Än finns det möjlighet att påverka alla ledamöter i stiftsfullmäktige!

POSK vill (vilket det också står i Göteborgs stiftsPOSKs program):

POSK vill att Göteborgs stift utvecklar Åh stiftsgård som en
inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

Så här skrev jag 4 juni: Rädda Åh stiftsgård>>

Om inte stiftet vill göra en insats och bevara Åh stiftsgård så behöver gården 30 miljoner för att köpa sig fri från stiftet och därmed kunna driva gården vidare själva, utan stiftet. Det kommer också att behövas ett verksamhetsbidrag. Går det att lösa så kan gården klara sig utan stiftet.

Men personligen tycker jag det är konstigt att stiftet inte kan tänka sig att vara med och utveckla stiftsgården för den verksamhet som den inköptes för för drygt 75 år sedan. Biskop Pers föräldrar var några av dem som hårt drev gårdens tillblivelse och kämpade för ungdomarna i stiftet.

Jag ser framför mig Åh altartavla – ni vet den med den förlorade sonen, som kommer grön och förfärlig tillbaka till sin pappa. Pappan som springer sonen till mötes och sluter in honom i sin famn. Han springer så snabbt att han släpper käppen för att ta emot sonen.

Ska gården verkligen inte kunna ta emot alla? Ska gården verkligen lägga ner sin verksamhet? Är verkligen inte alla välkomna på gården?

Jo, det tror jag. Och jag tror och jag ber för att stiftsfullmäktige den 1 oktober ska ta ett klokare beslut än stiftsstyrelsen gjorde i dag vid sitt sammanträde. Det är många som kommer att kämpa för att det blir så. Vi kommer inte att ge upp! Hopp och bön!

Stiftsstyrelsen beslutade också i dag att den nuvarande styrelsen för Åh stiftsgård sitter kvar till 31 december 2014, och att en ny styrelsen tillsätts efter beslutet i stiftsfullmäktige. Styrelsen kommer att kämpa för att gården kommer att vara kvar!

Kyrkans Tidning: Ta inte Åh ifrån oss!>>

Kyrkans Tidning: Stiftsstyrelsen vill lägga ner Åh stiftsgård>>

 

Fler unga vill vara volontärer

Fler unga vill vara med och göra en ideell insats i samhället. Det skriver tidningen Dagen.

Tidning Dagen: Fler unga vill göra ideella insatser>>

Fler unga vill göra ideella insatser
Intresset hos unga att engagera sig ideellt ökar. Många gör direkta hjälpinsatser som att sitta i telefonjourer eller vara stödperson åt asylsökande.

– För ideella organisationer är det viktigt att tänka på hur de kan ta tillvara på det engagemanget och ge unga den möjligheten, säger Vanja Höglund, kommunikatör på Volontärbyrån, som presenterar en färsk
undersökning om ideellt arbete.

Undersökningen visar att unga drivs av att få stödja andra människor,
sex av tio gör praktiska eller direkta hjälpinsatser för andra människor. Nästan alla, 98 procent, säger även att de vill göra en ideell insats under det kommande året, visar undersökningen.

– Det är otroligt roligt att viljan att fortsätta att engagera sig är så stor,
eftersom vi vet att människor mår bra av att engagera sig ideellt och
att vara delaktiga i samhället, säger Vanja Höglund i ett
pressmeddelande.

Fler resultat från undersökningen: 52 procent engagerar sig i barn-, ungdom, kvinno– och pensionärsföreningar, 58 procent gör praktiska eller direkta insatser för andra människor. 51 procent engagerar sig från en gång i veckan till några gånger i månaden, 48 procent har hjälpt/gett stöd åt andra människor och gjort en konkret insats, 98 procent kan tänka sig att under det kommande året engagera sig igen.

Volontärbyrån>>

POSK skriver i sin vision och program:
I Svenska kyrkan finns det och behövs många som tar ansvar och gör ideella insatser inom olika områden. POSK vill, som ett uttryck för vår kyrkosyn, värna om det ideella engagemanget och ta till vara de frivilligas olika kompetenser samt stimulera och utveckla engagemanget genom utbildning, delaktighet, inflytande och ansvar.

Rädda Åh stiftsgård!

I Göteborgs stiftsstyrelse är en av de stora och kontroversiella frågorna huruvida Åh stiftsgård ska få vara kvar eller om den läggas ner och säljas av. Beslut tas i stiftsstyrelsen tisdag 10 juni.

En av punkterna som POSK i Göteborgs stift gick till val på var:

POSK vill att Göteborgs stift utvecklar Åh stiftsgård som en inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

Det är tyvärr många stiftsgårdar i vårt land som har avvecklats. Men låt det inte bli en till! Åh stiftsgård har vänt ett negativ ekonomiskt resultat till vinst under de tre senaste åren! Åh stiftsgård vill fortsätta utvecklas och driva verksamhet.

Åh stiftsgård har under sina drygt 70 år i stiftet bidragit till stor andlig fördjupning och en näringskälla för framförallt ungdomar men också vuxna.

Av de drygt 250 brev som skickats till alla stiftsstyrelsens ledamöter, inför beslutet, så framgår vad gården har fått betyda för människor över åren.

Det har gjorts utredningar och det finns underlag. POSK tycker dock att underlagen har fel fokus, där utredarna enbart har tittat på ekonomi och fastigheter och inte vilken vision och framtidssyn på utveckling av gården som är möjlig.

Och framförallt så tycker POSK att man inte har sett till eller lyssnat på Åh styrelse som har en tydlig plan för hur man vill fortsätta att driva gården. (här kan du läsa Åhstyrelsens svar på utredningen>>)

Församlingsutskottet som har förberett frågan inför stiftsstyrelsen har som förslag att stiftstyrelsen först ska besluta om avveckling av gården. Därefter ska det tillsättas en utredningen som ska belysa andra idéer och alternativ som ger unga människor i hela Göteborgs stifts möjlighet att möta, utveckla och fördjupa kristen tro och kristet liv.

Mot detta beslut reserverades sig POSKaren Mats Rimborg tillsammans med Tord Nordblom (Frimodig kyrka). I reservationen står det:

Vi har inget emot att stiftet gör en bred ungdomssatsning. Men varför ska man göra en nedläggning av Åh till en förutsättning för en sådan satsning, och hur blir det bättre för ungdomarna av att man tar bort något som fungerar innan man ens har något alternativ att jämföra med? Vi har hittills fått nära 250 brev som vittnar om både vad Åh har betytt och vad stiftsgården fortfarande betyder för de ungdomar som åter dit i dag.

Stiftet fick ett överskott på 10 miljoner kronor 2013 och satsar dessutom miljontals kronor på att bygga upp administrativa system och servicebyråer. Det saknas alltså inte pengar. Åh har, inklusive verksamhetsbidrag, visat överskott de senaste tre åren och har presenterat en plan för att klara även de kommande fem åren.

Det går fort att riva ner, men det tar betydligt längre tid att bygga upp något nytt, och det vore en stor förlust för Göteborgs stift att nu bli av med Åh. Gör gärna andra saker för ungdomarna också, men vänta med en eventuell avveckling av Åh tills nya alternativ ger resultat. Först då kan vi avgöra det långsiktiga behovet av Åh stiftsgård.

Åh stiftsgård har en historia som sträcker sig mer än 75 år tillbaka i tiden. Så här står det på Åhs webbsida>>:

Den 5 maj 1937 köpte pastor Gunnar Rudborg på eget initiativ egendomen, men bakom honom stod en grupp präster från Göteborg som bildade ”Stiftelsen Åh Kyrkliga Ungdomshem”. Dessa präster tillsammans med några lekmän bildade också styrelsen. Man såg behovet bland ungdomarna i stiftet, att få samlas på gemensamma kurser och läger med kristen förankring.

Visionen som fortfarande finns kvar präglades av optimism och framtidstro för kyrkan. Man ville betona enkelheten, det varma och personliga i Gudsförhållandet. Åh fylldes av ungdomar från allra första början. Arbetet bedrevs i ”fri kyrklig” regi. Inga medel kom från församlingarna, pastoraten eller stiftet. Man levde på frivilliga gåvor.

En av de präster som stod bakom Gunnar Rudborg var Hugo Eckerdal, nuvarande biskopens pappa. Både Hugo och hans fru var djupt engagerade i Åh stiftsgård och satsningen på ungdomarna.

Tiden och förutsättningarna ser annorlunda ut än de gjorde för 75 år sedan. Men behovet av en viloplats, en lägerplats och ett plats för andlig påfyllnad är fortfarande stort. Det vore oklokt att lägga ner Åh innan stiftet vet hur man vill satsa på ungdomarna i stiftet.

POSK vill att Göteborgs stift utvecklar Åh stiftsgård som en inspirationskälla för hela stiftet, en plats för gemenskap, själavård och lärande.

En ny bönewebb

Från Svenska kyrkans intranät hittar jag följande nyhet>>:

På bönsöndagen var det premiär för Svenska kyrkans bönewebb med ny layout där du förutom att be också kan tända ett ljus. Den uppdaterade bönewebben är bättre anpassad till mobil, surfplatta och dator.

– Som besökare klickar du på ljussymbolen och kanske väljer du att skriva en text. ”Jag tänder ett ljus för min syster”. Ljusen syns då i ett flöde av ljuslågor där vissa ljus blir mer framträdande, säger Maria Svensk, kommunikatör vid kyrkokansliet i Uppsala.

Böner och ljus kommer till skillnad mot den gamla bönefunktionen inte att röra sig, utan framträda på skärmen i fyrkanter. I ett senare skede kommer stilla musik att läggas in i bakgrunden.

Den nya bönewebben växlar färg med kyrkoårets liturgiska färger. Alternativt kan man själv ställa in den färg man föredrar. Färgsättningen bygger på Svenska kyrkans grafiska profil, som i sig är inspirerad av de liturgiska färgerna. På sikt är det tänkt att de som har behörighet som redaktörer i församlingarna ska kunna skapa egna rum, exempelvis ett eget hörn där man tänder ljus för Syrien. Det ska då gå att se antalet ljus som tänts för Syrien.

Bönewebben populär
Den nya bönewebben är ett modernare verktyg med mer teknik än den gamla och är enklare att jobba med för de som administrerar det. Den första versionen som kom 2009 började bli gammal, svårsökbar och fungerar inte optimalt för mobil och surfplattor. Webben behövde uppdateras. Ursprungligen byggdes den för kyrkovalskampanjen samma år.

– Den blev så populär att den fick vara kvar! Bönewebben blev en kampanj över all förväntan och underlättade människors kontakt med Gud i våra digitala kanaler. Men den behövde förnyas, säger Maria Svensk.
 
132 000 böner
På bönewebben har det i genomsnitt skrivits 50-100 böner dagligen. Genom åren har det blivit drygt 132 000 böner. Webben har också fått uppmärksammade utmärkelser, som Epica D-or 2009, Europeen premier international creative awards för utomordentlig kreativitet.

Skapare av bönewebben är reklambyrån Forsman & Bodenfors. – Forsman & Bodenfors föreslog inför det stundande kyrkovalet att göra en del strategiska satsningar. De ville sätta en lampa på Svenska kyrkan och var modiga att välja ett ämne som bön. Ibland är vi nog själva dåliga på att prata om Gud. Det var roligt att förslaget kom utifrån, funderar Maria Svensk.
Roland Asplund

Se den nya bönewebben här>>

Från POSKs vision och program:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.

2017

I dag avslutades Världens fest i Karlstad med en härlig utomhusmässa i strålande sol. En fin avslutning.

Men det blev ingen boll som gick vidare till nästa stad. Inte som när Växjö lämnade vidare till Malmö och sedan när Malmö lämnade vidare till Karlstad. Denna gång berättade bara ärkebiskop Anders att inget är bestämt. Men det kommer att hända saker.

Troligen blir det 2017. Ett år med två stora händelser. Dels (som varje välinformerad POSKare vet) är det kyrkoval den 17 september 2017. Men det är också reformationsjubileum. Något som Svenska kyrkan firar och som man framförallt firar i Tyskland, Wittenberg, med ett Lutherdecennium. Med ett nytt tema varje år.

Men Sverige kommer också att fira och information om vad som gjorts och vad som väntar finner du på webbsidan om jubileet.

Så vi får vänta och se vad när och var Världens fest dyker upp nästa gång!

Svenska kyrkan Lutherjubileum>>

Lördag på Världens fest #vf14

Hela dagen i dag har vi haft bemannat på vårt utställningsbord på Världens fest>>. Många POSKare har kommit fram och hälsat – det har varit jätteroligt. Vi har också fått många spännande samtal från obundna grupper som letar tillhörighet och frågor från människor som vill veta vad vi står för.

Här kan du läsa hela vårt program>>

En aktivitet har jag hunnit med under dagen. Det var en teater med Bibelberättelsernas hus>>: Den förlorade sonen. En uppsättning som gjort i samarbete med personalen i Barnens katedral i Karlstad>> och Västanå teater>>.

Det var en fantastisk uppsättning och jag hoppas att det kan sprida sig vidare till fler ställen i Sverige.

Jag hann också gå upp och titta på utställningen som gjorts av
ungdomsledare från flera länder i Afrika och samt från Sverige. De unga
ledarna har talat om jämlikhet, gender (kön) och mångfald. Hur det ser
ut i sina egna länder, vad som är orsaken till att det ser ut som det
gör och vad konsekvenserna har blivit.

Det var mycket spännande att höra vad de kommit fram till. Jag blev guidad av en ung ledare från Sydafrika som berättade för mig om projektet.

Just nu har jag en kort paus. Utställningen är slut och om en stund är det mingel följt av flera olika gudstjänster.

Gå gärna in på vår facebook-sida och titta på foton. Jag har försökt att fota många av de POSKare som kommit förbi, har inte hunnit med alla tyvärr.

Facebook-foton>>

En styrelseledamot, två motioner och många POSKare

I dag har varit en oerhört intensiv dag.

Det började med att jag satte upp POSKs utställningsbord i utställningshallen på KCCC i Karlstad. Sen blev jag avlöst där. Gick till Norrstrandskyrkan och var med på kyrkomötesträffen en stund som sedan avlöstes av årsmötet.

Nära 70 personer slöt upp på årsmötet. Det var roligt.

Årsmötet beslutade att välja in Eva Noreborg, Uppsala, istället för Emma Hedlundh som hade avsagt sig omval. Två motioner förelåg på årsmötet. En om fairtrade och en om stadgar. Båda motionerna bifölls av årsmötet efter liten diskussion.

Årsmötet fick också ta del av den planering som styrelsen gjort inför mandatperioden och en valanalys.

Efter årsmötet så var det snabba puckar tillbaka till KCCC och vår monter. Många POSKare har kommit och sagt hej, både gamla välkända och nya! Väldigt roligt. Är du i Karlstad i morgon så titta gärna in. Flera roliga samtal om POSK och kyrkovalet har vi också haft med intresserade.

På kvällen var vi allihopa i Löfbergs arena. Inte för att se Ishockey utanför att fira gudstjänst tillsammans. Det är ganska mäktigt att få sjunga psalmer och mässmusik till full orkester och 300 personers kör – förutom oss 3000 personer som var med på gudstjänsten.

I morgon är det fullt program. Massor att välja på. Jag ska mest stå i vår monter, men ska försöka hinna med någon programpunkt också.

Gå in och titta på vårt twitterkonto och vår facebooksida för att se alla foton. Jag ska försöka ladda upp dem senare också via flckr.

 

Att kunna göra skillnad

I dag måste jag få dela med mig av en bloggpost från Svenska kyrkans internationella arbete. Det är läkaren Mats Målqvist som skriver och berättar om projektet om mentorsmammor i Siphilileprojektet i Swaziland

Hur viktiga våra mammor är för våra liv kan inte nog betonas. I
samband med att mors dag firas i Sverige passar vi på att uppmärksamma mammorna i Swaziland där många gravida kvinnor och nyblivna mödrar lever i utsatthet. För dem är mentormammorna i Siphilileprojektet betydelsefulla förebilder.
(…)

När vi åker tillbaka i bilen är även Phumzile märkbart lättad. Jag lovordar henne för att hon idag har gjort en stor skillnad. Att hon genom sin närvaro och sitt engagemang för sin klient inte bara har löst ett medicinskt problem utan också gett lite av hopp tillbaka. Phumzile har nu arbetat som mentormamma i fyra månader, och hon berättar att hon i början inte visste vad hon skulle kunna bidra med. Att hon första dagen hon skulle ut i fält varit jätterädd. Vad hade hon att komma med?

Men sen berättar hon att hon sagt till sig själv att bara berätta om det hon lärt sig på träningen, så fick det bli som det ville. Första dagen hade varit en stor överraskning för henne. Hon märkte direkt att kvinnorna hon träffade lyssnade på henne, att det hon sa var viktigt och gjorde skillnad. Nu är hon stolt över att vara en ”Siphilile woman”, och efter dagens tur till sjukhuset har hon all anledning att vara det än mer. För idag har vi gjort skillnad på ett rätt tydligt sätt. Kanske känns det inte så varje dag, att det vi gör verkligen förändrar.

Men Phumzile, Constance och de andra mentormammorna kommer fortsätta att träffa kvinnor och barn i utsatta situationer, fortsätta att finnas närvarande,
lyssna och ge råd. Och ibland är det just det som gör en livsviktig
skillnad.

Läs hela bloggposten här: Idag har vi gjort skillnad>>:

Detta är ett av alla viktiga projekt och verksamheter som Svenska kyrkans internationella arbete driver och stöttar! Det gör mig stolt att tillhöra Svenska kyrkan!

Ur POSKs vision och program:

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK anser att de administrativa kostnaderna helt ska överföras till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige. Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. POSK anser att pastoraten bör anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Foto: IKON