Världsböndagen

Första fredagen i mars varje år firas Världsböndagen. Då firas Gudstjänster med samma tema i mer än 170 länder runtom vår jord och böner bedjes på mer än 1000 språk. Allt tar sin början när gryningen kommer i Tonga och slutar i Alaska. I Sverige är det Sveriges ekumeniska kvinnoråd som står bakom Världsböndagen och samlas på ca 400 platser runt om i landet.

Årets tema är ”Har jag varit orättvis mot er?”. Programmet har förberetts av kvinnor i Filippinerna och handlar om rättvisa.  Under gudstjänsten läses bibelordet från Matteusevangeliet som gett årets tema och böner bedjes. I Sverige samlas kollekt in till i huvudsak utbildningsstipendier för kvinnor i fattiga utvecklingsländer. Förra året (2016) kunde 190 000 kronor delas ut till olika projekt i 15 länder.


Årets temabild ”En glimt av den filippinska situationen” har skapats av filippinskan Rowena ”Apol” Laxamana-Santa Rosa.

”Gud har slösat resurser – både materiella och mänskliga – över Filippinerna. Gud är den som tillgodoser allas behov i hela Skapelsen. Så fungerar Guds rättviseekonomi, till skillnad från den ekonomi där de starka och mäktiga lägger beslag på Guds resurser för egen del. Guds rikes resurser är till för alla, även dem som inte erkänner det.”

Dessa ord är konstnärens egna om hennes bild som hon skapat inför årets världsböndag. Konstnären är 32 årig hemmafru och medlem i Metodistkyrkan i Filippinerna. Hon är helt självlärd som konstnär men drömmer om att studera vidare. Kvinnor är Apols favoritmotiv när hon målar, eftersom ”alla kvinnor är vackra”. Hennes bilder används inom olika verksamhetsgrenar i hennes kyrka.


Vi ber tillsammans – över hela vår jord:

Kärlekens Gud, dessa frukter är en symbol för din befriande kraft som gör att rättvisan segrar när tiden är mogen. Gud, förvandla vårt folk och vårt samhälle till en kärleksfull och barmhärtig gemenskap. Livets Gud, du som förvandlar frön till frukt, vi ber för dem som deltar i såddens mysterium och skördens glädje. Gör så att våra frön av rättvisa frodas likt en planta vid det levande vattnet, din nåds källa. Vi ger dig våra händer för att vi ska fortsätta plantera och ge näring tills skördetiden kommer. Rena oss. Förvandla oss. Befria oss. Bevara vår skörd. Använd oss efter din vilja, till din ära.
Amen

Lämna ett svar

XHTML: Du kan använda dessa taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>