fbpx

Riktlinjerna – hur märks de i utbudet?

Vid den här tiden har ni säkert, precis som jag, märkt att många stift och/eller församlingar på olika sätt gör reklam för konfirmationsundervisningen. Det är utskick, annonser, jippon av olika slag, samlingar, gudstjänster, konserter och YouTube-filmer.

Ingången är lite olika. Några pratar mest om att få ställa livets stora frågor. Några pratar mer om miljö och rättvisa. Andra är mer tydliga om att det också handlar om Jesus och Gud.

Finns det rätt eller fel?

2007 antog Kyrkostyrelsen riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete. Du kan läsa dokumentet här:

http://issuu.com/posksvenskakyrkan/docs/riktlinjer>>

Det är tydligt att det finns ett undervisningsuppdrag i alla församlingar. Att varje församling har en uppgift att sprida evangeliet.

sr.se: Bara 1 av 3 konfirmerar sig>>

sr.se: Kyrkan hittar nya vägar att nå unga>>

sr.se: Populärt med konfirmation>>

Här är ett litet utbud av den information som nu finns tillgänglig.

 http://svenskakyrkan.se/konfirmation>>

https://www.svenskakyrkan.se/goteborg/konfagbg>>

 

https://www.svenskakyrkan.se/umea/konfirmation>>

https://www.svenskakyrkan.se/harnosanddomkyrko/konfirmation>>

http://www.svenskakyrkan.se/karlstadsstift/konfirmation>>

 https://internwww.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=45935>>

Ur POSKs vision och program:>>

Svenska kyrkan har uppdraget att ge tron vidare i varje tid. POSK anser att det är nödvändigt med en genomarbetad missionsstrategi som är välkomnande och sändande, där varje människa uppfattas som en gåva och en resurs i församlingen. För dem som i vuxen ålder närmar sig kyrkan ska församlingen kunna erbjuda en genomtänkt och inbjudande vuxenundervisning där människor möts med respekt och erbjuds stöd att växa i kyrkans tro och gemenskap.

För en öppen folkkyrka är det angeläget att skapa relationer med så stora delar av befolkningen som möjligt. Detta sker genom de kyrkliga handlingarna vid avgörande tidpunkter i människors liv – dop, konfirmation, vigsel, begravning – och genom själavård, diakonal/social verksamhet, undervisning, kulturaktiviteter samt delaktighet och ansvarstagande i samhället. Centrum i kyrkans liv är gudstjänsten – utan gudstjänst ingen kyrka. 

Öppenhet, närvaro, hopp

I dag är det tredje söndagen som SVT sänder gudstjänster från Biskopsgårdens kyrka.

I veckan skedde det vansinniga skottdåden i Biskopsgården. Inte många meter från Biskopsgårdens kyrka, på Vårväderstorget.

Kyrkoherden Kristian Lillö har skrivit på sin blogg Prosten Lillös tankar>>. Han skriver:

Men nu ligger svart slöja över älskat Vårväderstorg i Biskopsgården. Människor står förlamade. Hemma sitter familjer i otröstbar smärta. På torget knäböjer människor en efter en, med blommor där dåden hände igår.
Gråter, stirrar tomt. Ja idag har det varit en lång sorgens dag.
Uppförsbacke. Några talar om att flytta, bort.
Men i allt som nu sker, ber vi torgets Gud om hjälp så att människor vågar och vill stanna kvar.
Att torgets Gud ger ny kraft. Att ögon öppnas än mer. Att nolltoleransen mot våld och vapen blir en självklarhet.
Att alla goda krafter fortsätter kämpa. Att relationer stärks. Att
torget får en ny vår – och sorg får förbli sorg och aldrig förvrids till
hämnd.

Jag har nu under eftermiddagen tittat på gudstjänsten från Biskopsgården (eftersom jag var i min kyrka på förmiddagen).

Eftersom dessa hemska dåd har hänt precis bredvid den kyrka som TV-gudstjänsten sänds ifrån så tänkte jag att man borde säga eller göra något när gudstjänsten sänds. Att vara närvarande, öppen och inge hopp.

Nu vet inte jag om något sas precis innan gudstjänsten började sändas. Det var i alla fall inte med något på SVT-play.

Det här är ett problem! Det är ett stort problem att gudstjänsterna spelas in så lång tid i förväg att när det händer akuta saker så märks det inte i gudstjänsterna. Det blir inte bra! Jag har gjort samma reflektion vid ett annat tillfälle. Jag tror att det hade hänt något i Malmö (tror att det var radiogudstjänsten den gången). Det fanns ingen kommentar eller koppling till det som hänt i veckan den gången heller.

Hur kan och ska vi hantera detta? Jag tycker det är ett stort problem!

Jag återvänder till ett förslag som jag har drivit under många år (och nu vill jag vara tydlig med att detta är mitt förslag och inget som står i POSKs program eller som POSK har drivit).

Jag tycker Svenska kyrkan ska ha en egen radio och/eller TV-kanal. I dag finns det en mängd olika möjligheter att synas och finnas till för medlemmarna. Kyrkan borde använda sig av alla kanaler som finns tillgängliga, tycker jag!

Många i vårt avlånga land har endast "pyjamas"kyrkan (som vi kallar TV-gudstjänsten hemma) som sin enda församling. Därför måste även den kyrkan vara aktuell, öppen, närvarande och hoppingivande.

Jag tycker därför inte att det funkar så bra när en församling går in och gör fyra veckor gudstjänster (på två dagar) och sätter in alla klutar på körer och musikaliska inslag – jag saknar regelrätt undervisning.

Nej, det här tål att tänka över. Det klingar falskt när vi inte kan visa att vi är närvarande i vardagen när den händer. (Och jag vet att det händer saker och sker möten i Biskopsgården och Lundby församling)

Ur POSKs vision och program:
Kyrkans tro tar sig uttryck i en församlingsgemenskap med ett levande
gudstjänstliv som centrum. Att bygga levande och missionerande
församlingar på dopets grund är kyrkans viktigaste uppgift och en
gemensam kallelse för alla som tillhör kyrkan. Gudstjänsten är hela
församlingens gåva och ansvar.

 Uppdaterad 23 mars

Kyrkans Tidning: Lundby församling möter statsministern>>

Följer du Svenska kyrkan i sociala medier?

Från Svenskas intranät hittar jag följande information om var du kan följa Svenska kyrkan på sociala medier.

Följer du Svenska kyrkan i sociala medier?

Vi har ett nytt konto på instagram där vi delar nyheter från Svenska kyrkan. Det mesta är från nationell nivå, men vi puffar även för nyheter från andra delar av organisationen.

Det nya instagramkontot heter Svenska kyrkan delar.

På kyrkokansliet i Uppsala arbetar en nationell sociala medierredaktion, men medverkan  i sociala medier är stort i hela landet.​

Vill du veta mer? På svenskakyrkan.se får du en översiktlig bild av de sociala medier där vi finns med.

Vill du få mer fakta om de olika sociala medierna, och om hur och var Svenska kyrkan är med och kommunicerar, då har vi sidor på intranätet för vart och ett av medierna:

X

Dokumentid: 856508- Webid: 27325 – Unitid: 2147483460

Pyjamas-kyrkan – vad är det som gäller?

När det är så här många helgdagar på rad så är det inte alltid som man orkar upp till sin vanliga kyrka. I min kyrka har vi gudstjänst kl 10.00. Det tycker jag oftast är superbra – men ibland blir det att jag istället går på det som vi hemma hos oss har börjat kalla "pyjamas-kyrkan". Det vill säga den gudstjänsten som visas på TV kl 10.00.

Jag har vid flera tillfällen skrivit om just TV-gudstjänsterna. TV-gudstjänsterna är ett oerhört svårt forum. Men jag fortsätter att fundera på dem.

Till exempel – om jag inte har någon möjlighet att själv ta mig till kyrkan och TV-gudstjänsten är min enda möjlighet att gå i kyrkan. Kan jag då fira nattvard med den församlingen i TV? Eller gäller bara nattvarden för dem som är närvarande i rummet?

Kan man fira nattvard tillsammans om man till exempel bestämt det innan. Om man har en ungdomsgrupp i en stad och en ungdomsgrupp i en annan stad eller land – kan man då fira gudstjänst och nattvard tillsammans? Om en präst på det ena stället läser inledningsorden?

Det finns säkert kloka teologer som kan svara på den frågan.

För vad jag (om många andra) än tycker och tänker om TV-gudstjänsten så är det den enda gudstjänsten som många människor har möjlighet att komma till.

Det är spännande att se och vara med hos olika församlingar och se olika uttryck. Att se mångfalden som våra församlingar kan erbjuda.

Men ibland tänker jag att det kanske vore bättre med en församling. Där man lär känna gudstjänsten, gudstjänstformen, prästen och församlingen. Där konceptet fungerar för TV-mediet och där man kan känna sig "hemma" precis som vi gör i våra församlingar.

Och så var det där med vem som är med och inte – om nattvarden och deltagande. Är det bara rumsligt eller är det också över TV-mediet eller över internet?

Foto: IKON

Kristendomens historia

Har du sett att det går en serie på SVT den här julen om Kristendomens historia? Det är brittisk TV som producerat och jag tror att det här är en repris. Men det spelar ingen roll, det är faktiskt en väldigt bra genomgång av kristendomens historia i sex program. Så här står det på SVT webbsida:

Kristendomens historia

I sex avsnitt får vi följa med på en resa genom kristendomens historia.

Diarmaid MacCulloch, religionshistoriker tar oss med på resan. Första delen handlar om de första kristna. Uppstod verkligen kristendomen i och med att aposteln Paulus reste till Rom från Jerusalem för att förkunna Jesu lära?

I första avsnittet berättascatt kristendomens ursprung snarare låg mycket längre österut och att dess högsäte kan ha funnits i Bagdad i stället för i Rom.

Del 2: Katolicismen. Rom är centrum för över en miljard människor som är katoliker och det är mer än hälften av jordens kristna. Men hur kunde en liten judisk grupp från Palestina som predikade ödmjukhet och enkelhet på 100-talet blir en så mäktig och inflytelserik världsreligion?

Del 3: Ortodoxi. Man brukar tala om två grenar av kristendomen: protestantismen och katolicismen. Men den ortodoxa kyrkan blomstrar i både Ryssland och på Balkan med över 150 miljoner medlemmar i världen och skiljer sig från den protestantiska och katolska tron. Den dubbelhövdade örnen är den ortodoxa kyrkans symbol och finns överallt. Vad betyder den?

Del 4: Reformationen. De första protestanterna ansågs mycket farliga och radikala som slet den katolska kyrkan i två stycken. Kristendomen delades i två grenar: En baserad på auktoritet och lydnad och den andra på individens eget samvete. Vilka var de första att protestera mot kyrkans överhet och som rev ned statyer av helgon och som tillät präster att gifta sig?

Del 5: Evangelikalismen. Den evangeliska protestantismen har spritt sig över världen med snabb hastighet. Den evangeliska explosionen har drivits av ett sökande av direkt känslomässigt förhållande till Gud och är en protestantisk riktning som förenar bibeltroende med väckelsefromhet och betoning av helgelse.

Del 6: Tvivlet på Gud. Skepticism har förändrat den västliga världen och förändrat kristendomen. Var har det religiösa tvivlet kommit ifrån? Beror bristande tro på vetenskapens framsteg eller på kyrkans inblandning i skandaler och konflikter? Men trots det har kyrkan tvingats inse sanningar om sig själv, som kanske kan leda till en förnyelse. Seriestart 24 december 15.00 i SVT2 och SVT Play.

Serien går alltså att se på SVT play och du hittar avsnitten här

http://www.svt.se/kristendomens-historia/se-program/

http://www.svt.se/kristendomens-historia/se-program/del-1-582?autostart=true

 

Nya kanaler når unga

Det är viktigt att Svenska kyrkan använder flera kanaler för att nå ut till människor. Inför och under julen är det många människor som mår dåligt och känner sig ensamma och kan då behöva samtalsstöd. Sedan september i år så erbjuder Jourhavande präst hjälp via chatt på datorn eller möjlighet att få e-brevsvar.

Så här skriver Svenska kyrkan i ett pressmeddelande>>

Antalet samtal till jourhavande präst i Svenska kyrkan har ökat jämfört med 2013, från i snitt 190 samtal/natt till 215. Dessutom har jourhavande präst fört i snitt nära 10 chattsamtal/kväll och tagit emot 1,5 digitalt brev/dygn i de två nya kanalerna som öppnades 1 september för att nå yngre människor.

Vid årets slut kommer cirka 78 000 telefonsamtal, lika många män som kvinnor, ha tagits emot av jourhavande präst via 112, en ökning med cirka 10 % från förra året. Drygt 40 samtal varje natt kommer från människor med så stark ångest och oro att risken finns att det utvecklas till livshotande, om man inte får samtalsstöd. I snitt 8-9 samtal/natt är akuta kris- och självmordssamtal.

– Jourhavande präst fyller en oerhört viktig funktion i vårt samhälle, inte minst under adventstiden då vi får fler samtal än under själva julhelgerna, säger Monica Eckerdal, samordnare för Jourhavande präst.

– Advent är en tuff tid för den som oroar sig mycket inför jul. Det finns så många förväntningar inför julen, och med många helgdagar i följd blir det också en belastning för den som till exempel inte har någon att dela julen med. Det som blir en bonus för den som finns i en gemenskap kan blir oerhört tungt att uthärda för den som står utanför gemenskapen, säger Monica Eckerdal.

Det är få unga som söker sig till jourhavande präst per telefon. Eftersom unga människor kommunicerar via nätet satsar Svenska kyrkan, sedan 1 september, på två digitala kanaler för att unga människor – och döva – i kris skall hitta till jourhavande präst. Alla tre kanalerna –  telefon, chatt och digitalt brev (se nedan), är öppna som vanligt under de kommande helgerna.

– Vi ser redan nu att det är yngre som vänder sig till de nya kanalerna, främst chatten, säger Monica Eckerdal.

Jourhavande präst är en tjänst som Svenska kyrkans församlingar erbjuder gemensamt, med präster från olika delar av Sverige. Vem som helst kan höra av sig, oavsett tro och etnicitet, och man får vara anonym.

Chatten nås via svenskakyrkan.se/jourhavandeprast, måndag-torsdag kl 20-24. Där finns också möjligheten att skicka ett digitalt brev som besvaras inom 24 timmar. Inget av det som skrivs sparas och prästen har absolut tystnadsplikt också på nätet.

Telefonjouren är öppen varje natt kl 21-06, och nås via 112 (SOS Alarm). Samtalet är gratis.

Foto: Svenska kyrkan Magnus Aronsson

Ur POSKs vision och program>>:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det
behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel
i skolan och i gemenskapen på internet.

OMG

OMG – betyder Oh my God och är en förkortning som används när man skriver korta meddelanden via SMS eller andra sociala medier. Det finns en massa liknande förkortningar som används, så ibland kan ett meddelande se helt obegripligt ut – men för den som klarar av att läsa ut förkortningarna så blir det fullständigt begripligt.

Nu har Svenska kyrkan skapat en sida på internet som heter OMG – en sida där man riktar sig mot unga människor, där de kan ställa frågor och få svar. Ungefär som Bibelsajten som las ner för några år sedan.

http://omg.svenskakyrkan.se/

Så här skriver Svenska kyrkan på sitt intranät om OMG-sidan>>:

OMG (Oh My God) är en sajt för ungdomar med frågor och svar om Svenska kyrkan, livet och kristen tro. Under våren har fokusgrupper hjälpt till att utvärdera webbplatsen och nu är det dags att börja lansera den.

Länk till webbplatsen: omg.svenskakyrkan.se
Från och med den 3 november 2014 finns det resurser redo att besvara de frågor som kommer in till sajten inom tre dygn. Dessa är i startskedet kommunikatörer och präster, men vilka som besvarar frågorna ska senare anpassas efter vilka frågor som kommer in.

Dessutom omarbetas frågan och svaret för att passa in på sajten. På det sättet utökas materialet hela tiden och sajten växer med hjälp av besökarna. 
 
Bakgrund
Sajten OMG är utvecklad av kyrkokansliet i Uppsala tillsammans med det externa företaget Phosworks.

Målet med sajten är att skapa en digital plattform där ungdomar från 13 år och uppåt får svar på sina frågor om Jesus, kristen tro och Svenska kyrkan. I sin första version är sajten en ”fråga-svar-webb” där man kan få svar på sina egna frågor och samtidigt få del av andras frågor och funderingar.

Från och med november 2014 är det tänkt att de som ställer en fråga på sajten ska få ett personligt svar inom tre dygn. Dessutom omarbetas frågan och svaret för att passa in på sajten. På det sättet utökas materialet hela tiden och sajten växer med hjälp av besökarna.  

Förhoppningsvis kan OMG bli ett komplement till konfirmandundervisning och skolundervisning.

Testperiod våren 2014
Under våren 2014 pågick en testperiod där bland annat konfirmationsgrupper, ungdomsgrupper och Svenska kyrkans unga har bidragit med tankar och utvecklingsidéer.
Fokusgrupperna svarade bland annat på frågor om sajtens utseende, namn och innehåll, samt vad det tycker att Svenska kyrkan ska satsa på om vi ska fortsätta utveckla digitalt material för ungdomar. 

Tack vare testperioden har vi en hel del tankar och idéer kring hur vi kan utveckla OMG, både tekniskt och innehållsmässigt. Just nu pågår dock ingen utveckling av sajten. 

Jag tror personligen att det är jättebra att Svenska kyrkan finns på många olika arenor. Det pågår ett fantastiskt arbete i våra församlingar med kompetenta församlingspedagoger, präster och diakoner samt frivilliga som möter ungdomar varje dag. Men vi måste också finnas på de arenor där ungdomar som inte kommer till våra verksamheter finns. Det här är ett sätt!

Ur POSKs vision och program>>:
Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.

Väldigt social

Sitter på 6-tåget från Göteborg mot Uppsala. Den här helgen ska jag vara med på Kyrkomusiksymposiet och det ska bli väldigt spännande. Jag hade tänkt att vi skulle ha ett utställningsbord, men av olika anledningar blev det inte så. Jag hoppas att de som är intresserade av vad POSK vill med kyrkomusiken ändå kan komma och prata med mig.

Vi skriver ju i vår vision och program:

Musiken i kyrkan är ett redskap för att utforska, förmedla och fördjupa tron. Detta ska ske med hjälp av en musikalisk bredd. Musiken är en viktig del i vårt gudstjänstliv och tillför en dimension som förstärker och förtydligar evangeliet om Jesus Kristus.

Sveriges Kyrkosångsförbund är Sveriges i särklass största körorganisation och körsång är en av Svenska kyrkans största ungdomsverksamheter. Svenska kyrkan är en betydande aktör i det offentliga kultur- och musiklivet i landet. POSK vill med kraft verka för att stärka musiken i församlingarna.

Men jag får berätta mer om Kyrkomusiksymposiet senare i helgen.

Nu vill jag lyfta en rolig grej jag hittade i mitt flöde. Det är Martin Garlöv (en av våra duktiga POSKare i Uppsala stift) som delar med sig av vad han hittat. Påve Franciskus videochattar i en Google Hangout med ungdomar från fem kontinenter, samtidigt!

Who are you video-chatting with? Oh, just with Pope Francis>>

Det här är ju bara så lysande bra! Självklart ska man använda alla nya medel för att nå ut.

Jag har inte hört om någon av våra biskopar har gjort detta, chattat i en hang-out, men jag vet att flera biskopar har ett ungdomsråd som de träffar regelbundet.

Men det är väl hög tid att åter försöka sammanställa en lista över hur sociala våra biskopar är. Jag gör ett försök här (garanterar inte att den är komplett!).

Ärkebiskop Antje Jackelén

Biskop Per Eckerdal, Göteborgs stift

Biskop Tuulikki Koivunen Bylund, Härnösands stift 

Biskop Esbjörn Hagberg, Karlstads stift 

Biskop Martin Modéus, Linköpings stift

Biskop Hans Stiglund, Luleå stift 

Biskop Johan Tyrberg, Lunds stift

Biskop Åke Bonnier, Skara stift

Biskop Eva Brunne, Stockholms stift

Biskop Hans-Erik Nordin, Strängnäs stift 

Biskop Ragnar Persenius, Uppsala stift

Biskop Sven-Bernhard Fast, Visby stift

Biskop Thomas Söderberg, Västerås stift 

Biskop Jan-Olof Johansson, Växjö stift

Ni som går in på länkarna kommer att upptäcka att många av de twitterkonton som finns för biskoparna inte är i bruk.

Det är några få biskopar som är mycket flitiga på de sociala medierna, några är där sporadiskt och några är där inte alls. Om detta kan man tycka olika – men tror inte ni att Jesus hade använt alla de till buds stående medlen för att sprida sitt budskap om han hade haft det?

Nu använde han sig av den metod som fungerar bäst – mun till mun-metoden. Det är samma metod som vi använder i de sociala medierna, det är bara forumet som är annorlunda.

Jag hoppas att vi får se betydligt fler av våra biskopar ute i de sociala medierna, också! Deras olika röster behövs för vår Svenska kyrka!

 

Chatta med jourhavande präst

I tidevarv där de sociala medierna finns i princip i varje persons ficka utökar Svenska kyrkans sina möjligheter att nå jourhavande präst. Så här skriver man i sitt pressmeddelande:

MyNewsDesk: Nu kan man chatta med jourhavande präst>>

Jourhavande präst i Svenska kyrkan utökar sin tjänst genom att öppna två nya kanaler för kontakt. Från och med måndag är det möjligt att chatta med och skriva digitalt brev till Jourhavande präst.

Den 1 september öppnar Jourhavande präst två nya kanaler på nätet: chatt och digitalt brev. På svenskakyrkan.se/jourhavandeprast kan man nå Jourhavande präst via en chatt, måndag-torsdag mellan kl 20-24, eller skriva ett digitalt brev och få svar inom 24 timmar. Ingenting av det som skrivs sparas och prästen har absolut tystnadsplikt också på nätet. Jourhavande präst via telefon når man som förut via 112 varje dag kl 21-06.

Nollvision för självmord
– Idag kommunicerar många, framförallt unga, mer via nätet än via telefon.  Därför är det viktigt att det också ska finnas möjlighet att nå Jourhavande präst via Internet, säger Monica Eckerdal, nationell samordnare för Jourhavande präst.
– Genom att utöka Jourhavande präst med ytterligare två kanaler vill Svenska kyrkan bidra till att samhällets nollvision för självmord kan bli verklighet. Antalet självmord har ökat och det är djupt oroande, säger hon.

Hjälp för döva
De utökade tjänsterna förbättrar kontakten med till exempel döva som tidigare behövt tolk i sin kontakt med Jourhavande präst. Att utöka tjänsten med två kanaler är ett sätt att erbjuda större möjlighet till kontakt och stöd när det krisar och livet känns tungt.

Bra att Svenska kyrkan använder fler kanaler så att människor kan få möjlighet att få andlig och själslig hjälp i svåra stunder.

Ur POSK vision och program:
I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och innebär att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Nöden är skiftande och behoven är stora, och ska inte och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra. POSK anser att det bör finnas minst en diakon i varje pastorat.

Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Finns Gud? Ja!

Tänk om det vore så enkelt ändå…

Här är ett underbart YouTube-klipp med komikerduon Anders och Måns:

Visst vore det underbart om vi kunde svara så här enkelt på alla teologiska frågor. För det är ju så här många vill att biskopar och präster ska svara. Snabbt och enkelt, svart och vitt, ja eller nej, raka rör.

Men riktigt så enkelt är det ju inte alltid. För det kommer alltid en fråga till som ska besvaras.

Jag är glad att vi har våra präster, biskopar och teologer som svara på frågor. Även om jag inte alltid tänker som de. Även om jag också funderar "men hur tänkte du nu?"

Varje söndag i kyrkan borde vara den "söndagsskola" där vi får påfyllnad, tankeställare och får rådbråka vår tro men också vila och växa i den.

Så tanken slår mig – kunde inte biskoparna starta en "söndagsskola" på nätet? En "ge mig fem minuter om dagen och jag ger dig en ny kropp"-satsning? En text, en utläggning och några frågor och sen ett forum där man får dela tankar och idéer. Ja, ni hör, det är inte riktigt genomtänkt det här och jag vet inte hur man praktiskt skulle lösa det.

Men en idé kan vara att låta biskoparna en månad var om året ansvara för "biskopsbloggen". De lägger ett blogginlägg i veckan under den månaden. (De måste alltså bara göra fyra insatser under ett år!) Med undervisning. Och sen finns det ett forum för diskussion. Regelrätt bibelundervisning alltså. Med teologiska kommentarer och möjlighet att djupläsa för dem som vill.

Tja – det var min tanke.

Nu tänker jag i alla fall ta semester och därmed kommer bloggen ha semesterstängt ungefär en månad (om det inte skulle dyka upp något som jag bara måste skriva om.)

Vi ses i mitten på augusti!