fbpx

Prata med och inte om varandra!

De olika kyrkliga traditioner och inriktningar som ryms inom Svenska kyrkan utgör en rikedom, och förutsätter att alla är beredda att respektera varandras olika uppfattningar och att följa demokratiskt fattade beslut. Toleransen för oliktänkande behöver öka, liksom ödmjukheten hos dem som gör anspråk på att stå för den enda sanna uppfattningen i olika frågor. Vi i Svenska kyrkan behöver bli bättre på att hantera konflikter och härbärgera olika uppfattningar.

Så står det i POSKs program. Läs raderna igen…

Det här tänker jag på när jag läser artiklar, bloggar, twitter och facebookstatusar som både prisar och rosar valet av den nye ärkebiskopen. När personer på sin facebooksida pratar om att de sörjer, att de ska lämna Svenska kyrkan och när kandidaterna till ärkebiskopsstolen nästan framställs som okristna – ja, då blir jag ledsen.

De olika kyrkliga traditioner och inriktningar som ryms inom Svenska
kyrkan utgör en rikedom, och förutsätter att alla är beredda att
respektera varandras olika uppfattningar och att följa demokratiskt
fattade beslut.

Jag har förstått att svaren på de frågor som ställdes både av Kyrkans Tidning och i själva utfrågningen är viktiga – skulle då någon vänlig själ kunna sammanställa "facit" till mig, med rätt svar, så jag kan se om jag är "rätt kristen". Nu har jag i och för sig inte tänkt kandidera i något ärkebiskopsval – men det verkar som om det är väldigt viktigt hur man uttrycker sig och svarar och att det är genom några få frågor man är godkänd eller inte.

Toleransen för oliktänkande behöver öka, liksom ödmjukheten hos dem
som gör anspråk på att stå för den enda sanna uppfattningen i olika
frågor.

Jag blir ledsen när jag ser att det pratas om en kyrkosplittring. När det pratas om att lämna Svenska kyrkan. Att kyrkan inte skulle tro på Jesus. Jag vet inte vilka gudstjänster ni går i – men alla de gudstjänster som jag varit på talar om Jesus. Men jag kan hålla med om kritiken, den ska vi ta på allvar. Varje församling måste fundera över sitt centrum och sin uppgift.

Sen är ju frågan – hur många gånger behöver man nämna Jesus för att man ska räknas?

Jag hoppas att vi fortsätter att prata med varandra – inte om varandra. Jag hoppas att alla biskopar kan delta i alla sammanhang – inte bara några. Självklart ska biskoparna vara med i pridefestivalen – men de ska också åka på OAS-möte och andra inomkyrkliga arrangemang. De ska besöka Svenska Kyrkans Ungdom, OAS-ungdomar, EFS-ungdomar, Frizon och olika religiösa ungdomsläger. De ska helt enkelt finnas på alla kyrkliga arenor – inte bara några. Det är deras jobb!

Varför? Jo, de är nämligen biskopar för alla medlemmar. Inte bara vissa. De måste finnas, lyssna och få prata för olika grupper – inte bara vissa. För det är bara genom att mötas som vi kan lära känna varandra.

Vi i Svenska kyrkan behöver bli bättre på att hantera konflikter och
härbärgera olika uppfattningar. POSK har idéer för framtiden och vill
leda utvecklingen mot en kyrka som karaktäriseras av mångfald och
respekt.

Kyrkan – det är vi!

Kyrkan – det är vi!

”Ett enat folk på väg, ett enat folk med samma mål. Guds rike är på väg och redan finns det mitt ibland oss”

Så sjöng vi när jag var aktiv i Svenska kyrkans unga – eller Kyrkans ungdom som det hette de flesta åren jag var med. ”Vi” var viktigt och överbryggade oftast meningsskiljaktigheter och stiftstillhörighet. När vi samlades på riksmöten och årsmöten manifesterade vi både hopp, tro och mod inför framtiden. Där anade vi Guds rike; i samtalen i gemenskapen vid altare och runt lägereldar, i bönen och sången. Vi – barn och unga – var en väsentlig del av kyrkan och vi sjöng om framtiden, som vi tillsammans med Gud skulle forma.

Samtidigt var basen för de allra flesta av oss engagemanget i vår församling. Det var där vi möttes vecka efter vecka. Vi samtalade om bibel, tro och liv, vi bad och delade måltidsbordet både i församlingshemmet och i kyrkans kor. Där fanns en gemenskap och en mötesplats som bar i livets alla skiften. En växtplats som gjorde att många av oss vågade ta på oss uppdrag som ledare och förtroendevalda.

Så ser vår kyrka ut. Den basala gemenskapen är församlingen – utan levande församlingar – ingen kyrka. I våra gamla bekännelseskrifter står det att kyrkan är de heligas samfund, där evangeliet rätt förkunnas och sakramenten rätt förvaltas. De heligas samfund – det är vi! Vi alla döpta, troende och sökande: förtroendevalda, anställda, engagerade i alla åldrar.

Vår nuvarande kyrkoordning talar om att församlingen är den primära enheten i Svenska kyrkan. Församlingen har en grundläggande uppgift: att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. ”Syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas.”

Detta är vår gemensamma uppgift, vi i de heligas samfund. En uppgift som kan se väldigt olika ut och som innefattar allt ifrån att tillhöra en besöksgrupp, vara konfirmandledare, koka kaffe, sjunga i kören, vara gudstjänstvärd eller förtroendevald till att vara anställd och i sin tjänst planera gudstjänster, bjuda in skolklasser till kyrkan, leda kören, ansvara för församlingens fondmedel, möblera om eller klippa gräs. Och givetvis mycket mer.

”Ett enat folk på väg”, sången vi sjöng i ungdomsrörelsen, var ett sätt att uttrycka både längtan efter gemenskap och viljan ta sig an församlingens uppgift och bli en Guds medarbetare. Sången om vägen och framtiden med Gud har klingat genom århundradena.

”Vi kan inte tiga med det vi har sett och hört” sa enligt Apostlagärningarna (4:20) Petrus och Johannes och i första Johannesbrevet (1:3) läser vi: ”Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus”. Vi, de heligas samfund, kan helt enkelt inte låta bli att tala och sjunga om den befrielse och den kraft vi upplevt i gemenskapen med Kristus.

I POSK vill vi verka för levande församlingar och god samverkan mellan förtroendevalda, ideellt engagerade och anställda. Där gemenskapen kring Kristus står i centrum oavsett om vi samlas vid altaret, runt fikabordet eller i kyrkorådet. En gemenskap som bär både i den lokala församlingen verksamheten och i den vardag och det liv vi alla lever.

Lena Petersson
vice ordförande POSK

_____________

Lena Petersson är präst och lärare på pastoralinstitutet i Lund. Hon är också ordförande i POSK i Lund stift och vice ordförande i riksPOSK.