Vad är sanning?
Mitt inlägg om Marcus Birro igår fick några att reagera på POSKs facebook-sida. Någon tycker det är skönt att han lämnar, andra menar att han har rätt i sin kritik.
Och som jag skrev i går – Birro sätter tummen på saker som är viktiga för oss att lyfta och lufta och diskutera. Jag kan förstå hans kritik – men det jag ville vara tydlig med är att det minsann inte är så överallt!
Och vi är alla ansvariga för att hjälpa till att lyfta det goda och komma åt det dåliga!
Uppdaterad 11 juli kl 19.20:
Biskop Åke Bonnier skriver på sin blogg ett öppet brev till Marcus Birro:
Öppet brev till Marcus Birro>>
Jag blev uppmärksammad av Kyrkligating.blogspot.se>>, Patrik Pettersson, att den utmärkelse som ärkebiskop Antje Jackelén fick förra veckan i Almedalen av PR-förlaget Westander ("Hetast i Almedalen") var ett skolexempel på hur man kan skapa uppmärksamhet i media. Som Westander skriver själva i sin handbok. Westander uppger på sin webbsida att de har Svenska kyrkans som en av sina kunder.
Gör detta priset mindre värt? Gör det ÄB Antjes insatser mindre värda?
Jag tänker så här. Det hjälper oss att alltid ifrågasätta och fundera över vem som står bakom eller varför något händer. Så är det med allting. När vi hör på nyheterna om en undersökning som berättar att si och så många procent tycker någonting. Vem har gjort undersökning? Hur ställdes frågorna? Vem vinner på att undersökningen presenteras just nu?
Westander är ett PR-företag. De har själva valt ut och gjort en lista med personer/händelser i Almedalen de ville lyfta. De hade en jury. De valde ut biskop Antje som vinnare. Och de motiverade detta.
Jag tycker inte det förminskar ÄB Antje eller Svenska kyrkan. Jag tycker att vi kan vara stolta och sen hantera utmärkelsen för vad den är – ett PR-företag som gör en lista i Almedalen. Och om det nu är så att Westander har Svenska kyrkan som uppdragsgivare (oklart för mig hur det uppdraget ser ut!) så kan vi ju bara konstatera att de har lyckats.
Så en sak till… Du som gillar att planera i förväg. Nu har programmet för "Se människan"-scenen på bokmässan kommit. Nu har du möjlighet att planera in de scenprogram som du vill se.
Så här skriver Bokmässan på sin webbsida>>:
Nu är programmet på Svenska Kyrkans scen Se Människan klart. Fredspristagaren Desmond Tutu och Frans van der Hoff de Boersma, en av pionjärerna inom rättvisemärkning, finns bland de medverkande i programmet.
– I år har vi bland annat ett fredstema på Se Människan. Det handlar om fred mellan stater, men också om fred med andra människor, fred med Gud och fred med sig själv, berättar Mikael Ringlander, projektledare för Se Människan.
Bland de medverkande i programmet finns Desmond Tutu, Mpho Tutu och Frans van der Hoff de Boersma. Mpho och Desmond Tutu har tillsammans skrivit en bok om den svåra konsten att förlåta. Boken baserar sig på erfarenheter av försoningsarbetet efter apartheid och men också författarnas personliga erfarenheter av att möta våld och destruktivitet. De samtalar med ärkebiskopen Antje Jackelén.
Frans van der Hoff de Boersma är en av pionjärerna inom rättvisemärkning, Fair Trade. Han är katolsk präst och lever och arbetar som bonde bland mexikanska fattigbönder. van der Hoff de Boesma har skrivit en svidande kritik av det kapitalistiska system som tillåter att rika länder bygger sitt välstånd på att fattiga hålls utanför.
Här kan du planera ditt eget program>>
Se människan-scenen är Svenska kyrkans största arrangemang på annan scen än sin egen. Tusentals människor kommer till Svenska kyrkans monter under bokmässans fyra dagar för att höra författare prata om existensiella frågor utifrån sina böcker.
(Vill bara påpeka att 2017 är kyrkomötet flyttat så att det inte ska krocka med bokmässan)
Uppdaterad 11 juli kl 19:00
Med anledning av blogginlägget om ÄB Antjes pris "Hetast i Almedalen" (se ovan) så har det varit en lång debatt bland Svenska kyrkans informatörer i deras facebook-grupp. Det har nu föranlett PR-företaget Westander att klargöra hur priset utses och delas ut. Det har alltså inget att göra med att Svenska kyrkan skulle vara kund till företaget. Kyrkans Tidning skriver om det här: PR-byrå avvisar jäv med att ge ÄB Almedalspris>>