Kyrkofullmäktige i Uppsala pastorat, kandidat nr 8

Maria Eriksson

Lantmäteriingenjör, Helga Trefaldighets församling

Om mig

Förtroendevald och kyrkopolitiker blev jag för mer än 25 år sedan i Uppsala, och har verkat i kyrkofullmäktige, kyrkoråd och församlingsråd. Under innehavande mandatperiod är jag ledamot i kyrkofullmäktige samt i Helga Trefaldighets församlingsråd. Jag är kyrkvärd sedan 1998 i Helga Trefaldighets kyrka. Sjunger i Helga Trefaldighet motettkör. Jobbar på Uppsala kommuns lantmäterimyndighet, som ingenjör.

20250826_194721

Det här vill jag verka för inom kyrkan

Att bygga levande församlingar

Jag vill att Svenska Kyrkan ska ta vara på människors längtan och att få möjlighet att växa i tro på Jesus Kristus. Att församlingen och gudstjänstlivet ska vara grunden där allt arbete utgår ifrån, ideellt arbete likasom uppdrag som kyrkopolitiker.

Vara en plats för växande och lärande för de som väljer att arbeta inom Svenska Kyrkan i framtiden. Ta vara på ideella medarbetares engagemang, kompetens och initiativ. Låta fler unga få plats i beslutande organ.

Utveckla musiksamverkan mellan församlingarna. Låta flera körer göra gemensamma konserter tillsammans och kunna sjunga vid flera tillfällen i varandras församlingskyrkor.

Värna det viktiga kulturarv som våra kyrkor utgör samt att förvaltning av egendom ska vara långsiktig och bedrivas på ett etiskt och ekologiskt ansvarsfullt sätt.