Kandidat nr 5

Thomas Utby

63 år, Verksamhetschef/Begravningsentrepr., Skog

Om mig

Numera glad pensionär!
Har varit aktiv inom Svenska kyrkan under hela mitt liv. Först som ideell sedan som kyrkvaktmästare under många. Mina 30 sista yrkesverksamma år arbetade jag inom begravningsbranschen.
Svenska kyrkan för mig är väldigt viktig, den är en grund att falla tillbaka på i glädje och sorg, eller när något känns jobbigt eller tungt. Det vill jag att fler skall få ta del av.

Thomas-1

Det här vill jag verka för inom kyrkan

Självklart skall vi ha ett rikt gudstjänstliv med många olika varianter av gudstjänster.
Där man känner sig hemma, dit går man.
Musiken i våra kyrkor är oerhört viktig, det måste finnas körverksamhet, plats för konserter mm.
Vi kan inte blunda för att vi mer och mer måste ta ansvar och ställa upp som volontärer, där vi utan ersättning kan vara en hjälpande hand i att kyrkan skall leva vidare.
Alla åldrar skall få plats i våra verksamheter.
Kyrkan skall ledas av personer som delar dess tro med hela sitt hjärta och är delaktiga i gudstjänstlivet.

I min kyrka är alla människor välkomna, oavsett var i landet du besöker kyrkan!