Sociala medier – Facebook och annat

Här finns tips och idéer om hur lokalgrupper och stiftsföreningar kan jobba med Facebook och andra sociala medier.

Ladda ner

Tips och idéer om sociala medier (PDF) (Samma innehåll som texten nedan)

Några praktiska instruktioner, Facebook (PDF)

 

Sociala medier för lokala POSK-grupper – hur och varför?

Varför sociala medier?

Vi i POSK tror att vi har något viktigt att bidra med i kyrkan. Vi har saker vi vill berätta, och vi vill påverka. För att kunna göra det måste vi vara synliga och berätta vad vi vill, kan och gör.

2016 var 77 % av internetanvändarna aktiva på sociala medier. På sex år har andelen som dagligen använder sociala nätverk mer än fördubblats. Klart störst är Facebook, därefter Instagram.
Det här behöver vi förhålla oss till, om vi vill möta människor där de finns!

I det här dokumentet ligger fokus på Facebook, men samma principer gäller för andra sociala medier.

Våga vara ambassadör!

Vi själva är viktigast! Varje POSKare som finns på Facebook har ett eget ansvar för att synliggöra POSK och kyrkovalet. Vi når ut till våra vänner, till grannar och bekanta, och i våra nätverk.

Det är en stor möjlighet och samtidigt ett stort ansvar. Att vara tillgänglig i sociala medier innebär att vi som POSK eller enskilda snabbt kan nås av frågor eller kritik. Det ska inte behöva leda till att vi avstår från att använda sociala medier – här har vi unika möjligheter att nå ut till många, och särskilt de som finns utanför redan bekanta grupperna. Som individer kan vi

– dela information om POSK, våra kärnfrågor och vårt program – bidra till en nyanserad bild i diskussioner
- stå upp för vårt budskap, inte minst alla människors lika värde – berätta att vi själva kandiderar, att vi vill göra skillnad

Bra att tänka på är att många av oss har dubbla roller inom kyrkan. Det måste vi alltid ta hänsyn till när vi kommunicerar på sociala medier precis som i andra sammanhang. Vem företräder jag nu?

Några saker att tänka särskilt på:

  • –  Följ regler. Det är till exempel bara tillåtet att ha ett personligt konto på Facebook, inte flera.
Vill man vara aktiv men av olika skäl inte vill/kan vara det i eget namn kan man vara aktiv på den lokala POSK-gruppens sida, om det finns en sådan. Se nästa sida!
  • –  Sociala medier kräver särskilt gott omdöme. Att var ärlig och ta ansvar, stå för eventuella misstag och tänka på att många reagerar i affekt är viktigt. Vi behöver kunna hantera starka reaktioner på ett lugnt och sakligt sätt. Undvik ironi och internt språk som kan uppfattas som nedlåtande.
  • –  Alla kommer inte att hålla med oss, och det får vi respektera. Vi kan berätta vad vi tror på och står för. Att lägga mer fokus på att tala positivt om oss själva snarare än negativt om andra är en god grundhållning.
  • –  Skydda uppgifter som är personliga/interna och kan skada andra eller kyrkan.
  • –  Tänk på upphovsrätten för texter, bilder, logotyper mm. Länka till material eller dela vidare, eller 
ange källa mycket tydligt om det inte är möjligt att länka.

Hur kan POSK bli ännu mer synligt?

Ett ytterligare steg i sociala medier kan vara att göra en sida för den lokala POSK-gruppen. Det tar inte bort ansvaret från individen att stå för POSK i sina nätverk, men kan bli ett komplement. Alla har fortfarande som individer ansvar för att dela vidare sådant som publiceras på sidan men det kan bli enklare att komma på vad man kan dela, det kan få mer genomslag om flera skriver samma sak, och vi framstår som engagerade invidiver med gemensamt mål.

Tips & råd för lokala POSK-grupper som vill bli synliga på Facebook

Har ni bestämt er att ta ett steg till och även bli synliga som lokal POSK-grupp på Facebook?
Det är idag väldigt enkelt. I det här dokumentet finns en del tips och råd, och dessutom en del information som är bra att ha. Som en bilaga finns också en konkret instruktion för att starta en sida.
Det är en väldigt rolig uppgift ni har framför er – lycka till!

Skapa en Facebooksida, inte en grupp, för er lokala POSK-förening

På Facebook finns individuella användare, sidor, och grupper. Tidigare har sidor och grupper ibland använts parallellt, men över tid har det blivit allt större skillnad. Om du är van vid grupper kan det vara bra att veta att rekommendationen idag för företag, föreningar och organisationer är att starta en sida:

  •   Alla kan gilla en sida och få deras uppdateringar. Det finns ingen gräns för hur många som kan gilla en sida. I grupper finns det fler sekretessinställningar som kräver att du bjuds in i gruppen.
  •   En sida på Facebook dyker upp i sökningar på Google och syns för alla på Facebook. En grupp kan vara svår att hitta om du inte aktivt vet om att den finns och söker på den.
  •   En sida kan göra inlägg, gilla och kommentera som en sida. I en grupp är det du som privatperson som gör detta.
  •   Det blir en snyggare länk (webbadress) som sida och det är lättare att dela med sig av de
Utse administratörer/ansvariga och gör enkla rutiner 

Det kan vara en eller många som sköter sidan, men det ska helst inte hänga på en enda person. Sociala medier kräver ganska snabba reaktioner och visst engagemang och det är lättare att uppnå om man är flera. 
Några få gemensamma rutiner är bra att ha redan från starten:

  •   Hur ofta ska vi uppdatera – bra riktmärke kan vara 2-3 gånger per vecka i normalläget och kanske 4-5 gånger per vecka vid lokala satsningar eller när valet närmar sig. Inte mer än ett inlägg per dag ens då.
Kontinuitet är bra.
  •   Hur personliga ska vi vara? Prata igenom innan så ni är överens.
  •   Hur snabbt ska vi svara på frågor och kommentarer, vem ansvarar? Kritik ska få svar, sakligt och 

Att svara bra inom 48 timmar kan vara ett riktmärke, och det är långt bättre än att svara hastigt och lite ogenomtänkt
  •   Skriver vi under inlägg och svar med våra namn? (se Svenska kyrkans sida, där undertecknas inlägg och svar med /NN, redaktör, eller /NN, präst) 
Att ha tänkt igenom det här innan gör att det blir enklare både att ta på sig ansvar och att våga vara snabb när det behövs!
Vad ska vi publicera?

”Hjälp, 2-3 gånger per vecka låter så mycket. Inte har vi så mycket att berätta.” Jodå, det finns!
Vi har massor att berätta som engagerar de kyrkligt aktiva, de engagerade, de som är nyfikna, de som deltar i verksamheter, de som vill rösta av demokratiska principer men inte är så insatta… Olika inlägg kan ha olika målgrupper.

Tänk ut några (få, kanske 2-4) målgrupper och föreställ er en representant för varje målgrupp. Skriv som när ni pratar med just den personen. Visa bilder och dela länkar som just den personen vill se/höra/är intresserad av.

Generella råd:

  •   Lokalt är bäst, det engagerar! Lokala evenemang, lokal vinkel på nyheter, kommentarer till lokala händelser
  •   Människor! Presentera till exempel lokala kandidater med bild och en kort och engagerande text – citat, profilfråga, ”jag brinner särskilt för”
  •   Bilder och filmer fungerar bra
  •   POSK-info från andra håll och andra nivåer. En av styrkorna för POSK är överblicken och styrkan i att 
vara en stor helhet med många delar.
  •   Gemensam valinfo från kyrkokansliet är också bra att dela – ”så här gör du för att rösta”, så 
småningom kommer kyrkovalskampanjen med filmer och annonser

Hur når vi ut, hur får vi följare? 


Följare kommer när vi är synliga, engagerade och engagerande. POSK-sidan blir en egen individ på Facebook som kan skapa egna relationer till andra POSK-grupper, till POSK nationellt, till människor, kyrkor och lokala organisationer.

  •   Publicera bra och relevant innehåll.
  •   Följ andra, kommentera och var engagerad
  •   Svara på kommentarer
  •   Se till att länk till sidan finns med på info-material
  •   Engagera följarna med frågor
  •   Be följarna dela vidare, gör dem delaktiga

Bilder och filmer – vad får man publicera? 


Eget material är förstås enklast. Människor på bilder och som blir citerade ska ha gett sitt godkännande. Särskilt viktigt om det är barn. Enklast är att göra det till en rutin att fråga ”jag skulle vilja använda den här bilden på webb/facebook för POSK här i xx stad. Är det ok?” innan man tar bilden.

Är det ett lokalt arrangemang kan man göra en skylt som komplement. ”Vi tar bilder och kommer att använda dem bland annat på sociala medier”. Den som av något skäl inte vill synas kan då säga till i förväg.

Material från POSK nationellt och kampanjen för kyrkovalet kan användas.
Viktigt undantag: bilder från bildbanken IKON får inte användas av nomineringsgrupper!

Bilder från internet kan inte garanterat användas, men det finns idag många gratis och fria bilder på sajter som till exempel www.pixabay.com och www.unsplash.com. Titta efter bilder med licens CC0 (Creative Commons 0).

Att komma igång

Skapa en Facebook-sida för er lokala POSK-grupp – se bilaga med instruktioner.
När ni skapat er sida är det bra att komma igång direkt!
Publicera ett första inlägg. Innehållet kan vara enkelt, som till exempel:

Nu finns en ny sida för POSK i ortsnamn. Vi är engagerade, snart är det kyrkoval – hjälp oss att göra sidan och POSK kända! Kanske en bild på er lokala POSK-grupp? Tagga i så fall personer som finns med i bilderna – då ser deras vänner automatiskt att de står bakom sidan, och det ökar trovärdigheten.

Se till att alla som är engagerade i POSK gillar och delar sidan vidare.
Gilla lokala församlingar och kyrkor, samarbetsorganisationer mm.
Gilla andra POSK-grupper, POSK nationellt, Svenska kyrkan och Svenska kyrkans internationella arbete, Svenska kyrkans unga, Sveriges Kristna Råd mfl.

Efter någon dag kan det vara dags för ett andra inlägg, kanske med POSKs vision (plus bild lånad från POSK nationellt) eller lokala frågor ni vill lyfta fram. Med bild, förstås.

Fortsätt gilla och följa nya sidor/personer ni upptäcker, eller som följer POSK-sidan. Man behöver inte följa tillbaka, men det kan vara ett bra sätt att bygga ett nätverk.

Sedan är det kontinuitet som gäller, utifrån de rutiner ni sätter upp. Glöm inte att besvara kommentarer och inlägg.
Bra inlägg att komplettera med lokalt är inlägg från POSK nationellt.
Titta gärna också på andra lokala POSK-sidor och få tips och idéer, som till exempel
:

POSK nationellt – www.facebook.com/posk.se

www.facebook.com/poskmalmo

www.facebook.com/poskuppsala

www.facebook.com/poskhoor

www.facebook.com/poskiakerbo

www.facebook.com/posksollentuna

www.facebook.com/POSKsolna

www.facebook.com/sundbybergposk

www.facebook.com/umeposk

www.facebook.com/poskskarastift

www.facebook.com/POSK-i-Lunds-stift-980810015381383

www.facebook.com/POSK-Västanfors-Västervåla-131902156876364

www.facebook.com/poskstockholm

www.facebook.com/PoskHallsberg

www.facebook.com/poskifalun

www.facebook.com/PoskICarlJohanHogsbo

www.facebook.com/poskfolkungabygden

www.facebook.com/POSK-i-Borås-407755982659754

www.facebook.com/POSKEskilstuna

www.facebook.com/POSKLinkoping

www.facebook.com/poskivaxjostift

www.facebook.com/POSKiLandskrona

www.facebook.com/poskikalmarpastorat

www.facebook.com/poskijonkoping

www.facebook.com/POSK-i-Strängnäs-stift-461507344036041

 

Till sist: Lycka till!