Fördelning av motioner till kyrkomötet

En snabb sammanställning av de 158 redovisade kyrkomötesmotioner ger oss följande information (med stor reservation för det kan ha blivit felräkning på enskilda motioner) att Frimodig kyrka toppar årets motionsflod med femtio inskickade motioner. Tätt följd av POSK som står för fyrtiotre motioner.

Frimodig kyrka 50 motioner
POSK 43 motioner
Centern 19 motioner
Sverigedemokraterna 18 motioner
Borgerligt alternativ 13 motioner
Socialdemokraterna 8 motioner
FiSK 7 motioner
MPSK 6 motioner
Kristdemokraterna 6 motioner
ViSK 6 motioner
ÖKA 4 motioner
Utlandskyrkan 3 motioner
Biskop 2 motioner
Utan grupp 6 motioner

Summan blir inte 158 – det beror på att några av motionerna är skrivna av personer från flera grupper. De som har ”bytt grupp” har blivit placerade i sina ”nya” grupp.

Många av motionerna handlar om kyrkohandboken och kommer att tas om hand av gudstjänstutskottet, som får ett digert arbete i höst.  Flera motioner bygger också på gruppernas valprogram och stora frågor. Det är vanligt att lämna in motioner under det sista kyrkomötet under mandatperioden, för att återigen lyfta sina hjärtefrågor.

POSKs motioner är följande:
11 Implementera de fem ekumeniska imperativen
12 Nå de onådda
22 Ekumeniskt möte 2025
24 Medlemskap i Svenska kyrkan
26 Könsfördelningen i svenska kyrkan
28 Kyrkoherdens förordnande av präst i församlingsråd
29 Nationellt STIM-avtal för musik via …
40 Kyrkohandbokenförslagets nattvardsböner
42 Markera mot inhuman behandling av ensamkommande barn
43 Behörighetsprövning av kyrkomusiker
44 Rättelser av rytm
45 Slutfallsprinciper vid sjungna böner
46 Ändrad textunderlägg av kyriemelodi
47 Tillägg till anvisningarna vid vigselgudstjänst
48 Lovsånger från psalmboken i kyrkohandboken
79 Musikråd för Svenska kyrkan
81 30 ledamöter i utskotten
82 Utred indirekta val
85 Fortsätt med kyrkohandbokens musik
86 Kyrkomusiker i KO
87 Ungas representation i KM
88 Utred kyrkans val
90 Latinska namnformer i kyrkohandboken
91 Rena mig så blir jag ren
92 Salutaionen
93 Tillåt ock också
94 Gdtj och andakter på Svenska kyrkans webbplats
100 Gem adm stöd och gem ek resurser
101 Indirekta val till SF och KM
102 Översyn av relationen till utlandskyrkan
105 Liturgisk kommittee
106 Kyrkomusikerorg i församlingarna
108 Minskade antalet ledamöter i KM
113 Anvisning vid trosbekännelsen i gdtj
114 Kompletterande gudstjänstmusik
119 Kyrkans rekryteringsutmaning
120 ABC för kyrkans undervisning
126 Annan musik till kyrkohandbokens texter
127 Alternativ till överlåtelse vid begravning
132 Blev det som det var tänkt?
133 Nattvardsbön
147 Det mångtydliga ordet pastoral
156 Flerspråkig kyrkohandbok

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet/arenden-till-kyrkomotet-2017#Motioner

/Carina Etander Rimborg

EDIT 7/8 16:56: Då Borgerligt alternativ fallit bort i redovisningen läggs den informationen till.

Andlig klarsyn

Just idag kändes dessa ord så otroligt passande när temat är ”Andlig klarsyn”.

Just idag accepterar jag andras livsval

Det är inte vår uppgift att övertyga någon annan om att de borde börja tro på Gud. Vi kan bara hjälpa varandra att bli medvetna om vad vi egentligen tänker och känner längst där inne. Vi kan lyssna och lära av varandras tro, tvivel och olika bilder av Gud. Vi kan försöka älska vår nästa precis som hon är och hjälpas åt att ingjuta livsmod i varandra.

Vilken livssyn har jag svårast att acceptera?

Fundera över frågan, för det gör något med oss när vi funderar över sådant.

Jag har nog svårast att acceptera de som nogsamt stoppar in medmänniskor, och därmed sig själv, i olika fack och sedan vägrar att se att människor kan förändras. Än värre att göra denna indelning utifrån ett enda uttalande.

 

Ur POSKs program:

Teologisk mångfald och respekt

Liksom de stora kyrkorna i världen rymmer Svenska kyrkan många andliga traditioner. POSK ser mångfald som en rikedom och vill verka för respekt, förståelse och möten. POSK-grupperna lokalt, i stiften och på riksnivå vill vara mötesplatser i kyrkan där en förtroendefull dialog kan föras och en stark gemenskap kan uppstå trots skilda bakgrunder och traditioner. Det är en styrka att det ryms många olika sätt att förstå och tala om Gud.

Bibel och bekännelse är grundläggande och omistliga för Svenska kyrkans identitet. Liksom i kristenheten i övrigt ryms inom Svenska kyrkan och därmed inom POSK skilda syner på hur bibeln och Guds fortsatta uppenbarelse ska tolkas i vår tid. POSK stöder och verkar för respektfulla samtal mellan företrädare för olika riktningar inom kyrkan. För kyrkans trovärdighet är det nödvändigt att skapa goda förutsättningar att hantera interna meningsmotsättningar. Detta ger även bättre möjligheter att verka ekumeniskt, både nationellt och internationellt.

Under mandatperioden 2018-2021 kommer POSK att verka för:
att traditioner och fromhetsriktningar som ryms inom Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära ska kunna utövas och utvecklas
att en generös attityd ska prägla mötet mellan grupper med skilda uppfattningar inom kyrkan
att samtalsklimatet i Svenska kyrkan präglas av respekt för varandra och varandras olika åsikter

POSK-psalm?

För några veckor sedan skrev jag om psalmen ”Blott i det öppna” och strax efter jag hade publicerat inlägget fick jag ett meddelande från Carina som delade med sig av vad hon skrivit om en annan psalm i den svenska Psalmboken.

Hon utsåg självrådigt psalm 288 till POSK-psalmen efter en gudstjänst 2009 fast det är fortfarande lite oklart om det verkligen är POSK-psalmen.

(Jag blev lite full i skratt när jag en vecka senare gick på mässan för att inse att en av psalmerna var just 288!)

Jag kan tycka att båda psalmerna fungerar för POSK. Men att de kanske passar bäst i lite olika tillfällen. 288 är en bra inledningspsalm inför ett möte. Medan 90 mer berättar hur vi ser på kyrkan i världen och där vi verkar genom och i POSK.

Vad tycker ni kära POSKare? Ska vi överhuvudtaget ha en POSKpsalm? Eller ska vi ha flera? Vi har ju faktiskt en hel psalmbok att hitta passande psalmer ur så varför begränsa oss – det kanske är bäst att låta hela psalmboken vara vår källa till sång till samlingar.

 

Tror du att musik kan vara inspirerad av Gud? Psalmen Måne och sol, med text av Britt G. Hallqvist, har nummer 21 i psalmboken. Melodin är skriven av Egil Hovland som berättade att han fick melodin genom en uppenbarelse. Måne och sol, vatten och vindoch blommor och barn skapade Gud.Himmel och jord, allting är hans.Herren vår Gud vill vi tacka.Herre, vi tackar dig. Herre, vi prisar dig.Herre, vi sjunger ditt heliga namn.Jesus, Guds son, levde och dog för alla, för oss, lever idag,ja, han är här, ja, han är här.Herren vår Gud vill vi tacka.Herre, vi tackar dig …Anden, vår tröst, levande, varm och helig och stark,talar om Gud, stöder och bär dag efter dag.Herren vår Gud vill vi tacka.Herre, vi tackar dig …

Publicerat av Svenska kyrkan den 4 augusti 2017

På tal om psalmer, ps 21 Måne och sol,  tror jag var den första som jag lärde mig utantill. Jag blir alltid lika förvånad när bänkgrannen nogsamt läser texten till den när den sjungs i kyrkan. Men alltid lika glad när min dotter, utan psalmbok, klämmer i så det ekar i hela kyrkan!

Svenska kyrkans unga håller riksårsmöte

Just nu pågår Svenska kyrkans Ungas riksårsmöte i Örnsköldsvik. Mötet öppnades igår av avgående förbundsordförande Amanda Carlshamre och avslutas på söndag.

Tycker kommentaren från Therese Fernberg, som håller i Svenska kyrkans vandringskonto på Instagram denna vecka, till filmen var så fin. ” Kanske märks hennes separationsångest i tiden det tar att tända ett ljus. 😇” Jag tolkar det nämligen som att ”separationsångesten” finns även hos henne och det är ju ett gott betyg för Amandas år som förbundordförande.

Är du i närheten av Ö-vik kan du följa med på plats då RÅK:en är öppen för alla som vill vara åhörare. Det är bara ombuden till RÅK:en som har yttrande- och rösträtt. För oss andra som inte kan närvara rent fysiskt kan ändå följa årsmötet via livesändningar på Youtube.

Svenska kyrkans ungas webb  finns all information som du behöver, som schema, handlingar eller hur du kan följa RÅM.

Har du inte tid att följa med i livesändningarna kan du nöja dig med att titta på RÅM-TV då de där går igenom det viktigaste som hänt under dagen.

 

 

Ur POSKs program:

Barn och ungdomar

Svenska kyrkan har ett ansvar för uppföljning av dopet och POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Gudstjänstlivet behöver erbjuda möjligheter för familjer och ungdomar att delta. Kyrkan behöver föryngras och använda många olika former för att göra barn och ungdomar delaktiga. Arbetet med barnkonsekvensanalys behöver fördjupas och utvecklas. Körsång är en av Svenska kyrkans största barn- och ungdomsverksamheter. Kyrkan bör också vara en arena som ger plats för ungas musikuttryck.

Den sjunkande andelen ungdomar som konfirmeras gör att arbetet med konfirmander behöver stärkas. De ungas livssituation är i dag ofta så pressad att det kan vara svårt att delta i konfirmandträffar på veckodagar. Nya tider behöver därför prövas och fler konfirmationsprofiler kan behövas. Konfirmandtiden behöver också stärka förmågan att leva i och förstå mångkultur och mångreligiositet. De unga ledarna ska lyftas fram som en viktig resurs och ges möjlighet till utbildning.

POSK menar att det är värdefullt och viktigt med ungas självorganisering och vill lyssna till och stärka Svenska Kyrkans Unga, Salt, Credo, Kriss med flera. De Ungas Kyrkomöte ska regleras kyrkorättsligt och få välja representanter med yttranderätt till kyrkomötet.

Även för de ungdomar som inte vill organisera sig i föreningsform ska församlingen erbjuda verksamhet. Det är därför angeläget att församlingarna erbjuder de unga miljöer och oaser för vila och inspiration som motvikt till deras kravfyllda liv.

Under mandatperioden 2018-2021 kommer POSK att verka för:
att församlingarna och pastoraten lägger tillräckliga resurser på konfirmandarbetet
att unga konfirmandledare ges möjlighet till fördjupande utbildning
att stiften tar ansvar för att det anordnas konfirmandläger med särskilda profiler som attraherar både flickor och pojkar
att De Ungas Kyrkomöte regleras kyrkorättsligt och får välja representanter till kyrkomötet

Utred indirekta val

Det är nu sista skälvande minuten till att lämna in motioner till höstens kyrkomöte. Motionerna ska vara inlämnade idag torsdag den 3 augusti kl 16. Enligt Kyrkans tidning (1/8 2017) väntas det bli rekordmånga motioner och när jag nu går igenom listan på inkomna motioner så ser jag att rekordet från 2014 slagits med nästan 20. Kanske blir det ännu några till då det kan dröja upp till en vecka efter att de inkommit till Kyrkokansliet innan de finns på redovisade på listan.

En motion som redan fått mycket uppmärksamhet är underskriven av Anna Lundblad (POSK) och Sven-E Kragh (C) tillsammans med de fyra biskoparna Sven-Bernhard Fast (Visby stift), Mikael Mogren (Väserås stift), Johan Dalman (Strängnäs stift) och Hans Stiglund (Luleå stift).

Ytterligare två motioner hittar jag med samma tema – Diarienummer km 2017-1 016 Utredning av indirekta val, som är underskriven av två representanter från Frimodig kyrka.
Diarienummer km 2017-1 082 Utred indirekta val, som är underskrivna av tre POSKare, Hans-Olof Andrén, Lisa Tegby och Per Lindberg tillsammans med biskop Sven-Bernhard Fast.

Även om antalet motioner i ett ämne inte säger något om utfallet för detsamma känns det ändå som att det är en stor fråga. För POSK ingår dessa motioner i vår valfråga ”Bryt partipolitiseringen” då vi ser att ett annat sätt att utse representanter till stiften och kyrkomöte är ett sätt att se till att de samhällspolitiska partierna förlorar intresset för att fortsätta ställa upp så pass organiserat som det görs idag.

Bloggen återkommer i frågan om vilka motioner som POSK står bakom för att invänta att alla motioner ska hinna redovisas.

Ur POSKs program:

POSK vill förändra valsystemet så att det blir enklare och billigare, och bättre speglar vår kyrkosyn. Ledamöter av stiftsfullmäktige och kyrkomöte behöver ha en församlingsförankring och goda kunskaper om församlingslivet. De bör därför väljas av församlingarna i ett indirekt val. Att ledamöterna representerar församlingarna ger också legitimitet åt kyrkomötets beslut i lärofrågor. Kyrkomötets legitimitet kan dock ifrågasättas när olika grupper försöker använda kyrkomötet som plattform för sina samhällspolitiska syften.

[…]

Under mandatperioden 2018-2021 kommer POSK att verka för: 
att kyrkan återgår till indirekta val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte

Orsak och verkan

Förbundssekreteraren för Socialdemokrater för tro och solidaritet, Hans Josefsson, (fd handläggare på kyrkokansliet i Uppsala samt EFS) skriver följande på sin facebooksida 30 juli:

När Svenska kyrkans biskop i Stockholm twittrar uppskattande om Stefan Löfven blir det ett himla liv. När biskopen i Vä…

Publicerat av Hans Josefsson den 30 juli 2017

”När Svenska kyrkans biskop i Stockholm twittrar uppskattande om Stefan Löfven blir det ett himla liv. När biskopen i Växjö gör detsamma om Annie Lööf hörs inte ett knyst.

När Kyrkans Tidning intervjuar Stefan Löfven inför kyrkovalet fylls insändarsidor och sociala medier med indignerade kommentarer. När de gör detsamma med Annie Lööf och Jimmie Åkesson är det i stort sett tyst.

När en före detta LO-ordförande blir vice ordförande i den nationella kyrkostyrelsen (ned)värderas hon utifrån sin fackliga/politiska bakgrund och inte för sin tro och sitt kyrkliga engagemang. När en moderat pressekreterare och tidigare förment ”partipolitiskt obunden” kyrkopolitiker gång på gång kritiserar kyrkoledningens påstådda vänstervridning ifrågasätts inte hennes bakomliggande partipolitiska motiv.

När nomineringsgrupper som kallar sig ”obundna” kritiserar ”partipolitiseringen” av Svenska kyrkan är det så gott som uteslutande Socialdemokraternas nomineringsgrupp som får klä skott. Det synes som att det är så mycket viktigare för dem att kritisera engagemangsformen än innehållet att det inte blir någon energi över för att bekymra sig över att Sverigedemokraternas partiledare talar i termer av att ”ta över” Svenska kyrkan.

Det är tydligt att stora delar av den inomkyrkliga debatten orkestreras av konservativa och/eller högerorienterade krafter. Hos ”allmänfromma” kristna som faller in i kritiken mot S saknar jag en insikt om att den ingår i ett övergripande mönster som rör samhället i sin helhet. Det behöver inte betyda att de måste rösta på S i kyrkovalet, men att extremhögern mobiliserar hårt borde vara en väckarklocka också för dem.”

Den kritik som Hans Josefsson efterlyser finns – men visst kan Josefsson ha rätt i att det är socialdemokraterna som kommer i skottgluggen. Men det är inte konstigt när det är de som är störst. Det är alltid enklast att träffa den som har störst måltavla.

Men låt oss ändå bena upp vad det är Hans Josefsson upprör sig över. Låt oss till exempel börja med intervjuerna i Kyrkans Tidning. Det är statsministern som intervjuas. Statsminister Löfven som säger att ingen präst ska kunna vägra att viga homosexuella. Då är det väl inte konstigt att det väcker debatt? En statsminister som lägger sig i ett trossamfunds angelägenheter? Och detta utan att verka vara särskilt insatt i själva sakfrågan eller ärendet?

Vice ordföranden i kyrkostyrelsen kom med i kyrkostyrelsen utan någon som helst tidigare erfarenhet inom Svenska kyrkan. Hon har mig veterligen inte suttit i kyrkoråd, inte suttit i kyrkofullmäktige, inte varit med i kyrkomötet. Det är inte helt vanligt att någon med så lite kyrklig förankring hamnar på den posten (har det ens hänt förut?) – det är väl inte konstigt att det blir kritik och frågetecken. Det har också förekommit utspel som bygger på en okunskap om organisationen, och visst, det kan vara sunt och bra med nytt blod. Men förvänta dig inte att det sker utan kritik.

Moderaternas pressekreterare i Stockholm, en fd partipolitisk obunden kandidat i kyrkomötet, som har lämnat båda de grupper som hon varit aktiv i, kan absolut ifrågasättas på ett konstruktivt sätt om du tycker det känns oklart att hon inte kan skilja på den kyrkliga och det politiska världen. Men gör det då – konstruktivt.

Som jag har förstått det så påstår (S) att de är en motkraft mot ”mörkerkrafter” som finns och som de tror vill ta över i Svenska kyrkan. Jag skulle vilja säga att anledningen till att vi har dessa ”mörkerkrafter” är bland annat er ståndaktiga vilja att ställa upp som parti i kyrkovalet och också propsa på direkta val till alla nivåer, vilket har möjliggjort Sverigedemokraternas inflytande i kyrkomötet och därmed också givit dem en plattform att glida in i samhällspolitiken. Det är faktiskt ni socialdemokrater som parti som gjort detta möjligt.

Vi i POSK vill ha indirekta val till alla nivåer utom till den lokala. Det är något som vi har kämpat för sedan 2000 när Svenska kyrkan införde en relationsförändring till Svenska staten men ni socialdemokrater drev igenom direkta val till alla nivåer. Om vi hade haft indirekta val skulle de lokalt förankrade människorna med lokalt förtroende i församlingarna få ta ansvar för stifts och riksnivå. Då skulle ingen kunna komma inrutschandes från en helt annan arena och ta ”över”. Faktiskt. Inga ”mörkermakter” med grumliga skäl, utan lokalt förankrade personer som vill Svenska kyrkan väl.

Jag är ledsen, Hans Josefsson, du får ta av dig offerkoftan och istället rannsaka orsak och verkan.

/Carina Etander Rimborg
kyrkomötesledamot

 

Ur POSKs program:

POSK – ett gott val

POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är den största demokratiska organisationen i Svenska kyrkan för grupper och enskilda som vill ta ansvar som förtroendevalda utan att binda sig till något allmänpolitiskt parti.

Svenska kyrkans ställning håller på att förändras, från självklar och särbehandlad till ifrågasatt och likställd, från en organisation som i huvudsak förlitat sig på sina anställda till en kyrka där de ideella har en betydande plats. Hur detta hanteras är avgörande för Svenska kyrkans framtid. Det är viktigt vilka som bestämmer och vilka visioner de har. De unga har en särskild betydelse. Kompetens, engagemang och ansvarstagande är avgörande egenskaper, liksom en gemensam ideologi.

Rekryteringsbasen för POSK är den lokala gudstjänst- och församlingsgemenskapen. Det lokala förtroendet avgör vilka som företräder POSK.

POSK strävar efter att våra representanter ska vara kunniga och kompetenta. De har ambitionen att leda utvecklingen av Svenska kyrkan, drivs av sitt engagemang för kyrkan och har förmåga att stimulera andra att stiga fram och ta ansvar. POSK driver fram förändring genom att sätta kyrkans frågor på agendan, reflektera över kyrkans roll och göra kyrkan synlig i samhället.

Biskop Brunne i blåsväder

Som ni kanske har märkt har biskop Eva Brunne hamnat i blåsväder då hon den 27 juli twittrade ”Tack Stefan Löfven för ditt starka och tydliga ansvarstagande” efter att det stod klart att statsministern valt att ombilda regeringen efter den senaste tidens parlamentariska oroligheter.

När jag först såg Brunnes tweet tolkade jag den som det var tänkt enligt tillägg senare av Brunne, alltså att hon tackade landets statsminister för ett tydligt besked och för att undvika ytterligare oroligheter. Men så tolkade inte de som rasade mot Brunnes tweet, och jag ser att problemet uppstår för att kyrkan styrs av politiska partier och även de som säger sig vara obundna har en politisk ideologi som de grundar sitt program på.

Jag skulle önska att alla de som rasat mot biskopens tweet, en del har till och med valt att lämna SvK i ilskan, kunde göra ett litet tankeexpriment. Tänk er att det var personer vi röstade på. Alltså inte nomineringsgrupper som vilar sina program på olika politiska ideologier. Du röstar på en församlingsmedlem som du tycker har bra idéer för hur församlingen och kyrkan ska styras, och det är det enda som spelar roll. Skulle du då bli så upprörd över att biskopen kommer med en sådan tweet efter dagar av politisk oro?

Stefan Olsson skriver i Dagen den 30 juli att tron är i centrum i kyrkan, inte politiken – men samtidigt är det visst väldigt viktigt att påpeka att han är moderat. Jag hade tagit honom mer på orden om det inte spelade någon roll var hans politiska hemvist fanns någonstans. För jag håller med honom i att det i kyrkan saknar betydelse vilken politisk hemvist någon har, alla på precis lika välkomna i vår öppna folkkyrka. Nu blir det för mig ett konstigt inlägg som känns motsägelsefullt.

Jag har inga problem med att min biskop är socialdemokrat. Jag har heller inga problem med att biskopen tackar statsministern för något som hon tycker han gjort bra i tider av politisk oro. Jag tycker att kyrkan ska finnas med och synas i samhällsdebatten med en teologisk grundad ståndpunkt. Samtidigt så ser jag att när politiska partier, både direkt och indirekt, är engagerade i Svenska kyrkan, det är då som dessa problem uppstår.

Alla sidor känner sig hotade av varandra. Höger säger att Svenska kyrkan håller på att bli vänstervriden. Vänster tycker att kyrkan hotas av konservativa och/eller högerextrema krafter. Det blir en polarisering – helt i onödan. För jag delar verkligen Stefan Olssons syn när han skriver: ” Jag frågar inte vad övriga i församlingen har för politisk åsikt. I stället sjunger vi psalmer tillsammans och ber tillsammans. När vi går fram till nattvarden finns inte moderater och sossar. Här är inte jude eller grek, skrev Paulus till församlingen i Galatien, när han förklarade att det inte finns kristna av olika sorter.”

Din politiska hemvist spelar ingen roll i kyrkan. Vi är alla lika inför Gud. Varför är det då så viktigt att bibehålla politiseringen av kyrkan?! Varför är det så viktigt att politiska partier och pseudo-parti-fria grupper ska finnas i Svenska kyrkan? Fundera lite på det ni som håller på och beklagar er över att kyrkan är så politiserad.

Jag skulle också uppskatta om kritiken mot det Svenska kyrkan gör var av teologisk karaktär, framförallt när den framförs av en teolog!, istället för att ständigt säga att kyrkan är så politiserad och att den dras åt vänster eller höger. Om du som teolog tolkar det kristna budskapet på ett annat sätt skulle jag uppskatta att det var i fokus inte politiseringen. För om det är där fokus ligger kommer ju Svenska kyrkan att fortsätta vara politiserad!

Framförallt behöver vi alla vara lite bättre på att följa åttonde budet, med Luthers förklaring:

”Vi ska frukta och älska Gud, så att vi inte förråder, baktalar, sprider lögner eller talar illa om vår nästa, utan urskuldar honom, tänker och talar väl om honom och tyder allt till det bästa”

Börja med att fråga varför, innan du i ilska stormar över något som du med dina glasögon tolkar på ditt sätt. Jag blev inte upprörd över Brunnes tweet, men samtidigt är jag inte förvånad över det som nu hände i spåren efter hennes uttalande på twitter.

Om du, som jag, vill slippa dessa stormar i framtiden tycker jag att du ska rösta på POSK i kyrkovalet. POSK är en fullständigt partipolitisk obunden nomineringsgrupp. Vi som är med i POSK röstar från höger till vänster. De finns de som även är engagerade i partier, något som jag och POSK bara ser som något positivt, men det är inte därför de är engagerade i POSK. Vi engagerar oss i POSK för att vi vill Svenska kyrkans väl. Och för att vi vill bryta partipolitiseringen!

Ur POSKs program:

En kyrka som omfattar större delen av befolkningen är självfallet inte en homogen åsiktsgemenskap. Bland oss som är engagerade i kyrkan finns en mångfald av uppfattningar. Inom ramen för den grundläggande tro, bekännelse och lära som Svenska kyrkan står för finns det avsevärt utrymme att tolka vad kristen tro och kristet liv innebär i tro och handling. Hela församlingen har del i ansvaret för kyrkans lära. Det är ett gemensamt uppdrag att på olika sätt förkunna det kristna evangeliet. Vi behöver tala tydligt om Herren Jesus Kristus som varje människas befriare och frälsare.

De olika kyrkliga traditioner och inriktningar som ryms inom Svenska kyrkan utgör en rikedom. För att undvika kyrkosplittring måste alla vara beredda att respektera varandras olika uppfattningar och att följa demokratiskt fattade beslut. Toleransen för oliktänkande behöver öka. Vi behöver lyssna lyhört till Gud och människor.

[…]

POSK vill förändra valsystemet så att det blir enklare och billigare, och bättre speglar vår kyrkosyn. Ledamöter av stiftsfullmäktige och kyrkomöte behöver ha en församlingsförankring och goda kunskaper om församlingslivet. De bör därför väljas av församlingarna i ett indirekt val. Att ledamöterna representerar församlingarna ger också legitimitet åt kyrkomötets beslut i lärofrågor. Kyrkomötets legitimitet kan dock ifrågasättas när olika grupper försöker använda kyrkomötet som plattform för sina samhällspolitiska syften.

[…]

Under mandatperioden 2018-2021 kommer POSK att verka för:
att kyrkan återgår till indirekta val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte
att när Svenska kyrkan uttalar sig ska det ske utifrån teologiska aspekter och inte partipolitiska ställningstaganden

 

Det är personerna som behövs – inte partierna!

Smålandspostens debattsida skriver Mats Nilsson och Veine Backenius om att Svenska kyrkan behöver alla.

De börjar med att skriva: ”Det är svårt att förstå varför inte partier med ett klart program inför framtiden inte skulle delta i kyrkovalet. Inom Centerpartiet finns många människor som med intresse och stort engagemang deltar i Svenska kyrkans arbete på olika nivåer och som fått möjligheten att delta i arbetet att ta fram ett valprogram inför valet den 17 september 2017.”

Redan här gör Nilsson och Backenius ett systemfel, tycker jag. De tror att partiet och människorna som engagerar sig är samma sak. För oss i POSK är det helt olika saker. Jag behöver inte ha ett parti bakom mig för att ställa upp med mitt engagemang i Svenska kyrkan. Det är att jag är kristen i första hand, som avgör att jag vill lägga mitt engagemang i Svenska kyrkan – oavsett vilket parti jag ställer upp för eller röstar på i de allmänna valen.

Debattörerna skriver” Med utgångspunkt från den kristna tron vill vi arbeta vidare i framtiden med Svenska kyrkans viktiga frågor.”

Just så – det är med utgångspunkt från min kristna tro som jag engagerar mig också.

Debattörerna fortsätter ”Vi menar att människor som arbetat under lång tid i ett politiskt parti är en tillgång och har samma rättighet att ställa upp i kyrkovalet som alla medlemmar har i Svenska kyrkan.”

Absolut, säger jag – helt rätt. Och vi i POSK skriver i vårt program;

”POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är den största demokratiska organisationen i Svenska kyrkan för grupper och enskilda som vill ta ansvar som förtroendevalda utan att binda sig till något allmänpolitiskt parti.(…) POSK anser också att de allmänpolitiska partiorganisationernas inflytande över Svenska kyrkan måste upphöra. Företrädare knutna till de politiska partierna strävar ofta efter att utforma kyrkliga bestämmelser efter de regler som gäller för stat och kommuner. Ett tydligt exempel är det komplicerade och kostnadskrävande sättet att genomföra kyrkliga val. Det är resultatet av en okritisk överföring av systemet för allmänna val till ett sammanhang där det inte passar. POSK arbetar för att skapa ett billigare och enklare demokratiskt valsystem i kyrkan.”

Nilsson och Backenius gör ytterligare en tankekullerbytta när de skriver:

”Det känns mycket märkligt att människor med engagemang för kyrkan skulle bli utestängda från beslutande organ därför att det finns ett klart program om vad som behöver göras.”

Det finns ingen – jag upprepar – ingen, som vill eller skulle utestänga människor från beslutande organ. Men det gäller att skilja på varför en person väljer att ha ett engagemang. Är det för att mitt parti kallar mig? Eller för att jag är engagerad i Svenska kyrkan och vill vara med och bidra till att utveckla min församling?

Debattörerna skriver:

”Vi menar att människor som arbetat under lång tid i ett politiskt parti är en tillgång och har samma rättighet att ställa upp i kyrkovalet som alla medlemmar har i Svenska kyrkan.”

Jamen – absolut, säger jag igen! Självklart. Det är jättebra med erfarenheter och kunskaper från alla delar av vårt samhälle! Otroligt viktigt! Men de kristna centerpartister som vill engagera sig borde få göra det utan att behöva binda sig till sitt allmänpolitiska parti. Det är där skon klämmer.

Carina Etander Rimborg
POSK Kyrkomötesledamot

POSK har som vision att Svenska kyrkan ska vara en gemenskap som speglar Guds vilja i gudstjänst och liv och som talar tydligt om Jesus Kristus.

POSK vill att Svenska kyrkan ska

  • erbjuda närvaro, gemenskap och växt
  • förmedla befrielse, hopp och livsmod
  • se och ta vara på varje människa som en gåva i församlingens liv
  • respektera individen och glädjas åt mångfalden
  • vara en tydlig röst i samhället och visa på ett liv i rättvisa och frihet
  • ha en organisation och struktur som främjar kyrkans uppdrag
  • vara en brobyggare mellan kyrkor
  • sträva efter en sann och öppen dialog mellan människor av olika tro

POSK bygger den kyrka som Sverige behöver, och ser till att den finns där den behövs. POSK har idéerna för framtiden och vill leda utvecklingen i riktning mot en kyrka som rymmer mångfald och präglas av respekt.

Blott i det öppna

På dagens mässa i Brukskyrkan i Hörnefors sjöng vi psalm 90 Blott i det öppna och jag kände mig så glad och tacksam över att få tillhöra Svenska kyrkan – och POSK, där denna hållning är så levande.

”Blott i det öppna har du en möjlighet.
Låser du om dig kvävs och förtvinar du.”

Som jag ser det är det Svenska kyrkans styrka att vi alla får plats, det finns en mångfald av teologiska tolkningar och tankar och vi tar vara på dessa på ett respektfullt sätt. Jag vill verkligen inte att vi alla ska tycka och tänka på samma sätt, för tänk så tråkigt det skulle vara.

Även om det finns de som tolkar bibeln väsensskilt från mig så är vi precis lika välkomna. Och vi respekterar varandra. Det är också nyttigt att ibland få utsättas för andras tolkningar.

”Ut i det fria skall du med Herren gå.
Kraften fullkomnas mitt i din svaghet då.”

Dagens rubrik är ”Efterföljelse” och den sjätte söndagen efter trefaldighet uppmanar oss att vandra efter Kristus likt pilgrimer. Vi leker så att säga ”Följa John” med Jesus, där Jesus är vår ständige John. Men för att bäst kunna följa efter måste vi vara nära Jesus annars blir det lätt att du tolkar någon annans tolkning. (Och det var ju inte viskleken vi skulle leka …)

”Leva i världen omvänd till verklighet,
vänd mot Guds framtid, följd av hans trofasthet.
Mörkret du möter aldrig i ensamhet.
Blott i det öppna ligger din möjlighet.”

Var öppen och håll Jesus nära så är du aldrig ensam. Vid tveksamheter fråga dig Vad skulle Jesus göra? så är du snart på rätt stig igen. Så nu ska jag vara med min familj för det är vad jag tror att Jesus skulle göra denna härliga sommar-söndag.

Ur POSKs program:

Teologisk mångfald och respekt

Liksom de stora kyrkorna i världen rymmer Svenska kyrkan många andliga traditioner. POSK ser mångfald som en rikedom och vill verka för respekt, förståelse och möten. POSK-grupperna lokalt, i stiften och på riksnivå vill vara mötesplatser i kyrkan där en förtroendefull dialog kan föras och en stark gemenskap kan uppstå trots skilda bakgrunder och traditioner. Det är en styrka att det ryms många olika sätt att förstå och tala om Gud.

Bibel och bekännelse är grundläggande och omistliga för Svenska kyrkans identitet. Liksom i kristenheten i övrigt ryms inom Svenska kyrkan och därmed inom POSK skilda syner på hur bibeln och Guds fortsatta uppenbarelse ska tolkas i vår tid. POSK stöder och verkar för respektfulla samtal mellan företrädare för olika riktningar inom kyrkan. För kyrkans trovärdighet är det nödvändigt att skapa goda förutsättningar att hantera interna meningsmotsättningar. Detta ger även bättre möjligheter att verka ekumeniskt, både nationellt och internationellt.

Under mandatperioden 2018-2021 kommer POSK att verka för:
att traditioner och fromhetsriktningar som ryms inom Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära ska kunna utövas och utvecklas
att en generös attityd ska prägla mötet mellan grupper med skilda uppfattningar inom kyrkan
att samtalsklimatet i Svenska kyrkan präglas av respekt för varandra och varandras olika åsikter

Är kyrkan splittrad inför kyrkovalet?

Radioprogrammet Studio Ett har ett reportage om Kyrkovalet 2017 under rubriken ”Kyrkan splittrad inför kyrkovalet” (20170721).

Malin Strindberg, tf kyrkoherde i Skärholmens församling, Stockholms stift uttrycker oro inför valresultatet – ska Svenska kyrkan ändra sig? Ordföranden i kyrkomötet Karin Perers, (Centern) uttalar sig och talar om folkkyrkan och viljan att vara öppna för alla. Sverigedemokraternas Julia Kronlid talar om att hon inte vill komma till kyrkan och få ett politiskt budskap i predikan. Jesper Eneroth (socialdemokraterna) säger det är viktigt att kyrkan tar ställning och att det är klassiskt kyrkliga värden.

Ja, vad man ska säga…

Jo – för det första! I årets kyrkoval har (S) och (sd) utsett varandra som sina huvudmotståndare. OK, då får ni väl stångas bäst ni kan då. Men jag säger bara till alla er som vill att kyrkan ska vara fri från partipolitik och påverkan – rösta på POSK som vill återinföra indirekta val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte!

I reportaget talar reportern om att (sd) har liten förankring i de lokala församlingarna. Om vi hade haft indirekta val till alla nivåer utom till församlingsnivån så hade varken (sd) eller (s) haft den starka påverkan på kyrkan som de tror sig ha i dag.

Även Centern kan lugnas – vid ett direkt val endast till den lokala nivån så är det verkligen folkkyrkan som får ta plats. Det är den lokala kyrkan och det lokala förtroendet för de människorna, som oftast är mer eller mindre kända i närområdet, som tar plats i kyrkofullmäktige och de beslutande organen i kyrkan. Det om något är väl folkkyrka? De människorna som sedan också tar med sina lokala erfarenheter till de övriga styrande organen.

För det andra – kommer det att bli stor skillnad i höstens val? Ja, rent mandatmässigt kan det ju bli det. (Givetvis hoppas jag personligen att POSK går fram, men det ligger ju liksom i sakens natur).  Olika grupper kan få mer eller mindre antal mandat. Det kan bli bättre eller sämre beroende på vad vi har för inställning till olika frågor. Syvende och sist är det ändå det som händer i den lokala församlingen och mötet människa till människa som är det viktiga. Vi är fortfarande en organisation som är demokratiskt styrd och vi ska komma överens i de olika organen – det är en tungstyrd koloss, Svenska kyrkan, den förändras inte så enkelt som vissa vill och önskar eller fruktar.

Ska jag kunna komma till kyrkan utan att få en politiskt budskap i predikan. Tja, det kan du säkert – men jag är ganska säker på att då kommer du inte tillbaka. För en predikan som inte berör eller rör dig väcker heller inte trons kamp och glöd inom dig. Varje predikan ska bygga på Guds ord i bibeln. Varje sak som står i evangelierna är saker som på olika sätt skaver eller manar mig till handling. Som ska hjälpa mig i min liv som en Jesu lärjunge. Oavsett om jag vill eller inte. Det är verkligen inget utslätat kärleksbudskap som ska predikas. En predikan som berör och som får oss att handla och ändra saker i vårt liv, det kan kallas för politik. Det kan också kallas för trons kamp och trons frukter. Nej, Julia Kronlid, jag tror faktiskt inte att du kan få komma till kyrkan utan att få ett ”politiskt” budskap i predikan

I den organisation som vi har, sedan knappt hundra år, i Svenska kyrkan, med ett demokratiskt system där alla medlemmar får välja vilka förtroendevalda så är det inte konstigt att de olika grupperna måste utmejsla sina olika åsikter. Så länge vi inte har enbart personval så är det de olika grupperna som får vara våra riktmärken. Bli inte förvånad över att vi i de olika grupperna markerar och pekar på skillnaderna.

För POSK är en av de väsentliga skillnaderna mot de etablerade partierna att vi inte tycker att det ska vara partipolitik i Svenska kyrkan. Och vi vill förändra valsystemet och återinföra indirekta val. Det är en synnerligen osexig valfråga – men vi ser att konsekvenserna av den kommer att få stor påverkan på det lokala kyrkolivet och den kyrkopolitik som vi kan bedriva på de övriga nivåerna.

Ur POSKs program:

POSK anser också att de allmänpolitiska partiorganisationernas inflytande över Svenska kyrkan måste upphöra. Företrädare knutna till de politiska partierna strävar ofta efter att utforma kyrkliga bestämmelser efter de regler som gäller för stat och kommuner. Ett tydligt exempel är det komplicerade och kostnadskrävande sättet att genomföra kyrkliga val. Det är resultatet av en okritisk överföring av systemet för allmänna val till ett sammanhang där det inte passar. POSK arbetar för att skapa ett billigare och enklare demokratiskt valsystem i kyrkan.

/Carina Etander Rimborg
POSK Kyrkomötesledamot